شناسهٔ خبر: 21799281 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

مدرسه كانون اصلي تعليم و تربيت در دولت دوازدهم خواهد بود

وزيرآموزش و پرورش درآئين آغاز سال تحصيلي دانشگاه شهيد رجايي گفت : مدرسه كانون اصلي تعليم و تربيت در دولت دوازدهم خواهد بود .

صاحب‌خبر -

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، پيش از ظهر امروز سيد محمد بطحايي درآئين آغاز سال تحصيلي 97-96 دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي، با گراميداشت ياد و خاطره همه شهدا وآرزوي صحت و سلامت براي رهبر معظم انقلاب و همچنين تبريك سال تحصيلي جديد به دانشجو معلمان و اساتيد دانشگاه هاي شهيد رجايي و فرهنگيان اظهار كرد: براساس يكي از نظريه هاي جديد آموزش كه در نظام‌هاي تعليم وتربيت به عنوان يك رويكرد اثر بخش دركيفيت آموزشي مورد توجه است مدرسه كانون اصلي تعليم و تربيت و داراي ماهيت حقوقي مستقل است .

وي افزود: عليرغم تلاش هاي فراوان پيشينيان و اذعان آنها به موضوع مدرسه محوري همچنان با اصل مدرسه به عنوان كانون اصلي تعليم و تربيت فاصله داريم و مدارس صرفا مجري دستورالعمل هاي واحدهاي بالاتر است .

بطحايي، استقرار مدرسه به عنوان كانون اصلي تعليم و تربيت را اولين سياست آموزش و پرورش در دولت دوازدهم دانست و خاطر نشان كرد : تلاش مي كنيم تحقق اين سياست و هدف استراتژيك را با سرعت بيشتري در اين دولت دنبال كنيم .

وي ادامه داد: ارتقاي شايستگي ها و صلاحيت ها، تفويض اختيار، طراحي و استقرار كيفيت در مدارس، 3 برنامه‌اي است كه براي تحقق سياست اول آموزش و پرورش در دولت تدبير و اميد طراحي و درسال جاري اجرايي مي شود .

وزيرآموزش و پرورش سند تحول بنيادين را يكي از اسناد خوب بالا دستي بر شمرد كه مسيرهاي حركت درآموزش و پرورش را مشخص نموده و اظهاركرد: هر چند سند تحول خالي از اشكال نيست اما 6 زير نظام موجود درآن ، مسيرها و برنامه هاي مورد نياز نظام تعليم و تربيت را تبيين كرده است .

وي افزود: ارتقاي شايستگي‌ها و صلاحيت‌هاي مديران و مديريت مدارس اولين برنامه‌اي است كه در سال تحصيلي جاري با روش هاي هوشمند وآموزش هاي مستمر شايستگي در سه سطح دانش، مهارت و توانايي اجرايي خواهد شد، زيرا معتقديم اگر تفويض اختيار با سطح شايستگي مديران متناسب نباشد دچار مشكل مي شويم .

بطحايي ادامه داد: توسعه فناوري اين امكان را به مديران مي دهد تا با استفاده از آموزش هاي مستمر فرهنگي، با دانش ها، مهارت ها و توانايي هاي مورد نيازشان آشنا شوند و در پايان سال شاهد افزايش شايستگي هاي مديران باشيم .

عضوكابينه تدبير واميد گفت: درسطوح مختلف مديريتي و برنامه ريزي شاهد موانعي در مسير ظهور و بروز خلاقيت ها هستيم و اين مسئله اداره و توسعه كشور را با مشكل مواجه كرده است ، بنابراين دانش ها و مهارت هاي جديدي براي عبور از اين موانع لازم است .

وي تفويض اختيار به مدارس را دومين برنامه آموزش و پرورش در راستاي تحقق موضوع مدرسه كانون اصلي تعليم وتربيت خواند و تصريح كرد: اين مسئله به گونه‌اي بايد در مدارس اجرا شود كه مدارس قادر به تصميم گيري و تصميم سازي در مواجهه با مسائل روز باشند .

وزير آموزش و پرورش طراحي و استقرار نظام كيفيت در مدارس را سومين برنامه آموزش و پرورش در سال جاري تحصيلي دانست و خاطر نشان كرد: سامانه‌اي طراحي مي شود كه شاخص هاي تعيين شده در مدارس را مورد نظارت و ارزيابي مستمر قرار مي دهد و رتبه هر مدرسه را تعيين مي كند و براساس اطلاعات اين سامانه صعود ويا سقوط مدرسه از جايگاه فعلي اش مشخص مي شود.

وي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري و رئيس جمهور محترم اظهاركرد: آموزش مهارت هاي زندگي اولين برنامه از سياست هايي است كه امسال در دستور كار اين وزارتخانه قرار دارد زيرا شاهد آن هستيم بسياري از دانش آموزان عليرغم اخذ مدرك ديپلم مهارت هايي مانند سخن گفتن ، تحمل ديگران ، شنيدن ، وتعامل با ديگران را به خوبي فرا نگرفته اند.

بطحايي گفت: آموزش مهارت‌هاي پايه، دومين برنامه از سياست دوم آموزش و پرورش در سال جاري است بنابراين آموزش مهارت هاي پايه به ميزان 10 الي 12 ساعت براي دانش آموزان دوره هاي اول و دوم متوسطه به صورت آزمايشي از امسال اجرا ميشود تا دانش آموزان با بازار كار آشنا شوند .

وزيرآموزش و پرورش عنوان كرد: آموزش مهارت هاي منجر به اشتغال با هدف آماده كردن دانش آموزان براي اشتغال و ورود به بازار كسب و كار سومين برنامه از سياست دوم آموزش و پرورش در سال تحصيلي جاري است .

وي ايجاد و توسعه هنرستان هاي جوار در كنار كارخانجات در دهه 70 را تجربه موفقي دانست و خاطر نشان كرد: دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي 2 مرجع و مركز علمي است كه مي توانند آموزش و پرورش را در حوزه هاي علمي، تقويت و به علم روز تجهيز كنند .

بطحايي در پايان گفت: تلاش شود موضوع پايان نامه هاي دانشجو معلمان متناسب با نيازهاي آموزش و پرورش تدوين شوند.

گفتني است؛ اهداي مدال طلاي مسابقات واليبال دانشجويان جهان توسط اميرحسين منظمي، مربي تيم ملي واليبال دانشجويان به خانواده شهيد حججي و همچنين اهداي مدال طلا توسط مريم اميدي پارسا، دانشجو معلم دانشگاه شهيد رجايي و قهرمان مسابقات آسيايي قايقراني در ماده رومينگ 2 نفره به وزير آموزش و پرورش از حاشيه هاي اين مراسم بود.

نظر شما