شناسهٔ خبر: 21641100 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تدارک ویژه صدا و سیما برای ایام سوگواری/نمایش بیش از 40 فیلم

تهران - ایرنا - رسانه ملی در ایام تعطیلات آخر هفته و عاشورا و تاسوعای حسینی بیش از 40 فیلم سینمایی، تلویزیونی و انیمیشن را برای نمایش از شبکه های مختلف سیما تدارک دیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، با آغاز تعطیلات چهار روزه آخر هفته و همزمان با ایام سوگواری سالار شهیدان اباعبدالله حسین(ع) از روز پنج‌شنبه تا یکشنبه 6 تا 9 مهرماه صدا و سیمای تدارک ویژه ای برای نمایش آثار مختلف و مرتبط با این ایام در نظر گرفته است.

**شبکه یک سیما و چندگانه مختارنامه
بنا بر این گزارش، فیلم تلویزیونی «دو ماه شمسی» به کارگردانی سعید زارعیان، جمعه 7 مهرماه ساعت 16 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.
داستان این تله‌فیلم سرگذشت شهیدان کاظم دیاله و حاج عباس احمدی دو نفر از انقلابیون روستای شمسی رستاق اشکذر است که در دوران انقلاب اسلامی به شهادت رسیده‌اند.
در این فیلم، امیرمحمد زند، علی اوسیوند، شراره رخام و سید هادی آقابزرگی هنرنمایی کرده‌اند.
سریال مختار نامه نیز که حالا چند سالی ازپخش آن می گذرد این بار در ایام ماه محرم در قالب 4 فیلم سینمایی پخش خواهد شد.
نخستین فیلم از این سریال با عنوان «مختارنامه، کودکان آب» به کارگردانی داوود میرباقری، شنبه 8 مهرماه ساعت 9 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.
در این قسمت مختار قصد دارد تا قیامش را علنی کند. «مختارنامه، راه عاشقی» دیگر قسمت سینمایی این سریال شنبه 8 مهرماه ساعت 16 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در این قسمت مختار ثقفی با وساطت شوهر خواهرش عمربن سعد از زندان ابن زیاد خلاص می‌شود. او راهی مکه می‌شود تا با عبدالله‌بن‌زبیر که بر علیه یزید است و در مکه خود را خلیفه مسلمین اعلام کرده وارد مذاکره شود. «مختارنامه، دلیران ایران 2و1» نیز روز یکشنبه 9 مهرماه به ترتیب ساعت 9 و 16 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در این قسمت مردم ایران در مبارزه مختار به او خدمات ارزنده‌ای ارائه می‌دهند و به‌عنوان دوستدار شیعیان شناخته می‌شوند.

**شبکه دو سیما با روز واقعه می‌آید
فیلم‌های «پیش خواهد آمد»، «فرمانده»، «خاتم شیراز»، «مقصد»، «گهواره» و «روز واقعه» عنوان شش فیلمی است که شبکه دو سینما برای این ایام در نظر گرفته است.
«پیش خواهد آمد» به کارگردانی بهروز شعیبی، پنج‌شنبه 6 مهرماه ساعت ‌‌8 صبح از شبکه دو سیما پخش می‌شود.
این فیلم با بازی سیامک صفری، مهدی صباغی و یکتا ناصر، زندگی غلام، آوا و بهنام را روایت می‌کند که دو روز مانده به تاسوعا، در زندگی هر کدامشان گرهی می‌افتد و هرکدام از این سه فرصت کوتاهی دارند تا مشکل خود را حل کنند و دست تقدیر به‌نحوی آنها را روبه‌روی هم قرار می‌دهد تا مشکل‌گشای یکدیگر باشند.
فیلم سینمایی «فرمانده» به کارگردانی علی عطشانی و فیلم تلویزیونی «خاتم شیراز» به کارگردانی ایمان افشاریان نیز جمعه 7 مهرماه به ترتیب ساعت 8 و 17:30 از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.
فیلم تلویزیونی «مقصد» به کارگردانی اصغر نعیمی، شنبه 8 مهرماه ساعت 8 از شبکه دو سیما پخش خواهد شد. داستان فیلم با بازی رامین راستاد، سحر قریشی و محمود عزیزی در مورد شخصی به‌نام رضا است که به‌همراه پدرزنش در حال ساخت سقاخانه‌ای برای حرم امام حسین (علیه‌السلام) هستند که نذر اهالی محله است.
فیلم تلویزیونی «گهواره» به کارگردانی نادر مقدس به همراه فیلم پرطرفدار «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی هر دو یکشنبه 9 مهرماه به ترتیب در ساعت 8 و 23:30 از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.
«روز واقعه» با بازی عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، مهدی فتحی، محمدعلی کشاورز و سعید نیک‌پور روایت ازدواج عبدالله از طایفه نصرانیان و مسیحی با راحله که ‌یک دختر مسلمان عرب است که پیوند زناشویی می‌بندد، ولی در روز عروسی ندایی ‌از او یاری می‌خواهد و او را به‌سوی کوفه دعوت می‌کند. عبدالله پس از شنیدن صدا به‌سوی کوفه می‌رود وقایع زیادی برایش اتفاق می‌افتد و سرانجام در غروب روز عاشورا به کربلا می‌رسد و با واقعه کربلا روبه‌رو می‌شود. ‏

