شناسهٔ خبر: 21548655 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داد

دلایل توقف ثبت سفارش خودرو/ پیشنهاد تثبیت تعرفه واردات به دولت/عراق پیشنهاد تجارت آزاد با ایران را نپذیرفت

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در روز ملی صادرات از ۵۰ صادرکننده برتر کشور تجلیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس، مجتبی خسروتاج امروز در نشست خبری که به مناسبت برگزاری بیست و یکمین سالروز ملی صادرات برگزار شد، گفت: روز ملی صادرات همه ساله در 29 مهرماه با حضور مقامات عالی رتبه کشوری و اقتصادی در تهران با شعار (صادرات: تکرار عزم ملی) در تهران برگزار می‌شود.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در روز ملی صادرات از 50 صادر کننده برتر ملی با اعطا تندیس صادر کننده نمونه تقدیر می‌شود.

وی افزود: نزدیک 700 شرکت در فرایند ثبت نام صادرکنندگان برتر سال 96 مشارکت کردند که قریب به 70 درصد رشد داشته و از این تعداد 660 شرکت در بخش کالا و مابقی یعنی 40 شرکت متعلق به شرکت‌های صادر کننده خدمات بوده است.

خسروتاج اظهار داشت: از بین متقاضیان ثبت نام کرده برترین های هر گروه کالایی با توجه به شاخص های اعلامی انتخاب و جهت تحویل پرونده‌ها و مستندات به آنها اطلاع رسانی شد. در مجموع 149 شرکت صادر کننده کالا و خدمات از برترین های گروه کالایی برگزیده شدند، تا پرونده‌های خود را به دبیرخانه روز ملی صادرات که در 29 مهر ماه برگزار می‌شود، تحویل دهند که از این تعداد 117 پرونده مربوط به صادر کنندگان کالا و 32 پرونده مربوط به صادر کنندگان خدمات بوده است.

وی افزود: در سال جاری به دلیل شرط مندرج در مصوبه هیات وزیران مبنی بر حصول رشد ده درصدی نسبت به سال انتخاب، برخی از بهترین صادر کنندگان کشوری نتوانستند در فضای رقابت مشارکت کرده و این فرصت بعد از سال ها نصیب بنگاه های کوچک تر شد.

وی افزود: اگرچه در دوره 3 ماهه و 4 ماهه و 5 ماهه ابتدای امسال با کاهش رشد صادرات مواجه بودیم، اما پیش بینی می‌شود، رشدی در آمار 6 ماهه صادرات ایجاد شود.

* دلایل توقف ثبت سفارش خودرو

خسرو تاج در پاسخ به سوالی در مورد توقف ثبت سفارش خودرو بیان داشت: تعجب می‌کنم چرا علیرغم انتقاداتی که نسبت به بحث واردات می‌شود، اما پس از توقف ثبت سفارش خودرو و توقف واردات خوروهای لوکس و وارداتی رسانه‌ها‌یی که خودشان نسبت به موضوع واردات همواره منتقد بودند، الان نسبت به توقف ثبت سفارش خودرو و توقف واردات آن منتقد شده‌اند.

وی گفت: در اواخر سال گذشته تصمیم گرفته شد تا ایین نامه جدیدی برای واردات خودرو تعیین شود و در قالب یک چارچوب شرکت های صاحب برند که در زمینه خودرو فعالیت می‌کنند در بخش‌های مختلف وارد مذاکره شویم.

خسرو تاج با بیان اینکه توقف ثبت سفارش واردات خودرو موقت است گفت: با ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خورو از سر گرفته می‌شود ضمن اینکه تا برج 10 امسال وارد کنندگانی که قبل از تیرماه که ثبت سفارش متوقف شده،‌ ثبت سفارش کرده بودند می‌توانند خودرو وارد کنند و این عده وارد کننده تا دلتان بخواهد ثبت سفارش کرده‌اند و خودرو وارد می‌کنند.

رییس سازمان توسعه تجارت بیان داشت: در 6 ماهه ابتدای امسال یک میلیارد و 200 میلیون دلار خودرو به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 40 درصد و از نظر تعداد 38 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه توقف ثبت سفارش واردات خودرو در راستای حمایت از تولید داخل نیست و تعرفه 55 درصدی از تولید داخل حمایت می‌کند اظهار داشت: 44 هزار دستگاه خودرو در 6 ماهه ابتدای امسال خودرو از گمرک ترخیص شده است که نسبت به سال گذشته که خوروی ترخیصی از گمرکات 32 هزار خودرو بوده است، طی این مدت 12 هزار خودرو بیشتر از گمرکات  ترخیص شده است.

