شناسهٔ خبر: 21813484 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

شرکت های دانش بنیان در حوزه فضا توسعه می یابند

صاحب‌خبر -

وزارت ارتباطات- سورنا ستاری در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای  فناورانه پژوهشگاه فضایی گفت: در حوزه فضا اتفاقات خوبی افتاده و نگرش جدیدی حاکم و بر سرویس در حوزه فضا تمرکز شده است. وی ادامه داد: باعث خوشحالی است که این حرکت ها در پژوهشگاه فضایی و پژوهشکده های اقماری آن در حال انجام است. 
ستاری با بیان اینکه تجاری سازی بخش فضا از اولویت های ما در معاونت علم و فناوری است، افزود: توسعه شرکت های دانش بنیان در حوزه سرویس در فضا و ارایه خدمات به بخش های مختلف مانند کشاورزی و صنعت از اولویت های دیگر ما در معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری است.

 اکتشاف دنیای جدید در فضا
حسن حدادپور، رییس پژوهشگاه فضایی نیز بر نقش فناوری های فضایی در زندگی روزمره تاکید کرد و گفت: با توجه به مواهب الهی موجود در فضا و نقش آن در زندگی بشر کشورهای دنیا برای دستیابی به آن و بهره مندی از این فرصت، سرمایه گذاری های کلانی کرده اند.
وی افزود: ایجاد فرصت مناسب برای آموزش و اطلاع رسانی در زمینه فضا، آموزش مردم در سراسر دنیا در زمینه مزایای استفاده از فضا، آموزش در زمینه استفاده از فضا برای توسعه اقتصادی پایدار، جلب حمایت مردمی از برنامه های فضایی و ترویج همکاری های بین المللی در زمینه آموزش و اطلاع رسانی در حوزه فضا از جمله اهداف برگزاری  هفته جهانی فضا است.
 وی  ادامه داد: انجمن هفته جهانی فضا که از سوی سازمان ملل مسوولیت برگزاری این مراسم را به عهده دارد، هر سال شعاری را برای هفته جهانی فضا انتخاب می کند که این شعار محور برنامه ها و آموزش های ترویجی در مراسم هفته جهانی فضا است.
حدادپور با بیان اینکه شعار انتخابی هفته فضا در سال 2017 اکتشاف دنیای جدیدی در فضا است،  افزود: هدف از انتخاب این شعار علاقه مندی انسان به ماجراجویی در فضا و طرح موضوع کاوش در فضا در مراکز علمی، دانشگاه ها، باشگاه های نجوم، آسمان نماها، شرکت ها و موزه ها است.
رییس پژوهشگاه فضایی گفت: با انتخاب شعار امسال هفته فضا، موضوعاتی در کاوش فضا مورد توجه است که از جمله آنها می توان به حرککت پرشتاب به سمت پیشرفت و شناخت حوزه های ناشناخته به ویژه درباره فضای بیکران اشاره کرد.
 به گفته حدادپور، هر چه شناخت ما از آنچه نمی شناسیم بیشتر باشد زندگی ما راحت تر و با آسایش بیشتری همراه است.
این مقام مسوول بر نقش فناوری های فضایی در زندگی روزمره  تاکید کرد و ادامه داد: وقتی انسان توانست راه انتقال اطلاعات و داده را از طریق امواج کشف کند و ماهواره ها را اختراع کند، رفاه بیشتر شد. همچنین ساخت ماهواره های مخابراتی به پزشکان کمک کرد تا از راه دور با بیماران ارتباط برقرار کرده و حتی اعمال جراحی را از راه دور انجام دهند.
وی ادامه داد: در حوزه سوانح طبیعی مثل زلزله یا سیل که بسیار ویرانگر است، می توانیم با استفاده از عکس های ماهواره ای پیش بینی کنیم که کجا سیل یا زلزله رخ  می دهد و نسبت به کاهش خسارات آنها اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهیم و بسیاری دیگر از این موارد مانند خشکسالی  یا مدیریت منابع آب که می تواند زندگی ما انسان ها را دستخوش تغییرات کند.

