شناسهٔ خبر: 21547494 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه عراق: بغداد خواستار دستیابی به فناوری هسته ای صلح آمیز است

تهران- ایرنا- 'ابراهیم الجعفری' وزیر خارجه عراق در سخنان خود در هفتاد ودومین نشست مجمع عموی سازمان ملل متحد در نیویورک خواستار کمک به عراق برای تاسیس راکتورهای اتمی برای بهره گیری از آنها در اغراض صلح آمیز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش امروز (یکشنبه) شبکه خبری روسیا الیوم، الجعفری گفت: عراق از همه قدرت های هسته ای جهان می خواهد که به این کشور در تاسیس راکتورهای اتمی برای بهره گیری صلح آمیز از آن و نیز خریداری تکنولوژی های هسته ای کمک کند.
وی در سخنان خود به معاهده عدم انتشار سلاح کشتار جمعی (NTP) که به همه کشورها اجازه بهره گیری از انرژی هسته ای در اهداف صلح آمیز و پژوهش به شکل مساوی می دهد، اشاره کرد.
پیمان‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا پیمان‌ عدم اشاعه سلاح‌های هسته ای یا ان‌پی‌تی (Non-Proliferation Treaty)، در دوران جنگ سرد ۱۹۶۸میلادی (1347) به صورت محدود بین چند کشور جهان منعقد شد. این پیمان کشورهای جهان را به دو طبقه برخوردار (کشورهای دارای سلاح هسته‌ای) و غیربرخوردار (کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای) تقسیم می‌کند.
طبق تعریف، کشورهای برخوردار، شامل کشورهایی هستند که تا پیش از اول ژانویه ۱۹۶۷ (میلادی) برابر با ۱۱ دی ۱۳۴۷ سلاح هسته‌ای یا دیگر وسایل منفجره هسته‌ای را تولید و آزمایش کرده باشند؛ طبق این تعریف چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا (اعضای دائمی شورای امنیت) به طور رسمی دارای سلاح هسته‌ای شدند.
تاکنون ۱۸۸ کشور جهان با امضای NPT به این پیمان‌نامه پیوسته‌اند. هند و پاکستان و نیز رژیم صهیونیستی این پیمان‌نامه را نپذیرفته‌اند. کره شمالی نیز پس از نقض پیمان NPT در نهایت از این پیمان‌نامه خارج شد.
طبق این معاهده کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نباید به طور مستقیم یا غیرمستقیم به کشورهای غیربرخوردار در راه تحصیل این سلاح کمک کنند و کشورهای غیربرخوردار متعهد می‌شوند تا در این راه تلاش نکنند، هر چند به موجب ماده ۴، برخوردارها متعهد شده‌اند که فناوری هسته‌ای صلح آمیز را در اختیار غیربرخوردارها قرار دهند.
اوسیراک معروف به تموز نخستین و تنها راکتور اتمی عراق بود که در زمان صدام دیکتاتور سابق این کشور در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی بغداد ساخته شد؛ نیروگاه تموز توسط دولت فرانسه ساخته شده بود.
غرب صدام را متهم کرده بود که قصد تولید بمب اتمی را دارد.
در سال 1980 (1359) و با تجاوز رژیم بعث صدام به ایران، جنگنده بمب افکن های نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار تاسیسات اتمی عراق را بمباران کردند و در سال ۱۹۸۱ نیز بر اثر حملهٔ نیروی هوایی رژیم صهیونیستی تاسیسات اتمی عراق به طور کامل نابود شد. در جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ نیز آمریکا بازمانده‌های آن را نابود کرد. ارتش آمریکا در جنگ خلیج فارس، پس از اشغال عراق ویرانه‌های این نیروگاه را نیز برچید و از عراق خارج کرد.
خاورم**9366**1275
مترجم:صغری رحیمی*انتشار دهنده: مجید جعفری

انتهای پیام /*

نظر شما