وی با بیان اینکه به صلاح نیست که منابع ارزی را برای این بخش خرج کنیم، گفت: الان گفته می‌شود حدود 6 تا 7 هزار خودرو در گمرکات مانده و ترخیص نشده است که این عدم ترخیص به این دلیل است که قبلا وارد کنندگان خودرو به گمرکات می آوردند و بعد مجوز ورود را می‌گرفتند، ولی الان ما این اجازه را نمی‌دهیم و می‌گوییم ابتدا مجوز واردات گرفته شود و سپس خودرو وارد شود و دولت در قبال این دسته از واردکنندگان که خودروهایشان در گمرک مانده مسولیتی ندارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت بابیان اینکه منطقی نیست که بازار خودروی ما در اختیار هر واردکننده‌ای قرار گیرد گفت: باید واردات خودرو هدفمند باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا قبل از توقف ثبت سفارش واردات خودرو این موضوع اعلام نشد، گفت: اعلام برخی تصمیمات در مسائل اقتصادی امکانپذیر نیست؛ چراکه اگر چنین چیزی را اعلام می‌کردیم ممکن بود طی یک هفته واردکنندگان برای 10 سال ثبت سفارش واردات خودرو انجام دهند.

* پیشنهاد تثبیت تعرفه واردات به دولت

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برنامه سازمان توسعه تجارت در مورد تعرفه‌ واردات چیست گفت:‌ در 38 سال گذشته امسال اولین سالی است که از ابتدای سال تاکنون نظام تعرفه‌ای تغییری نکرده است.

خسروتاج اظهار داشت: پیشنهاد‌ی هم به کمیسیون اقتصادی دولت داده‌ایم مبنی بر اینکه بتوانیم چارچوبی تعریف کنیم تا برای چند سال ثبات تعرفه‌ای داشته باشیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد اقدامات انجام‌شده در صادرات کالا به قطر گفت: در خصوص اقداماتی که برای صادرات کالا به بازار قطر انجام شد، عامداً اقدامات را مطرح نکردیم زیرا قطری‌ها ملاحظاتی داشتند که باید با رعایت ملاحظات آنها کار جلو می‌رفت.

وی اظهار داشت: صادرات ایران به قطر در 6 ماهه ابتدای امسال 100 میلیون دلار بوده در حالی‌که سال گذشته در 12 ماه 140 میلیون دلار صادرات به این کشور داشته‌ایم.

خسروتاج اظهار داشت: برای حضور بهتر در بازار قطر اقدامات مناسبی در رفع مشکلات حمل و نقل و صدور ویزا و رفع مشکلات بانکی انجام شده و اکنون 2 بانک صادرات و الخلیج در 2 کشور مشغول فعالیت هستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان داشت: نامه‌ای به آقای صیف نوشته شد و در آن اسامی کشورهایی که با آنها مشکل ارتباط بانکی داریم آماده است. زیرا تجار ما علیرغم اینکه در دوران تحریم‌ها می دانستند چگونه مشکلات بانکی را حل کنند و تحریم‌ها را دور بزنند اما بعد از برجام انتظار دارند سرعت بهبود روابط بانکی بیشتر شود و از این بابت گلایه‌مندند.

*سهم ما از بازار عراق کم نشده است

خسروتاج همچنین در مورد صادرات به کشور عراق اظهار داشت: بی‌ثباتی در تصمیمات مشکلاتی را برای صادرات ما به وجود آورده است.

وی افزود: دولت عراق گاهی در تصمیماتی که در گمرکات این کشور برای واردات و صادرات کالا گرفته می‌شود خیلی نقش ندارد و ما مشکل بانکی با عراق داریم و بانک‌های عراق تحت تأثیر فشار بانک‌های آمریکایی هستند و بنابراین بانک‌های ایرانی در آنجا فعالیت می‌کنند تا صادرکنندگان بتوانند به فعالیت خود در این کشور ادامه دهند.

وی بابیان اینکه کل واردات به عراق کم شده است گفت: بنابراین این‌گونه نیست که سهم ما در صادرات به عراق نسبت به کشورهای دیگر کم شده باشد.

خسروتاج اظهار داشت: در 6 ماه ابتدای سال گذشته 3 میلیارد و 100 میلیون دلار به کشور عراق صادرات داشته‌ایم و امسال این رقم به 3 میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده است.

* عراق پیشنهاد تجارت آزاد با ایران را نپذیرفت

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: هزینه‌های حفظ امنیت در عراق بار مالی بسیار زیادی را برای آنها ایجاد می‌کند و به همین دلیل قدرت خرید آنها را کم کرده است. ما به این کشور در سه نوبت پیشنهاد تجارت آزاد را داده‌ایم که به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی نپذیرفته‌اند زیرا بخشی از درآمد دولت عراق از عوارض گمرکی تامین می‌شود.

وی در ادامه در مورد مشوق‌های صادراتی اظهار داشت: در سال جاری طبق قانون بودجه 100 میلیارد تومان کمک سود تسهیلات صادرات و 120 میلیارد تومان جایزه صادراتی تعیین شده است که ابلاغیه این 220 میلیارد تومان صادر و به سازمان برنامه ارسال شده و منتظر تخصیص این مبالغ هستیم.

وی با بیان اینکه دنیا امروز به دنبال تجارت فراگیر است اظهار داشت: در این راستا برای استفاده از ظرفیت‌های بانوان در توسعه صادرات سایت she export در سامانه توسعه تجارت راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/ب

نظر شما