شناسهٔ خبر: 21557498 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امروز در 'ایرنا مقاله' می خوانید:

پاشویه تب تحصیلات عالی

صاحب‌خبر -

**پاشویه تب تحصیلات عالی
فرقی نمی‌کند که پیش از کنکور چه مشقت‌ها کشیده و چه مصائبی را تحمل کرده است تا با بهترین رتبه وارد دانشگاه شود. فرقی نمی‌کند چند سال از عمر گرانمایه‌اش را روی صندلی‌های معتبرترین دانشگاه کشور صرف کرده است.
حالا یکی از هزاران فارغ‌التحصیلی است که درس خوانده است تا بیکار بماند و باید برای یافتن شغلی نه چندان متناسب با آنچه آموخته، به این در و آن در بزند. قرار بود تحصیلات عالی، توانمندی‌های فردی او را توسعه دهد، دانایی و خرد و مهارت‌هایش را افزون کند و راه را برای پیشرفت اقتصادی و بهبود جایگاه اجتماعی‌اش هموار سازد اما چنین نشد.
این سناریویی است که این روزها زندگی بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور بر مبنای سکانس به سکانس آن پیش می‌رود. سه دهه تب تند مدرک‌گرایی، حالا می‌رود که فروکش کند چرا که حجم عظیم فارغ‌التحصیلان بیکار پشت درهای بازار کار مانده‌اند. آمارها هم ناامیدکننده است.
برخلاف ایران که هنوز اشتیاق به تحصیلات دانشگاهی، به بحران کار و کارآفرینی در آن دامن می‌زند، در بسیاری از کشورها تمایل جوانان برای ورود به دانشگاه‌ها رو به کاهش گذاشته است. کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا، انگلستان، هند، چین و کشورهای حوزه نوردیک همگی در سال‌های اخیر با کاهش تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف دانشگاهی روبه‌رو شده‌اند.
کسی نمی‌تواند نقش کلیدی تحصیل در موفقیت را منکر شود اما به نظر می‌رسد در دنیای کنونی با تعداد بی‌شماری از دانشگاه‌های فاقد شایستگی و حجم عظیمی از فارغ‌التحصیلان ناکارآمد، برای رسیدن به موفقیت باید دنبال راه‌های دیگری باشیم. افراد فقیر بسیاری مانند استیو جابز به موفقیت‌های چشمگیری رسیده‌اند چون سخت کوشیده‌اند. برخی از آنها امروز از غول‌های کارآفرین دنیا ثروتمندترند. جز سخت کوشی، توانایی کار و مهارت‌های اجتماعی نیز می‌تواند به موفقیت منجر شود.
علاوه بر توانمندی در کار، مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی نیز اهمیت ویژه‌ای دارند به ویژه در محیط کسب‌ وکار. بدون داشتن این مهارت‌ها هیچ کس نمی‌تواند در تعامل با مشتریان یا کارفرمایان خود موفق باشد. این مهارت‌ها به فرد کمک می‌کند تا روابط اجتماعی پایداری با اطراف خود برقرار کند و کارهایش را به نتیجه برساند و این مهارتی است که یک مدرک دانشگاهی به دانشجویان نمی‌دهد.
تردیدی نیست که تحصیلات عالی نیاز اجتماعی بسیاری از جوانان است. آنها تصور می‌کنند با ورود به دانشگاه در مسابقه برای رسیدن به خوشبختی از دیگران پیشی می‌گیرند اما، مشکل از آنجا آغاز می‌شود که معادله مدرک = موفقیت، برای بسیاری از افراد جواب نمی‌دهد.
در بسیاری از مشاغل ساده اما پردرآمد، دیگر نشان دادن یک برگه از دانشگاه به کار نمی‌آید، افراد باید بتوانند مهارت‌های لازم برای آن شغل را به کارفرمایان خود نشان دهند. گرچه برخی دانشگاه‌ها و برخی مدرسان از این قاعده مستثنی هستند اما تقریباً همه ما در نظام آموزشی گرفتار شده‌ایم که مروج و حامی تفکر انتقادی و خلاقیت و نوآوری نیست.
کسب اطلاعات و آموختن ارزان‌تر از دانشگاه رفتن است. دانشگاه موفقیت فارغ‌التحصیلان را تضمین نمی‌کند. مشکل اصلی اینجاست که اغلب جوانان با این ذهنیت وارد دانشگاه می‌شوند که پس از فارغ‌التحصیلی شغل رویایی خود را به دست بیاورند و بلافاصله میلیونر شوند! این ذهنیت نیاز به اصلاح دارد.
دانشگاه برای کسی هدف تعیین نمی‌کند. دانشگاه هرچه هست متضمن آینده درخشان جوانان نیست و بی‌تردید این تب مدرک‌گرایی باید در جایی پاشویه شود. خودآموزی برای جوانان از هر آموزشی ارزشمندتر است.

