شناسهٔ خبر: 21549690 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

دو سال از فقدان لاله‌های سپید قرآنی گذشت/ شهدای منا فراموش‌شدنی نیستند

امروز دومین سالگرد فاجعه دردناک منا است؛ فاجعه‌ای که در آن پنج نفر از اعضای کاروان نور به دلیل بی‌کفایتی شجره ملعونه آل‌سعود در میان هفت هزار مسلمان دیگر در حج به شهادت رسیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، دوم مهرماه سال 1394 هم‌زمان با روز عید سعید قربان، اخباری در رسانه‌ها منعکس شد که بسیاری از مسلمانان و حتی غیرمسلمانان را اندوهگین کرد؛ اخباری از زائران خانه خدا و فاجعه منا. 

همه در این روز منتظر شنیدن اخبار سلامتی زائران بیت‌الله الحرام بودند که در همان روز تعداد مفقودان اعلام شد که در این بین اسامی چند نفر از کاروان نور به حج تمتع نیز دیده می‌شد.

 

 

پس از اعلام اسامی مفقودان، برقراری ارتباط با حاجیان برای اطلاع از سلامتی آن‌ها بیشتر می‌شد. صالح اطهری‌فرد که سرپرستی گروه اعزامی کاروان قرآنی به حج را بر عهده داشت، با وجود نگرانی‌های بسیار جویای احوال اعضای گروه بود.

پس از گذشت یک روز از این فاجعه خبری از پنج نفر از اعضای کاروان نور نبود. «محسن حاجی‌حسنی» و «حسن دانش» از قاریان بین‌المللی و «امین باوی»، «محمدسعید سعیدی زاده» و «فؤاد مشعلی» از اعضای گروه تواشیح باقرالعلوم جزو مفقودان این فاجعه بودند. همه به ویژه فعالان قرآنی دعا می‌کردند که مفقودان سالم باشند اما با اوضاعی که با بی‌تدبیری شجره ملعونه آل‌سعود ایجاد شده بود، زنده بودن آن‌ها بعید به نظر می‌رسید، ولی هیچ کس نمی‌خواست باور کند که این جوانان قرآنی دیگر زنده نباشند.

 

 

دو روز پس از گذشت این فاجعه دردناک، چهارم مهرماه سرپرست کاروان نور پیکر دو نفر از عزیزان را شناسایی کرد و شهادت «محسن حاجی‌حسنی» و «امین باوی» تأیید شد؛ اما همچنان از سه نفر دیگر از اعضای کاروان نور خبری نبود. اطهری‌فرد با وجود محدودیت‌های دولت سعودی و اجازه ندان آن‌ها برای ورود تیم‌های پزشکی به بیمارستان‌ها به پیدا شدن سایر اعضای کاروان نور که مفقود شده بودند، امیدوار بود تا اینکه یک هفته پس از فاجعه منا یعنی 9 مهرماه طی اعلام سازمان حج و زیارت مبنی بر کشته شدن 464 نفر از هموطنانمان در فاجعه منا و با توجه به اینکه همه بیمارستان‌های مکه، جده و طائف برای شناسایی مجروحان جست‌وجو شده بود، درگذشت هر سه عضو مفقود شده کاروان قرآنی کشورمان قطعی شد و نام این عزیزان در لیست درگذشتگان این فاجعه منا قرار گرفت.

چند روز پس از فاجعه منا مقام معظم رهبری در مراسم دانش‌آموختگی، تحلیف و اعطای سردوشی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر به مسئولان آل‌سعود هشدار داده و فرمودند: «اندک بی‌احترامی به ده‌ها هزار نفر از حجاج ایرانی در مکه و مدینه و عمل نکردن به وظایف برای انتقال ابدان مطهر، عکس‌العمل سخت و خشن ایران را در پی خواهد داشت».