**شبکه سه در رتبه دوم نمایش فیلم
روز عزیز»، «غوطه‌ور»، «سرخ به رنگ عقیق»، «نه و پنج دقیقه»، «روزهای زندگی»، «کربلا جغرافیای یک تاریخ»، «یونس» و «هیهات» عنوان هشت فیلمی است که شبکه سه سیما برای ایام سوگواری تدارک دیده و نسبت به دیگر شبکه ها بعداز شبکه نمایش بیشترین نمایش فیلم را در نظر گرفته است.
فیلم تلویزیونی «روز عزیز» به کارگردانی محسن توکلی، پنج‌شنبه 6 مهرماه ساعت 10،
«غوطه‌ور» به کارگردانی ران اسکالپیلو، پنج‌شنبه 6 شهریورماه ساعت 15، «مامور ناشناس» به کارگردانی توماس گولامریان، پنج‌شنبه 6 مهرماه ساعت 24 ، «سرخ به رنگ عقیق» به کارگردانی روح‌اله حجازی، جمعه 7 مهرماه ساعت 10، فیلم سینمایی «نه و پنج دقیقه» به کارگردانی مسعود نجف‌پور بوشهری، جمعه 7 مهرماه ساعت 14:30و فیلم سینمایی «روزهای زندگی» به کارگردانی پرویز شیخ طادی، شنبه 8 مهرماه ساعت 8 و مستند سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» به کارگردانی داریوش یاری شنبه 8 مهرماه ساعت 14:30 از شبکه سه سیما پخش می‌شود.
فیلم سینمایی «یونس» به کارگردانی داریوش یاری و«هیهات» به کارگردانی هادی ناییجی نیز روز یکشنبه 9 مهرماه به ترتیب ساعت 8 و 14:30 از شبکه سه سیما پخش می‌شود.
«هیهات» چهار داستان متفاوت از زندگی افراد مختلفی است که در ایام محرم با وقوع حوادث مختلفی تبدیل به انسان‌های بهتری با شرایط والاتر می‌شوند. رحمان پسر جوانی است که با بی‌مبالاتی در برابر مادر بیمار و زمین‌گیرش موفق نشده، او را به زیارت کربلا ببرد. در همین ایام برای رساندن بخشی از ضریح حرم امام حسین، شوشتر، پذیرای گروه حمل ضریح و مسئولان شده است....
حامد بهداد، مینا ساداتی و بابک حمیدیان نقش‌آفرینان این فیلم هستند.

**شبکه چهار و نمایش فیلمی با بازی شهاب حسینی
فیلم سینمایی «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن، پنج‌شنبه 6 مهرماه ساعت 20:30 از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود. در این فیلم سینمایی سعید آقاخانی، ساره بیات و میترا حجار نقش‌آفرینی کرده‌اند.
فیلم سینمایی «با دیگران» به کارگردانی ناصر ضمیری، جمعه 7 مهرماه ساعت 20:30 از شبکه چهار روی آنتن می‌رود.
در خلاصه داستان فیلم با بازی هنگامه قاضیانی، بابک حمیدیان و حمیدرضا آذرنگ آمده است: آرزو زنی جوان که به همراه شوهرش در مشهد زندگی می‌کنند در آرزوی بچه‌دار شدن است. اما تا‌کنون چند بار ناخواسته بچه‌اش سقط شده است و حالا دیگر بچه‌دار نمی‌شود. مادر شوهر او نیز بسیار فشار می‌آورد که پسرش دوباره ازدواج کند. تا اینکه پزشک به آنها راه حل جدیدی پیشنهاد می‌کند. او به آنها پیشنهاد می‌دهد از رحم یک زن دیگر برای این کار کمک بگیرند اما زن‌هایی که حاضر به این کار هستند پول زیادی را مطالبه می‌کنند....
فیلم تلویزیونی «انگشتر» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی نیز شنبه 8 مهرماه ساعت 18:30 از شبکه چهار پخش می‌شود.
تله فیلم «تنهایی» به کارگردانی حجت قاسم‌زاده اصل، یکشنبه 9 مهر ماه ساعت 20:30 پخش خواهد شد. در این فیلم با بازی شهاب حسینی و رویا تیموریان خواهید دید: خبر وخامت حال مردی که در کما است باعث می‌شود فرزندان ناسازگارش از نقاط مختلف دور هم جمع شوند. حمید از زندان می‌آید، رضا برادرش از عسلویه و سیمین نیز حضور دارد. سیمین و رضا به‌خاطر توجه بیش از حد پدر و مادرشان به حمید دلخوشی از او ندارند....

