شناسهٔ خبر: 21771948 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها (۱):

برخی دستگاهها بیکارند و ناچارا افرادی را احضار می کنند/واکنش به اعمال محدودیتهای بیشتر برای رئیس دولت اصلاحات

خبرگزاری شبستان: رئیس جمهور با انتقاد از برخوردهای دوگانه با جناحهای سیاسی کشور نسبت به اعمال محدودیتهای جدید برای رئیس دولت اصلاحات واکنش نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه و مراکز پژوهشی و فناوری در دانشگاه تهران گفت: برای ما آغاز مهرماه و شروع تحصیلات دوران ابتدایی و دانشگاهی بسیار حائز اهمیت است و هر چه در کشور از علم است.

 

وی با بیان اینکه امسال مهرماه با محرم همراه بوده و این منبع فرهنگی و ارزشی در جامعه ما در مسیر معنویت و استقامت و اصلاح جامعه قرار گرفته است، افزود: حادثه عاشورا در فرهنگ و مکتب امام حسین (ع) یک فرهنگ کامل است و آزادگی استقامت صلح دوستی و دلسوزی حتی برای دشمنان از جمله اخلاقیات امام حسین است که کمتر به آن توجه می کنیم.

 

روحانی با اشاره به اینکه امام حسین (ع) قبل از قیام اول با حاکم مدینه سخن گفت و برای او استدلال کرد، یادآور شد: حالا اگر ما از کلمه مذاکره امام حسین با حاکم مدینه استفاده کنیم عده ای از آن بدشان می آید اما امام حسین با حاکم مدینه سخن گفت و حاکم نیز نپذیرفت و ماهها در مکه ماند و ملاقات کرد و در نهایت با عجله از مکه خارج شد تا حرمت حرم حفظ شود.

 

رئیس جمهور با اظهار اینکه در مکتب امام حسین (ع) حرمت حرم نگه داشته می شود چه برسد به حرمت افراد و انسانها گفت: اما امروز در جامعه ما چقدر آسان حرمت افراد جایگاه و شخصیت آنهایی که خدوم هستند شکسته می شود و برخی زبانها و قلمها حرمت افراد را نگه نمی دارند.

 

روحانی در ادامه به مکتب امام حسین (ع) و در عاشورا نیز اشاره کرد و افزود: این مکتب عاملی برای وحدت ملی و امنیت ملی است و نباید به این جزییات توجه کنیم که افراد چگونه عزاداری می کنند و اصل آن این است که همه عزاداری می کنند و ما می خواهیم که از طریق دانشگاه بین جامعه و فرهنگ متعالی بشریت رابطه برقرار کنیم.

 

وی تاکید کرد: دانشگاه گذار برای انحصارطلبی است و در جامعه ما نباید انحصارطلبی چه در علم و چه در اقتصاد و چه در مدیریت وجود داشته باشد زیرا که مدیران عالی ما امروز اکثریت تحصیلکرده دانشگاه و عده ای تحصیلکرده حوزه هستند و مانند گذشته مبنایی نیست که از کدام خانواده هستند و ما امروز در انتخاب افراد به حسب و نصب آنها فکر نمی کنیم و شایستگی های آنها را در نظر می گیریم.

 

رئیس قوه مجریه در ادامه به لزوم رفتار مثبت اساتید با دانشگاهیان و دانشجویان نیز تاکید کرد و اظهار داشت: بسیار مهم است که استاد چه برخوردی با دانشجو دارد و حتی نمره دادن تشویق کردن و نگاه کردن به شاگرد هم بسیار مهم است و همه اینها در کنار هم دانشگاه را می سازد.

 

ارایه لایحه برای یکپارچه کردن پزشکی و دیگر رشته ها در دانشگاهها

 

رئیس دولت دوازدهم در ادامه با انتقاد از قطعه قطعه کردن مدیریت و رشته ها در دانشگاه افزود: الان عده ای مسئول دین مردم و یا انقلاب مردم و یا مسایل پزشکی هستند که این به نظر درست نیست البته جدا کردن رشته پزشکی اگر امروز با مخالفت جامعه همراه باشد می تواند در قالب لایحه ای از سوی دولت برای اضافه کردن به باقی رشته ها تقدیم مجلس شود.

