شناسهٔ خبر: 21567672 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش کوالالامپور به بیانیه وزیران خارجه اتحادیه جنوب شرق آسیا

مالزی خواستار واکنش قاطع تر آ.سه.آن درمورد بحران راخین میانمار شد

کوالالامپور – ایرنا – مالزی اعلام کرد که متمایل است خود را از بیانیه صادر شده توسط اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در مورد شرایط استان راخین میانمار جدا بداند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بیانیه رئیس نشست وزرای امور خارجه آ.سه.آن که روز گذشته در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیوریوک منتشر شد، 'نگرانی' وزرای امور خارجه این اتحادیه را در مورد شرایط اخیر استان راخین میانمار بیان کرده است.
این بیانیه، حملات 25 ماه اوت (سوم شهریور) علیه نیروهای امنیتی میانمار و همچنین 'همه اقدامات خشونت آمیزی که منتج به مرگ شهروندان، تخریب خانه ها و آوارگی شمار زیادی از مردم شده' را محکوم کرده است.
براساس گزارش رسانه های محلی مالزی، 'عنیفه امان' وزیر امور خارجه مالزی پس از این بیانیه، اعلام کرد که این کشور احساس می کند بیانیه وزرای 'آ.سه.آن' یک 'برداشت نادرست از واقعیت های موجود' بوده است.
وزیر امور خارجه مالزی تاکید کرد: این بیانیه همچنین اقلیت روهینگیا را به عنوان یکی از گروه های تحت تاثیر قرار گرفته مورد بی توجهی قرار داده است.
وی اعلام کرد: در حالی که مالزی حملات 25 ماه اوت (سوم شهریور) را محکوم می کند، تلاش هایِ 'پاکسازی نژادی' پس از آن توسط مقامات میانمار را نیز که منجر به مرگ شهروندان بی گناه و آوارگی بیش از 400 هزار نفر شده، در تناسب با این حملات نمی داند.
رئیس دستگاه دیپلماسی مالزی خاطرنشان کرد که کشورش نگرانی خود را نسبت به این بیانیه نشان داده، اما آنچه مورد توجه این کشور است در این بیانیه انعکاس نیافته و از اینرو بیانیه وزرا بر اساس 'اجماع' صادر نشده است.
'عنیفه امان' همچنین گفت که کشورش از دولت میانمار خواسته است نسبت به اجرای فوری راهکارهای ارائه شده در گزارش نهایی کمیسیون مشاوره ای در مورد استان راخین متعهد باشد.
در بیانیه آ.سه.آن آمده است که شرایط استان راخین 'یک مساله پیچیده درون گروهی با ریشه های تاریخی عمیق' است و با قاطعیت از همه گروه ها خواسته شده از اقداماتی که منجر به بدتر شدن اوضاع می شود، پرهیز نمایند.
وزرای امور خارجه آ.سه.آن در بیانیه خود همچنین از تعهد دولت میانمار در قبال کسب اطمینان از امنیت شهروندان، انجام اقدامات فوری برای پایان دادن به خشونت ها در استان راخین، بازگرداندن شرایط اقتصادی-اجتماعی به حالت عادی و رسیدگی به مشکل مهاجران از طریق فرایند تایید استقبال کرده اند.
آساق**241**1599**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

انتهای پیام /*

نظر شما