 مدیریت بحران با فناوری های فضایی
مدیر کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران نیز گفت: فناوری فضایی در تمام چرخه مدیریت بحران نقش موثری دارد.
صادقی نایینی، مدیر کل سنجش از دور سازمان فضایی ایران گفت: فناوری فضایی در تمام چرخه مدیریت بحران از قبل از وقوع حادثه به منظور پیش آگاهی تا پس از وقوع حوادث به منظور ارزیابی خسارت می تواند ایفای نقش کند.
نایینی ضمن بیان جنبه های کاربردی فناوری فضایی در زندگی روزمره مردم، افزود: با به کارگیری این فناوری ضمن شناخت و مطالعه وضعیت پدیده های مرتبط با مخاطرات، متولیان حوزه مدیریت بحران می توانند راهکارهای سریع تر و مفیدتری را برای مقابله یا کاهش مخاطرات در برنامه های اجرایی خود در نظر بگیرند.
مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران یادآور شد: با توجه به فعال شدن مرکز پایش ماهواره ای زمین در مرکز فضایی ماهدشت سازمان فضایی، این مرکز به صورت روزانه پدیده هایی همچون گرد و غبار، آتش سوزی، برف، پهنه های آبی مانند دریاچه ارومیه را مورد پایش قرار می دهد و نتایج آن را از طریق سایت سازمان فضایی اطلاع رسانی می کند. 
صادقی نایینی افزود: به عنوان نمونه بعد از وقوع زلزله سفید سنگ در استان خراسان رضوی در فروردین ماه سال جاری، میزان جابه جایی پوسته زمین در منطقه محاسبه و به سازمان مدیریت بحران و استانداری خراسان رضوی اطلاع داده شد. 
وی گفت: بعد از وقوع طوفان شدید گرد و غبار در تیرماه سال جاری در استان اصفهان، تصاویر ماهواره ای منطقه تحلیل و نقشه مناطق تحت تاثیر طوفان برای سازمان مدیریت بحران کشور و استانداری اصفهان ارسال شد.
مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران افزود: در فروردین ماه سال گذشته نیز شاهد سیل شدید در استان خوزستان بودیم که در آن زمان نیز از داده های ماهواره ای در تحلیل سیل و تهیه نقشه وضعیت سیل استفاده شد و نقشه های مربوطه به سازمان مدیریت بحران، استانداری خوزستان و وزارت نیرو ارسال شد.
صادقی نایینی،  پایش پهنه های آبی کشور و پایش سطح برف را از دیگر فعالیت های سازمان فضایی ایران برشمرد و افزود: پردازش های انجام شده نشان می دهد مساحت دریاچه ارومیه در تاریخ 7 مهر برابر با 1220 کیلومترمربع بوده است که تقریبا نصف مساحت آن در ابتدای سال جاری است و مساحت برفی که اواخر هفته گذشته در کشور داشتیم نیز حدود 11.000 کیلومربع بود.
وی درباره دوره آموزشی 2روزه سنجش از دور و فناوری های فضایی در مدیریت بحران گفت: در این دوره آموزشی که ازسوی متخصصین حوزه سنجش از دور سازمان فضایی برای برگزار می شود، سعی شده تا دید وسیعی از مفهوم فناوری سنجش از دور، سیستم های اطلاعات جغرافیایی، سیستم های بین المللی به اشتراک گذاری داده های ماهواره ای، سیستم های ناوبری ماهواره ای و موارد کاربردی این علوم در مخاطرات طبیعی به متخصصان حوزه مدیریت بحران کشور داده شود و با توانمندی های بخش فضایی کشور و نیز انتظاراتی که می توان از این فناوری داشت، آشنا می شوند.

 امکان پایش مستمر مخاطرات طبیعی 
 مدیرکل سنجش از دور سازمان فضایی ایران افزود: در مجموع با توجه به مجموعه امکانات موجود در سازمان فضایی ایران امکان پایش مستمر مخاطرات طبیعی در حال حاضر وجود دارد و با توجه به امضای تفاهم نامه مشترک همکاری بین سازمان فضایی و سازمان مدیریت بحران در تاریخ 14 تیرماه 1396، آمادگی داریم تا همکاری های خود را با سازمان مدیریت بحران کشور توسعه دهیم .
صادقی نایینی گفت: سازمان فضایی ایران با توجه به نقش حاکمیتی خود در حوزه فناوری فضایی و نیز با توجه به پتانسیل موجود در درون خود به لحاظ نیروی متخصص و دسترسی به داده های ماهواره ای با قدرت تفکیک های مختلف به لحاظ تعاملات بین المللی که دارد، آمادگی خود را جهت ادامه همکاری ها به صورت مستمر و جدی بیان می کند. 

نظر شما