شناسهٔ خبر: 21562288 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نتایج اولیه انتخابات آلمان؛

پیشتازی حزب مرکل؛ تشکیل پارلمان 6 حزبی

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نتایج اولیه بر اساس نظرخواهی هنگام خروج از حوزه های رای گیری، حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان با 32.5 درصد در رتبه اول و پس از آن حزب سوسیال دموکرات با 20 درصد آرا در رتبه دوم قرار دارد. پس از این دو حزب نیز حزب پوپولیست 'آلترناتیو برای آلمان' AfD با 13.5 درصد در رتبه سوم قرار گرفته است. حزب لیبرال 'دموکراتهای آزاد' با 10.5 درصد، حزب سبزها با 9.5 درصد و حزب چپ آلمان نیز با 9 درصد در رتبه های بعدی هستند و با کسب حدنصاب 5 درصدی وارد پارلمان خواهند شد. به این ترتیب در پارلمان جدید آلمان دو حزب آلترناتیو برای آلمان و دموکراتهای آزاد نیز به چهار حزب دیگر اضافه می شوند.
در همین حال برخی گزارش ها حاکی است که حزب سوسیال دموکرات ائتلاف با حزب دموکرات مسیحی مرکل را منتفی اعلام کرده و به بزرگترین حزب مخالف دولت در پارلمان تبدیل خواهد شد. به این ترتیب چنانکه پیش بینی می شد احتمال ائتلاف موسوم به 'جاماییکا' بین احزاب دموکرات مسیحی، دموکراتهای آزاد و حزب سبز تقویت شده است.
به گزارش ایرنا، رای گیری از ساعت 8 صبح امروز (یکشنبه) به وقت محلی در 88 هزار مکان در سرتاسر آلمان آغاز شد . حدود 61 میلیون و 500 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند و بنا بر اعلام دفتر فدرال آمار آلمان، تا ساعت 14 به وقت محلی حدود 41.1 درصد از واجدان شرایط در انتخابات شرکت کرده اند که در سال 2013 تا همین ساعت میزان مشارکت 41.4 درصد بوده است.
رای دهندگان در 299 منطقه یا حوزه انتخاباتی در سرتاسر آلمان دو برگ رای به صندوق می اندازند: با یک رای نماینده مورد نظر خود برای آن منطقه را انتخاب می کنند و با برگ رای دیگر حزب مورد نظرشان را انتخاب می کنند. احزابی که در سرتاسر آلمان کمتر از 5 درصد آرا (یا کمتر از 3 کرسی از سهمیه مناطق) را به دست آورند حذف می شوند و سهم احزاب دیگر متناسب با آن تغییر می کند.
مجلس آلمان (بوندستاگ) دستکم 598 کرسی دارد . 299 نماینده بطور مستقیم با رای مردم و 299 نماینده هم پس از مشخص شدن سهمیه احزاب انتخاب می شوند .
دولت کنونی آلمان از سال 2013 قدرت را در اختیار دارد که با ائتلاف احزاب دمکرات مسیحی، سوسیال مسیحی و سوسیال دمکرات موسوم به ائتلاف بزرگ به صدراعظمی آنگلا مرکل شکل گرفته است. مرکل از سال2005 جایگاه صدراعظمی آلمان را در سه دوره چهارساله پیاپی در اختیار دارد و انتظار می رود که برای چهارمین بار پیاپی به این مقام دست پیدا کند.
اروپام**1078*1613-*خبرگار: بابک جعفری*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

انتهای پیام /*

نظر شما