این هشدار مقام معظم رهبری به عربستان، برای آل‌سعود آنقدر گران تمام شد که وزیر کشور در جمع تعدادی از خانواده قربانیان حادثه منا گفت: از شب گذشته به ناگاه رفتار سعودی‌ها تغییر کرد و توافقاتی با مسئولان ایرانی انجام دادند و پیکرهای مطهر شهدای منا که شناسایی شده بودند، به خانواده‌های آن‌ها بازگردانده شد.

11 مهرماه نیز پیکر «حسن دانش» شناسایی و یک روز بعد وارد کشور شد. اما همچنان خبری از پیکر مطهر دو شهید قرآنی دیگر فاجعه منا نبود و جامعه قرآنی و خانواده‌های آن‌ها چشم انتظار پیکر عزیزان‌شان بودند؛ تا اینکه بعد از گذشت بیش از 3 ماه از فاجعه دردناک منا، 12 دی‌ماه پیکرهای «محمدسعید سعیدی‌زاده» و «فؤاد مشعلی» شناسایی شد و پیکر شهید سعیدی‌زاده به ایران بازگشت و پیکر مطهر شهید مشعلی با موافقت خانواده در مکه مکرمه آرام گرفت.

27 مهرماه سال 1394 بود که رهبر معظم انقلاب در دیداری که با مسئولان و دست اندرکاران حج داشتند، فاجعه بسیار تلخ و حیرت‌انگیز منا را از جمله امتحانات الهی خواندند و با انتقاد از سکوت دولت‌های غربی و سازمان‌های مدعی حقوق بشر در قبال این فاجعه تأکید کردند: «این حادثه به هیچ وجه نباید فراموش شود»؛ بر همین اساس مسئولان باید علاوه بر پیگیری حقوق خانواده‌های شهدای منا با برنامه‌ریزی مناسب این فاجعه دردناک را زنده نگه داشته و با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب «شجره خبیثه ملعونه آل‌سعود لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارد»، برای از جلوگیری از ادامه روند فعالیت آل‌سعود در حج اقدام کنند.

 

 

امسال دو سال از فقدان لاله‌های سپید قرآنی می‌گذرد و بسیاری از خانواده شهدای منا با نبود عزیزان خود روزگار سپری می‌کنند؛ یکی پدر، ستون خانواده را از دست داده، یکی دیگر از داغ فراق همسر می‌‌سوزد و دیگری برای تنها پسرش خون می‌گرید. در کنار این‌ها هنوز بسیاری از وعده‌هایی که مسئولان به خانواده‌های شهدای منا داده بودند، تحقق پیدا نکرده و این امر داغ آن‌ها را دوچندان می‌کند.

همچنان در فضای مجازی که می‌نگری یادی از شهدای قرآنی منا زنده می‌شود، یکی عکس یادگاری با شهید را به اشتراک گذاشته و یکی با دلنوشته‌ و شعری حال و هوای فاجعه منا را تجسم می‌کند. شهید حاجی‌حسنی که در زمان حیاتش شاید کمتر کسی نامی از او می‌برد، به عنوان نماد شهدای منا معرفی شده و در هر گوشه و کناری عکس و تلاوتی از این قاری شهید دیده می‌شود.

حسن دانش که با لهجه شیرین یزدی همه را به یادگیری تلاوت و قدم گذشتن در مسیر حفظ تشویق می‌کرد، اکنون نه تنها در شهرش بلکه در سایر استان‌های کشور نیز جوانان را به قرآن علاقه‌مند کرده و کلاس‌های قرآن این قاری شهید همچنان در همان محل در حال برگزاری است. 

شاید این عزیزان قرآنی دیگر در بین ما نباشند، اما همیشه راه آن‌ها پر رهرو خواهد بود. به امید آنکه از خون هر کدام از این عزیزان، چندین جوانان قرآنی تربیت و رشد کرده و حج از مدیریت شجره ملعونه آل‌سعود خارج شود و با ظهور مهدی موعود(عج)، حق در عالم‌ گسترش یابد.

انتهای پیام/

نظر شما