شناسهٔ خبر: 21584574 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

قاسمی: برجام غیرقابل مذاکره است و هیچ جایی برای باز کردن مجدد این پرونده وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: برجام بحثی است غیرقابل گشودن، غیرقابل مذاکره و هیچ جایی برای باز کردن مجدد این پرونده وجود ندارد.

صاحب‌خبر -



بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: برجام بحثی است غیرقابل گشودن، غیرقابل مذاکره و هیچ جایی برای باز کردن مجدد این پرونده وجود ندارد و برجام یا به همین شکل خواهد ماند یا نخواهد
بود.
قاسمی درباره مسائل موشکی ایران نیز با بیان اینکه مواضع ما در این زمینه روشن است، اظهار داشت: تغییری در مواضع خودمان نداریم. سیاست‌های دفاعی و بازدارنده ایران را با جدیت و قوت تمام ادامه خواهیم داد و در این خصوص دیگران حق ورود، تعیین تکلیف و ارائه نظر ندارند و آنچه سیاست‌های کلان ایران در ادامه سیاست‌های دفاعی و بازدارنده است همچنان ادامه می‌یابد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید موگرینی عنوان کرده که تمام طرف‌ها بر این مسئله توافق داشتند که اعضا به تعهداتشان پایبند بوده‌اند آیا این به معنای این نیست که ایران از عملکرد آمریکا شکایتی نداشته؟ گفت: ما که دائم درباره بدعهدی‌های آمریکا صحبت کردیم و در صحنه عمل هم ملاحظه کردیم و در بیان و کلام دولتمردان و ریاست جمهوری آمریکا این نوع نگاه منفی و بدبینانه نسبت به برجام که بین ما و 1+5 اتفاق افتاد، شنیده شده است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: مواضع ما کاملا روشن است. معتقدیم آمریکایی‌ها بدعهدی‌ها و کم‌کاری‌های بسیاری را داشتند ولی کشورهای دیگر می‌توانند نظرات خودشان را داشته باشند. آنچه مهم است دیدگاه سایر کشورها در 1+5 است که پایبندی خود را به برجام اعلام کرده و سعی دارند برجام در مسیر خود بتواند به درستی طی طریق کند و این تفاهم که می‌تواند به نفع همه کشورهای جهان باشد، پابرجا و مستدام باشد.
به گزارش فارس، قاسمی در ادامه قانون مهاجرتی جدید در آمریکا که توسط ترامپ امضا شد و اتباع ایرانی باز هم در این لیست قرار گرفتند را اقدامی غیرانسانی، غیرمنطقی، بی‌ربط و غلط خواند که توسط هیأت حاکمه آمریکا و ریاست جمهوری این کشور دنبال می‌شود.
خبرنگاری با اشاره به مواضع اخیر وزیر خارجه امارات در مجمع عمومی سازمان ملل که مدعی شده ایران متن و روح برجام را نقض کرده و همچنین اظهارات وزیر خارجه بحرین که مدعی دخالت ایران در منطقه شده و از ایران خواسته که براساس قطعنامه 2231 عمل کند، نظر سخنگوی دستگاه دیپلماسی را در این زمینه جویا شد که قاسمی در این باره گفت: بعضی‌ها یا آدم‌هایی هستند که قد و قواره‌شان در حد ورود به همه مسائل نیست و کسانی که خارج از مسئولیت خودشان در خصوص برجام اظهارنظر کرده و خودشان را قاضی برجام و آژانس تلقی می‌کنند، دچار یک نوع مشکل خاص هستند و فکر می‌کنم به اینگونه افراد که در همه جای دنیا پیدا می‌شوند، خیلی لازم نیست پاسخی داده شود و اهمیتی برای گفتار آنها قائل شد.
وی افزود: آنهایی که در خصوص دخالت ایران در منطقه صحبت می‌کنند آنهایی هستند که به اتفاق شرکا و برادران بزرگ‌تر خود در منطقه و جهان به کار خرید و فروش تروریسم و افراط‌گرایی و دخالت در سایر مسائل دیگران و سرکوب مردم خودشان تلاش می‌کنند و حرف آنها هم خیلی قابل اعتنا نیست و در ادامه همان سیاست‌هایی است که توسط برخی کشورهای فرامنطقه‌ای در خصوص ایران هراسی و ایران‌ستیزی انجام می‌شود و بحث جدیدی نیز نیست و فکر می‌کنم به دلایل مختلف این صحبت‌ها ادامه خواهد داشت.

نظر شما