**نقض های ترامپ
«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه در یادداشتی، ضمن تحلیل و ارزیابی سخنران ترامپ رییس جمهوری آمریکا، به تلاش این کشور در نقض مکرر برجام اشاره می کند.
حضور فعال و مؤثر رئیس جمهوری کشورمان در اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل، خود به تنهایی گویای بی اعتباری ادعاهای بی اساس و اظهارات موهن رئیس جمهوری امریکا علیه ملت ایران و نظام اسلامی بود.
سخنرانی ترامپ، ورای برداشت‌های اولیه و شتابزده، واجد برخی ویژگی‌های بسیار مهم بخصوص در ارتباط با کشورمان است که با نگرشی دقیق باید به آن پرداخته شود، از جمله اینکه: در این سخنرانی برخلاف مورد کره شمالی و حتی سوریه، کاربرد زور و اعمال قدرت نظامی برای تغییر نظام سیاسی ایران از سوی ترامپ مطرح نشد. نکته دوم اینکه برخلاف تصورات اولیه، ترامپ موضوع خروج از برجام را به طور روشن و قطعی مطرح نکرد.
سخنان رئیس جمهوری امریکا در سازمان ملل، بیش از پیش سیاست دولت این کشور را که تحت نفوذ جریان فکری و سیاسی راست افراطی و نئوکان‌ها در داخل و جریان صهیونیسم و وهابیت در خارج قرار دارد به اثبات رساند و اینکه رهبران ناآگاه امریکا زبانی جز زور، سلطه‌ گری، یکجانبه‌ گرایی و بی توجهی به قواعد و قوانین بین‌المللی نمی‌شناسند.
شگفت‌انگیز است که رئیس جمهوری کشوری که داعیه سروری و بزرگی بر جهان را دارد و خود را پرچمدار دموکراسی و صلح و آزادی می‌خواند،
در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به نوعی پارلمان جهانی محسوب می‌شود، با اظهارات نسنجیده و جنگ افروزانه خود بر طبل جنگ و خشونت و مداخله‌گری می‌کوبد و آزادی و دموکراسی و عدالت را به سخره می‌گیرد و در واقع نقض فاحش مهم‌ترین اصل منشور ملل متحد یعنی اصل صلح و امنیت است.
سخنان رئیس جمهوری امریکا و سایر مقامات این کشور بخصوص ظرف چند روز اخیر از جنبه‌های مختلف حقوقی، سیاسی و بین‌المللی قابل نقد و انتقاد شدید است:
از جنبه حقوقی: سخنان ترامپ نقض فاحش حقوق، مقررات و هنجارهای پذیرفته شده جهانی و تعهدات بین‌المللی امریکاست. از این رو سخنان ترامپ شایسته شماتت و تقبیح جهانی است و همان گونه که شاهد بودیم، افکار عمومی جهانی و بسیاری از رهبران کشورهای مهم دنیا اظهارات مقامات امریکایی را مورد انتقاد شدید قرار دادند.
از نظر تعهدات بین‌المللی: این سخنان نقض فاحش تعهدات بین‌المللی امریکا وفق منشور ملل متحد و دیگر معاهدات و موافقتنامه‌های دو و چندجانبه بین‌المللی است.
از جنبه سیاسی و بین‌المللی: سخنان ترامپ و اظهارات مسئولان این کشور از جمله وزیر خارجه و نماینده امریکا در سازمان ملل، مصداق واقعی یکجانبه‌گرایی، تکروی و بی مسئولیتی امریکا در قبال جامعه جهانی است.
از جنبه عدم تعهد نسبت به نهادها و ساز و کارهای بین‌المللی: سخنان ترامپ در واقع قطعه‌ای دیگر از سیاست ضد نهادی و حمایت‌گرایی افراطی و مخالفت شدید رهبران فاقد تجربه این کشور نسبت به تعهدات و ساز و کارهای بین‌المللی را نشان داد.
قبلا امریکا با خروج از پیمان آب و هوایی پاریس و پیمان‌های چندجانبه تجاری و دیوارکشی و... در این مسیر گام برداشته و نشان داده بود که چقدر نسبت به تعهدات و نهادها و ساز و کارهای بین‌المللی، بی مبالات و بی منطق است و چگونه خودخواهانه و خودمحورانه عمل می‌کند و نسبت به منافع و مصالح مشترک بشری بی علاقه و بی اراده است.