 

روحانی همچنین بر لزوم رقابت بین اساتید در دانشگاهها تاکید کرد و افزود: استادی که جزوه امسال با جزوه ده سال گذشته اش تفاوتی ندارد با استادی که همواره در حال مطالعه و به روز کردن خود و جزوه اش است متفاوت است و باید از این استاد تقدیر به عمل بیاید زیرا که در اخلاق فضیلت و علم هیچگاه مسیر بسته نیست و طبق تاکیدات اسلام از مهد تا مرگ یادگیری ادامه دارد و قرآن کریم راجع به پیغمبر خود نیز می گوید باید پیشرفت معنوی تا روز مرگ یعنی روز یقین ادامه داشته باشد.

 

وی دانشگاه تهران را دانشگاه افتخارآفرین دانست و گفت: این یک دانشگاه پرآوازه است اما باید بین دانشگاهها و کلاسهای کشور رقابت باشد تا پیشرفت ایجاد شود.

 

واکنش روحانی به اعمال محدودیتهای جدید برای رئیس دولت اصلاحات

 

رییس دولت دوازدهم در ادامه به مباحث سیاسی و جناحی نیز اشاره کرد و افزود: ما در کشورمان یک رقابت سیاسی و جناحی نیز داریم و آن هم معلوم نیست که درست باشد زیرا همه در انتخابات شرکت می کنند و باید همه تشویق شوند اما بعد از انتخابات یک جناح جایزه می گیرد و  یک جناح تنبیه می شود و دومین سرمایه اجتماعی یک کشور نیروی سیاسی است جناحی که باعث می شود همه پای صندوق بیایند و مشارکت کنند باید تشویق شود و ما نمی دانیم چرا یک جناحی از اول ساختمان دیوارش کوتاه بوده است؟

 

روحانی تصریح کرد: برخی از دستگاهها بیکار هستند و باید شغل داشته باشند و ناچاراً عده ای را احضار می کنند و اگر کسی هم بسیار تاکید کرده باشد و برای انتخابات تکرار کند که مردم پای صندوق بیایند نباید از او تشکر شود؟

 

روحانی تاکید کرد: باید این مسیر را رها کنید و از گذشته تجربه ها را مورد استفاده قرار دهیم یک بار شما در سال 92 یک بار در سال 94 و یک بار در سال 96 این موضوع را تجربه کرده اید و باید از تجربه استفاده کنید و جامعه ما نیازمند یک رقابت آزاد است و انحصار طلبی خطرناک باید کنار گذاشته شود و برای نقد و مشارکت باید همدیگر را تشویق کنیم.

 

رئیس جمهور در ادامه به لزوم نقد و انتقاد دانشجویان نیز اشاره کرد و افزود: دانشگاه باید مسایل پیچیده کشور را حل کند و دانشجو باید به ابراز نظر بپردازد و این درست نیست که اگر استاد و دانشجویی با ما همنظر نیست آن را نپذیریم.

 

وی خاطرنشان کرد: مدیریت نیروی انسانی بر مبنای حرم امکانپذیر است و نه استوانه و ما متاسفانه استوانه ای برخورد می کنیم و همه را از کلاس اول می پذیریم و همه را به صورت دکترا خارج می کنیم و بعد می گوییم شغل ندارند و ما به تخصصها به صورت محدود نیاز داریم.

 

وی با اشاره به این نکته که به دلیل وجود متخصصهای فراوان در یک حوزه تخصص اشتغال نیز کم به وجود می آید، خاطرنشان کرد: البته این به آن معنا نیست که در کشور ما مشکل بیکاری وجود ندارد مشکل وجود دارد و باید آن را حل و فصل کنیم و من خوشحالم که از سال گذشته تا به امسال بیش از یک درصد بیکاری کم شده است که این به معنی رسیدن به وضع مطلوب نیست بلکه به معنی انتخاب مسیر درست است که باید سرعت طی مسیر را افزایش دهیم.

 

رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه در کشور ما ممکن است مشکل وجود داشته باشد و در باقی کشورها هم مشکل وجود دارد، عنوان کرد: امروز نگاه سیاسی به مسایل وجود دارد اما دانشجو باید اطلاعات و آگاهی اش را افزایش دهد من نمی خواهم بگویم که دانشجو باید دیپلمات باشد اما دانشجو باید آگاهی داشته باشد و نسبت به مسایلی اظهارنظر کند.

 

نظر شما