**شبکه پنج و نمایش پنج فیلم
«کیس جوان»، «شکارچی قارچ»، «سپید به رنگ مروارید»، «ستاره لارا»، «مرثیه‌ای برای مرتضی» نیز عنوان پنج فیلمی است که از شبکه پنج سیما پخش خواهد شد.
«کیس جوان» به کارگردانی اندرو ون دورن، پنج‌شنبه 6 مهرماه ساعت 13:30، «شکارچی قارچ» به کارگردانی جیسون کورتلاند و جولیا هالپیرین، جمعه 7 مهرماه ساعت 13:30، شنبه 8 مهرماه ساعت 10:45، «سپید به رنگ مروارید» به کارگردانی روح‌اله حجازی، شنبه 8 مهرماه ساعت 13:30 و «ستاره لارا» به کارگردانی پیت دی ریکر، یک‌شنبه 9 مهرماه ساعت 10:45 و فیلم سینمایی «مرثیه‌ای برای مرتضی» به کارگردانی سعید دریادل، یک‌شنبه 9 مهرماه ساعت 13:30 از شبکه پنج پخش می‌شود.

**کودکانه های محرمی از شبکه کودک
فیلم تلویزیونی «لباسی برای خدمت» به کارگردانی هادی شریعتی، پنج‌شنبه 6 مهرماه ساعت 14 خواهد شد. داستان فیلم درباره‌ی منصور است که برای تولد نامزدش زری، هدیه‌ای تهیه‌ کرده است. او برای پنج ساعت مرخصی می‌گیرد تا بتواند هدیه را به دست نامزدش برساند اما با شیطنت بچه‌های خواهرش با اتفاقات دیدنی مواجه می‌شود.
انیمیشن سینمایی «عاشورائیان ـ مسلم‌ابن عقیل» به کارگردانی ناهید صمدی‌امین، جمعه 7 مهرماه ساعت 14 از شبکه کودک پخش خواهد شد.
فیلم تلویزیونی «نقش و نقاش» به کارگردانی مهدی جعفری، شنبه 8 مهرماه ساعت 14 پخش می شود.
انیمیشن سینمایی «تپه عقاب‌ها» به کارگردانی صمد غلام‌زاده، یکشنبه 9 مهرماه ساعت 14 از شبکه کودک پخش خواهد شد. این انیمیشن داستان جوجه عقابی است که یکی از رزمندگان او را از مرگ نجات می‌دهد و به آن پرواز می‌آموزد. دوستی این رزمنده‌ها و عقاب، موضوع این انیمیشن است.

**شهاب حسینی و پرویز پرستویی به شبکه امید می‌آیند
انیمیشن سینمایی «مدفن‌های کرم شب‌تاب» به کارگردانی ایزو تاکاهاتا، پنج‌شنبه 6 مهرماه، ساعت 18:30 پخش خواهد شد.
فیلم سینمایی «من و زیبا» به کارگردانی فریدون حسن‌پور ، جمعه 7 مهرماه ساعت 18:30 از شبکه امید پخش خواهد شد.
در این فیلم با بازی پرویز پرستویی، شهاب حسینی و نیکی نصیریان خواهید دید: شخصی به‌نام موسی که پرویز پرستویی نقش آن را بازی می‌کند درصدد توبه از گذشته است، همسر موسی در اثر درد زایمان جان سپرده و موسی وقتی متوجه شده که کار از کار گذشته است....
انیمیشن سینمایی «عاشوراییان» به کارگردانی ناهید صمدی‌امین پنج‌شنبه 8 مهرماه ساعت 18:30، فیلم تلویزیونی «گهواره خالی» به کارگردانی شهرزاد سالمی، یک‌شنبه 9 مهرماه ساعت 18:30 از شبکه امید پخش می‌شود.