**نهنگ آبی یا نیسان آبی؟
نهنگ، به تنش پیچ و تاب داده و دمش را به سمت بالا گرفته است. همان‌طور که توی اقیانوس، شناور است. آبی بیکران آب و نهنگ آبی. اصلاً مگر نهنگ غیر آبی هم داریم؟! این نهنگ اما از قضا قرمز است؛ رنگ خون؛ خود خون، شناور در مرگ، مرگ خودخواسته. از همان اول، آخر بازی معلوم است؛ خودکشی. بعضی‌ها اما فکر می‌کنند فقط یک بازی است. گاهی هم اصلاً فکر نمی‌کنند.
بیشتر کسانی که به انجام بازی علاقه نشان داده‌اند، نوجوان هستند. بعضی‌ها هم کمی بزرگتر. حتی اگر صاحب صفحه برای جلب توجه و جمع کردن فالوئر هم این کار را کرده باشد، هستند کسانی که دوست دارند از او تقلید کنند، همان‌طور که سعی می‌کنند در سبک زندگی‌شان، اعم از لباس پوشیدن و میهمانی گرفتن و خیلی چیزهای دیگر، دنباله رو باشند.
البته بعضی‌ها هم عنوان می‌کنند که این بازی منسوخ شده و ادمین روسی آن هم دستگیر شده است. خیلی‌ها هم با اسم بازی شوخی کرده و مدعی شده‌اند مبدع بازی‌هایی مشابه هستند.
بازی نهنگ آبی یک چیز است و هکرهایی که با سوء‌استفاده از کنجکاوی مخاطبان جوان و نوجوان، دنبال رسیدن به اهداف خاص خودشان هستند، یک چیز دیگر. بعضی نظردهنده‌ها اتفاقاً نسبت به این مسأله هشدار داده‌اند: «اصلا سراغ این بازی نرید. تمام اطلاعات گوشی هک می‌شه و طرف رو تهدید می‌کنن و مجبور می‌شه این کارارو با خودش بکنه.
اخبار ضد و نقیضی از شیوع این بازی در کشورهای مختلف منتشر شده است. بازی یا در واقع چالش مرگباری که 50 مرحله دارد و 50 روز به طول می‌انجامد. در 49 مرحله و طی 49 روز، فرد برای خودکشی آماده می‌شود و در نهایت روز پنجاهم خودش را می‌کشد یا بهتر که بگوییم از بلندی می‌پرد و نهنگ‌اش را برمی‌دارد. در هرمرحله، ادمین از فرد می‌خواهد کاری را انجام دهد.
این بازی تاکنون در کشورهایی همچون روسیه، هند و عربستان قربانی‌هایی داشته و با اینکه سرهنگ علی نیک‌ نفس، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا عنوان کرده که این چالش تاکنون در ایران قربانی نداشته و تصاویر قربانیان بازی نهنگ آبی در ایران جعلی است، اما حتی شایعه ورود آن به کشور، موجی از نگرانی در میان خانواده‌ها ایجاد کرده است.
حالا تصور کنید عده‌ای را که برای جلب توجه و جذب فالوئر، دانسته یا نادانسته به تبلیغ این بازی اقدام و زمینه را برای سوء‌استفاده هکرها فراهم می‌کنند، بعضی‌ها هم البته در هر موقعیتی دنبال ساختن جوک و دستاویز کردن موضوعات برای خنده هستند که البته اشکالی هم ندارد اما نباید باعث لوث شدن و کم اهمیت دادن موضوع مهمی همچون خودکشی باشد. یکی گفته بود:«ما خودمون نیسان آبی داریم داداش. نیازی به نهنگ آبی نیست.»

