شناسهٔ خبر: 21789652 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

پرسه مرگ در قبرستان هزار ساله شیراز

قصه تخریب و سوختن قبرستان هزار ساله شیراز و قدیمیترین قبرستان جنوب کشور مربوط به دیروز و امروز نیست و سالهاست جایی که محل دفن بسیاری از ادبا،

صاحب‌خبر -

قصه تخریب و سوختن قبرستان هزار ساله شیراز و قدیمیترین قبرستان جنوب کشور مربوط به دیروز و امروز نیست و سالهاست جایی که محل دفن بسیاری از ادبا، دانشمندان و بزرگان این دیار است با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم میکند؛ از حضور معتادان و ولگردان بیخانمان گرفته تا سرقت کتیبهها و سنگ قبرهای قدیمی و دست آخر آتشی که گاه و بیگاه به جان این قدیمیترین یادگار گذشتگان شیراز میافتد. آخرین مورد آن هم هفته گذشته رخ داد که نگاه ها را به سمت دود سیاهی کشاند که از گوشه دیگری از این محل به هوا برخاست به این ترتیب که بخش دیگری از قبرستان قدیمی شیراز طعمه حریق شد.
به گزارش «خبرجنوب»، این اتفاقات در حالی در قبرستان قدیمی شیراز روی می دهد که هنوز معلوم نیست چه کسی باید پاسخگوی این مشکلات باشد چرا که اوقاف، شهرداری و میراث فرهنگی که هر کدام به نوعی سهمی در این محل دارند، ساماندهی آن را وظیفه دیگری می دانند.
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس در این زمینه گفت: مسئولیت نگهداری از این قبرستان به صورت مستقیم مربوط به میراث فرهنگی نیست و ما نیز خود انتقادهایی نسبت به نحوه نگهداری از این محل داریم.
مصیب امیری با ابراز تاسف از بروز آتش سوزی در این محل گفت: متاسفانه سال هاست که این قبرستان تاریخی تبدیل به جولانگاه افراد ولگرد و معتاد شده است که آتش سوزی نیز نتیجه تجمع همین افراد است.
وی با اشاره به امضای تفاهم نامهای با شهرداری برای ساماندهی این محل در 2 سال قبل افزود: طبق این تفاهم نامه مسئولیت ساماندهی قبرستان دارالسلام به شهرداری شیراز واگذار شد و شهرداری نیز با انتخاب پیمانکار اقداماتی را در این محل انجام داد که نمیتوان آن ها را نادیده گرفت.
امیری با اشاره به ادامه تخریب این قبرستان گفت: علی رغم این فعالیت ها هنوز هم شاهد آسیب رسانی به این محل توسط برخی افراد هستیم.
معاون بهرهوری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه فارس نیز در این ارتباط به «خبرجنوب» گفت: بر اساس آخرین توافقی که داشتیم کل 7 هکتار مجموعه دارالسلام به شهرداری شیراز تحویل داده شد و مقرر گردید شهرداری با هزینه خود و با توجه به طرحی که به تایید میراث فرهنگی و اوقاف رسیده باشد این پروژه را اجرا و خود نیز از آن بهره برداری کند.
الیاس رضایی اظهار داشت: پس از آن که طرح مربوط تهیه و به تایید رسید ملک فوق تحویل شهرداری شد تا خود در آن جا هزینه کند و این محل را به مجموعه ای گردشگری و زیارتی تبدیل نماید و سود آن نیز متعلق به خود شهرداری باشد که این نهاد تا کنون اقداماتی در آن انجام داده است.
وی در خصوص ثبت این ملک به نام شهرداری شیراز هم گفت: طبق قانون ملک اوقافی را نمیتوان به نام کسی سند زد اما ما بر اساس توافق نامه 3 جانبه این ملک را به شهرداری تحویل دادیم و بر این اساس قبرستان دارالسلام در حال حاضر تحویل شهرداری شیراز است و آن ها متولی این محل هستند.
اما برخلاف سخنان معاون اوقاف و امور خیریه رییس سازمان آرامستانهای شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: شهرداری به تنهایی متولی این محل نیست بلکه میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه نیز در ساماندهی این محل باید سهیم باشند.