**شبکه افق با یک فیلم ایرانی و یک خارجی
فیلم سینمایی «فراست نیکسون» به کارگردانی ران هاوارد، جمعه 7 مهرماه ساعت 10 از شبکه افق پخش خواهد شد.
در این فیلم خواهید دید: نیکسون پس از رسوایی واترگیت استعفا می‌دهد و از ریاست جمهوری کناره‌گیری می‌کند. او بدون اینکه محاکمه شود، مشمول عفو رییس‌جمهور بعدی یعنی جرالد فورد می‌شود. مردم از عفو نیکسون بسیار بهت‌زده می‌شوند، ولی کاری از دستشان برنمی‌آید. در این بین مجری یک برنامه پربیننده تلویزیونی به‌نام دیوید فراست تصمیم می‌گیرد که با نیکسون مصاحبه کند. فراست به‌دنبال این است که با برگزاری این مصاحبه شهرت خود را بیشتر کند و اعتبار بیشتری را به دست آورد....
فیلم سینمایی «عصر روز دهم» به کارگردانی مجتبی راعی نیز جمعه 7 مهرماه ساعت 18:30 از شبکه افق پخش خواهد شد. در این فیلم هانیه توسلی و احمد مهران‌فر نقش‌آفرینی کرده‌اند.

**شبکه نمایش و بیشترین نمایش فیلم سینمایی
شبکه نمایش سیما نیز همچنان که از عنوان آن پیداست با نمایش 9 فیلم بیشترین پخش فیلم را در این ایام به خود اختصاص خواهد داد.
فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «سایه بر خورشید»، «امید رهایی» و «پرواز خاموش» پنج‌شنبه 6 مهر ماه ساعت 13، 17، 21 از شبکه نمایش روی آنتن می‌رود.
فیلم‌های سینمایی ‌و تلویزیونی «تولد یک پروانه»، «آتش‌فشان»، «غریبه‌ای در شهر» و «فرستاده» جمعه 7 مهر‌ماه ساعت 11، 15 ، 17 و 21 از شبکه نمایش پخش می‌شود.
فیلم های سینمایی و تلویزیونی «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» و «خرس» شنبه 8 مهرماه ساعت 1 بامداد و 23 از شبکه نمایش پخش می‌شود.
فیلم های سینمایی و تلویزیونی «سانشوی مباشر» و «هیوا» یکشنبه 9 مهرماه ساعت 1 بامداد و ساعت 21 روی آنتن شبکه نمایش خواهد رفت.
به گزارش ایرنا، «دو ماه شمسی»، «مختارنامه، کودکان آب»، «مختارنامه، راه عاشقی»، «مختارنامه، دلیران ایران 2و1»، «پیش خواهد آمد»، «فرمانده»، «خاتم شیراز»، «مقصد»، «گهواره» «روز واقعه»، «روز عزیز»، «غوطه‌ور»، «سرخ به رنگ عقیق»، «نه و پنج دقیقه»، «روزهای زندگی»، «کربلا جغرافیای یک تاریخ»، «یونس»، «هیهات»، «خداحافظی طولانی»، «با دیگران»، «انگشتر»، «تنهایی»، «کیس جوان»، «شکارچی قارچ»، «بچه‌های ابری»، «سپید به رنگ مروارید»، «ستاره لارا»، «مرثیه‌ای برای مرتضی»، «لباسی برای خدمت»، «عاشورائیان ـ مسلم‌ابن عقیل»، «نقش و نقاش»، «تپه عقاب‌ها»، «مدفن‌های کرم شب‌تاب»، «من و زیبا»، «گهواره خالی»، «فراست نیکسون»، «عصر روز دهم»، «سایه بر خورشید»، «امید رهایی»، «پرواز خاموش»، «تولد یک پروانه»، «آتش‌فشان»، «غریبه‌ای در شهر»، «فرستاده»، «بیست هزار فرسنگ زیر دریا»، «خرس»، «سانشوی مباشر» و «هیوا» عنوان تمام فیلم هایی است که از شبکه‌های مختلف سیما در این ایام به روی آنتن می‌رود.
فراهنگ**9246** خبرنگار: علیرضا مرادی**انتشار:امیرکاردان راد

انتهای پیام /*

نظر شما