شناسهٔ خبر: 21861080 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

آيا مي دانيد؟

صاحب‌خبر -

 رمزگشايي از اتصال کهکشانها

دوگروه از محققان در انگليس و فرانسه به طور جداگانه ماده گمشده اي را کشف کرده اند که کهکشان ها را بهم متصل مي کند.به گزارش مهر به نقل از پاپيولار مکانيک، يکي از بهترين راه هاي مطالعه جهان، خلق نمونه اي از آن داخل رايانه و مطالعه آن به صورت شبيه سازي است.

به عنوان مثال ماده تاريک با مطالعه شبيه سازي ها کشف شد. درهمين راستا اين شبيه سازي ها پيش بيني کرده اند تمام کهکشان هاي جهان بايد به رشته هاي بلندي متصل باشند که از يک ماده معمولي ساخته اند. البته اين ماده تاکنون رصد نشده است.

اکنون دو گروه جداگانه از محققان دانشگاه کالج لندن و موسسه آستروفيزيک در اورسي فرانسه، توانسته اند اين رشته ها را رصد و ثابت کنند شبيه سازي هاي جهان درست هستند.اکنون سالهاست که دانشمندان طبق شبيه سازي هاي متعدد وجود رشته هاي بلند از بريون را در جهان پيش بيني مي کنند که بين کهکشان ها وجود دارند و آنها را بهم متصل مي کند.

بريون يک ماده «ساب اتوميک» ترکيبي است که از سه کوارک ساخته شده است. باريون به خانواده ذرات هادرون تعلق دارد.به همين دليل اين رشته ها اهميت خاصي دارند. اگر رشته ها وجود نداشته باشند يا اندازه آنها کوچکتر يا بزرگتر از ميزان پيش بيني شده باشد، بنابراين مي توان نتيجه گرفت که نظريه ها اشتباه هستند.

اما مشکل اينجاست که رشته ها چنان دور از هم و چنان سرد هستند که نمي توان با تلسکوپ آنها را مشاهده کرد.

دو گروه از محققان به طور جداگانه راه حل هوشمندانه اي ارائه کردند. آنها به جاي مطالعه فضاي ميان دو کهکشان سعي کردند همزمان فضاي بين همه جفت هاي کهکشان در جهان را مطالعه کنند.

براي اين منظور آنها صدها هزار عکس از جفت هاي کهکشاني را از ماهواره پلانک بررسي کردند.

با اين روش آنها سيگنال هاي ضعيف رشته هاي کهکشاني را قدرت بخشيدند تا قابل رديابي شوند.با توجه به اين سيگنال ها نه تنها در جهان ذرات بريون وجود دارد بلکه طبق پيش بيني نظريه تعداد آنها به حدي است که به يکديگر متصل مي شوند و رشته ها را تشکيل مي دهند. اما نمي توان با تلسکوپ هاي معمولي آن را مشاهده کرد.

راز جزيره اي شبيه به اثر انگشت

اين جزيره در درياي آدرياتيک، در ساحل کرواسي است. کشاورزان سنگ هاي جزيره را از خاک جدا کرده و محصولات را در خاک مي کاشتند و با سنگ هاي مانده؛ اطراف زمين هاي زراعي را ديوارچين مي کردند.

نظر شما