شناسهٔ خبر: 21556736 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دامپزشکی قزوین برکشتار دام در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نظارت می کند

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، غلامپور اقدمی افزود: دامپزشکی استان با تشکیل تیم های ثابت و سیار خود در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی بر ذبح دام های قربانی نظارت خواهد داشت.
وی با بیان اینکه نظارت بر ذبح دام ها با رعایت اصول فنی،بهداشتی و شرعی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی انجام می شود،اضافه کرد: حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت های نذری و قربانی و تامین بهداشت عمومی ضروری است و تمام تلاش تیم های دامپزشکی نیز در این راستا است.
این مسئول همچنین گفت: کشتار دام ها در کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی نیز رایگان بوده و در رعایت بهداشت محیط و سلامت فردی مهم است.
اقدمی تصریح کرد: باید به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های مشترک بین انسان و دام به ویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، نکات بهداشتی در ذبح دام باید رعایت شود.
وی ادامه داد: به منظور حفظ بهداشت محیط و سلامت مصرف کنندگان و پیشگیری از بروز بیماری های مشترک بین انسان و دام شهروندان باید اقلام مورد نیاز خود را فقط از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان قزوین تاکید کرد: شهروندان باید از هرگونه تماس، جداسازی و له نمودن کنه ها در صورت مشاهده بر روی بدن دام، خودداری کرده و پس از کشتار نسبت به پاکسازی،شستشو و ضدعفونی محل ذبح با مواد ضدعفونی کننده (حداقل سرکه) اقدام شود.
اقدمی ادامه داد: همچنین در صورت ذبح دام نسبت به رعایت نکات بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظتی از جمله چکمه،لباس کار،دستکش و عینک اقدام شود و ضایعات حاصل از کشتار را پس از جمع آوری در کیسه های زباله مناسب و مستحکم قرار داده شود.
وی در پایان یادآور شد: همچنین شهروندان باید جهت از بین بردن احتمالی ویروس، لاشه و آلایش دام ذبح شده را به صورت کامل و به مدت 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری و از مصرف گوشت و آلایش به صورت تازه خودداری کنند.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک،19 کارشناس و 6 کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*

نظر شما