چکیده
در این مقاله با روش تطبیقی و توصیفی- تحلیلی، اهداف غایی و کلی آموزش محیط زیست و نیز فعالیتهای مرتبط با آن ها در کشورهای سوئد، استرالیا، کانادا، ترکیه و ایران بررسی شده است. با این هدف، علاوه بر بررسی اسناد و مدارک کشورهای منتخب و ایران در زمینۀ آموزش محیط زیست، با 12 نفر از متخصصان محیط زیست در دو شهر تهران و اصفهان مصاحبه شده است. برای انتخاب این افراد از روش هدفمند و زنجیرهای استفاده شده است و مصاحبه با آنان تا رسیدن به تکمیل اطلاعات ادامه یافته است. نتایج بهدستآمده در بخش اهداف غایی نشان میدهد که روح حاکم بر اهداف کشورهای منتخب، توسعۀ پایدار بوده است. در بخش اهداف کلی در بین بخشهای تقویت دانش، مهارت و نگرش مثبت به طبیعت شباهت هست. در بخش فعالیتهای مرتبط با آموزش محیط زیست، فاصلۀ بسیاری بین کشورهای منتخب با ایران هست که ناشی از وجود فاصلۀ زیاد بین اهداف مدنظر با برنامه اجراشده در کشورمان است. در پایان مقاله، فعالیتهای بومیسازیشده با توجه به هدف غایی آموزش محیط زیست پیشنهاد شده است.
کلیدواژه ها: بررسی تطبیقی؛ اهداف؛ آموزش محیط زیست؛ فعالیتها
نویسندگان:
ندا پریشانی: دکتری برنامه درسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سید ابراهیم میرشاه جعفری: استاد دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
فریدون شریفیان: استادیار دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
مهرداد فرهادیان: استادیار گروه مهندسی شیمی، دانشکدۀ فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
دو فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی - دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 25، بهار و تابستان 1396.
∎
نظر شما