**اهمیت سفر اردوغان به ایران
محور گفت وگوی مقام های ارشد ترکیه و ایران در سفر آتی «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه به تهران در روزهای پیش رو درباره مسائل اقتصادی، توسعه روابط و مذاکره پیرامون حتی نگرانی های مشترکی مانند مواد مخدر، تروریسم و همه پرسی کردستان خواهد بود. سفر قریب الوقوع اردوغان به ایران از این منظر بسیار حائز اهمیت است و دو کشور می توانند با یکدیگر روابطی راهبردی تنظیم کنند.
نباید فراموش کرد که صرف نظر از روسیه؛ ایران و ترکیه مهم‌ ترین کشورهای منطقه از منظر جمعیت، وسعت و توان اقتصادی و جایگاه در جهان و دموکراسی هستند. بنابراین اگر ظرفیت‌ های اقتصادی دو کشور کنار یکدیگر قرار بگیرد از بسیاری جهات نسبت به دیگران بی‌نیاز خواهند بود.
ایران از منظر انرژی برای ترکیه مفید است و ترکیه نیز ایران را در برخی از محصولات و خدمات مانند توریسم تامین می‌کند. بنابراین امتیازی وجود ندارد که ایران و ترکیه نیز فاقد آن باشند. بر این اساس، گمان می‌رود که در کنار ترکیه و ایران کشورهای سوریه، عراق و روسیه نیز می‌توانند بلوک قدرتمندی در منطقه تشکیل دهند.
اما بدیهی است که محور گفت‌ وگوی مقامات ارشد ترکیه و ایران در سفر آتی اردوغان به تهران در روزهای پیش رو درباره مسائل اقتصادی، توسعه روابط و مذاکره پیرامون حتی نگرانی‌های مشترکی مانند مواد مخدر، تروریسم و همه‌پرسی کردستان خواهد بود.
سفر آتی اردوغان به ایران می‌تواند برای ترکیه و ایران و به ویژه منطقه موثر باشد زیرا تغییرات جدی و بنیادی در منطقه شکل خواهد گرفت که باید از هم‌ اکنون کشورهای اثرگذار منطقه به دنبال تدبیر و راه چاره‌ای باشند.

**ایران قدرتمندتر از همیشه
دفاع مقدس گنجینه‌ ای ارزشمند و عبرت‌ آموز برای تاریخ امروز و فردای کشور است و هفته دفاع مقدس، فرصتی برای نشان دادن بخشی از اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بویژه ارتش به مردم است. در عین حال می‌توان تقارن هفته دفاع مقدس با ماه محرم را نیز فرصتی مناسب برای تبیین فرهنگ ایثار و شهادت و فرهنگ عاشورا به نسل‌ های جدید انقلاب اسلامی عنوان کرد.
مقاومت، پایداری و صلابت مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس تحت فرماندهی هوشمندانه و مدیریت حکیمانه حضرت امام(ره) روند جنگ تحمیلی و واقعیات صحنه نبرد را به گونه‌ای ترسیم کرد که دشمنان منطقه‌ ای و فرامنطقه‌ ای نه تنها دسترسی به اهداف خود را با شکست مواجه می‌دیدند که تلاش همه‌ جانبه‌ای را برای نجات صدام و جلوگیری از فروپاشی رژیم بعث در دستورکار قرار دادند.
نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که به طور قطع نبرد ملت ایران با دشمنان خود پایان نیافته است. جنگی که رژیم صدام به ملت ایران تحمیل کرد، حاصل توطئه مشترک آمریکا، اروپا و اکثر رژیم‌ های عربی خاورمیانه و خلیج‌ فارس بود. دولتمردان آمریکا با هویت اسلامی انقلاب و ظلم‌ ستیزی و سازش‌ ناپذیری نظام جمهوری اسلامی ایران، مشکل دارند.
در همین ارتباط می‌توان به رجزخوانی اخیر ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد که نشانه شکست‌های دولت آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیاست. تردیدی نیست که ستیز سلطه‌ جویانه‌ آمریکا علیه ایران، در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت اما در این نکته نیز نباید تردید کرد که ایران قدرتمندتر از همیشه به راه خود ادامه خواهد داد و بر توطئه‌های آتی نیز غلبه خواهد کرد.

متن کامل مطالب بالا را می توانید در تارنمای ایرنامقاله بخوانید.
**تارنمای 'ایرنا مقاله' به نشانی http://article.irna.ir و با آدرس کانال تلگرامی @Irnaresearch با هدف اطلاع رسانی و انعکاس مقالات؛ گزارش ها؛ تحلیل های متنوع در موضوعات داخلی و خارجی ؛ به بازنشر مقالات و مطالب مهم روز ایران و جهان می پردازد.
پژوهشم**9160**2040

انتهای پیام /*

نظر شما