علیرضا چراغی با اشاره به سابقه تاریخی قبرستان دارالسلام شیراز گفت: در سال 92 پس از اعلام گزارشهایی در خصوص تبدیل این محل به مرکز فساد و تجمع معتادان و نیز سرقت برخی آثار و کتیبه های تاریخی آن طی نشست 3 جانبهای میان شهرداری شیراز، اداره کل اوقاف فارس و میراث فرهنگی استان در دفتر امام جمعه، قرار شد این 3 ارگان هر کدام به صورت مساوی 9 میلیارد تومان هزینه ساماندهی این محل را متقبل شوند.
وی ادامه داد: اما پس از گذشت یک ماه از این توافق نامه جلسه ای دیگر برگزار شد و در آن اوقاف اعلام کرد که تنها چند بقعه در این محل دارد و برای ساماندهی آن ها هزینه می کند، میراث فرهنگی نیز اعلام کرد که تنها وظیفه حراست از چند کتیبه و آثار تاریخی آن جا را به عهده دارد و اگر پولی داشته باشد در تخت جمشید هزینه میکند، در نتیجه به شهرداری گفتند که کار را شروع کند.
چراغی تصریح کرد: طبق بند 13 ماده 55 قانون شهرداری ها این نهاد تنها وظیفه جا به جایی اموات و کفن و دفن آنها را به عهده دارد و نگهداری قبرستان به عهده شهرداری نیست.
وی ادامه داد: اما شهرداری فراتر از وظیفه خود طی این مدت 2 میلیارد تومان برای دیوارگذاری، تثبیت قبور، سرویس بهداشتی و دفتر قبرستان دارالسلام هزینه کرد و 4 نگهبان نیز به صورت شبانه روزی وظیفه نگهبانی از این محل را به عهده دارند.
چراغی اظهارداشت: با توجه به آن که مالکیت این محل به نام شهرداری نیست اخیراً سازمان بازرسی کشور به ما اعلام کرده که نباید پول شهر را در محلی که به نام شهرداری نیست هزینه کنیم و گفتهاند که به جای این کار برای مردم پارک و خیابان بسازیم، به همین دلیل ما در کار خود با اختلال و مشکل مواجه شدیم.
رئیس سازمان آرامستان های شهرداری شیراز گفت: با توجه به این موضوع اداره اوقاف یا خود باید هزینه ساماندهی این مکان را بدهد یا این که این ملک را به نام شهرداری بزند که اگر این کار انجام شود و سند این ملک به نام شهرداری شود، شهرداری حتی اگر نیاز باشد 10 میلیارد تومان دیگر نیز برای این ملک هزینه خواهد کرد و این محل را تبدیل به یک باغ موزه و یک مکان برای جذب گردشگر خواهد کرد.
وی افزود: اگر شهرداری بداند که این ملک متعلق به خودش است قطعاً در آن هزینه خواهد کرد اما تحویل این مکان به شهرداری تنها طی یک صورت جلسه انجام شده که شاید مدیر بعدی اوقاف بگوید که چون شهرداری سند رسمی ندارد پس این محل متعلق به او نیست.
چراغی گفت: در این ارتباط از سازمان بازرسی خواستیم که جلسه ای برای تعیین تکلیف برگزار کند البته در صورت رفع مشکلات برای بر هم نزدن فضای این قبرستان ما تغییر آن چنانی در محل ایجاد نکرده و تنها سعی می کنیم برخی از نقاط این قبرستان را به عنوان نقاط شاخص که افرادی سرشناس دفن شده اند تبدیل به موزه و جاذبه های گردشگری کنیم.
وی افزود: البته کل این مدت نیز اقداماتی را در خصوص ساماندهی این محل انجام داده ایم اما با توجه به وجود این مشکلات دست ما برای اجرای این پروژه بسته شده
است.
چراغی در خصوص آتش سوزی هفته گذشته در قبرستان دارالسلام نیز گفت: ما هر سال در این محل شاهد آتش سوزی هستیم و آتش سوزی هفته گذشته نیز مورد خاصی نبود و تنها 80 متر مربع وسعت داشت اما اگر شهرداری بداند که این ملک متعلق به خود اوست با قوت بیشتری ساماندهی آن را دنبال خواهد کرد.

 

46

نظر شما