شناسهٔ خبر: 21541296 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لغو برجام به عدم مذاکره کره شمالی می انجامد

وزیر خارجه آلمان: با خراب کردن برجام، چطور انتظار داریم مقامات کره شمالی پای میز مذاکره بنشینند؟

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان امروز در جمع خبرنگاران در شهر «ولفِنبوتِل» ایالت نیدرزاکسن آلمان گفت: ما مثل آمریکایی ها از نقش آفرینی ایران در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) ناخرسندیم. اما قصد وادار کردن ایران به تغییر رفتارش را در این منطقه نداریم که این مساله باعث شود تنها توافقنامه موجود اتمی در جهان، از بین برود. به همین علت ما معتقدیم با بیان استدلال های خوب باید آمریکایی ها را قانع کنیم این توافق را ترک نکنند، تا آن امید و نماد حداقلی که هم اکنون در جهان داریم، خراب نشود. 
وی افزود: چنانچه اجازه دهیم این توافقنامه، از بین برود، این مثال بدی برای کشوری نظیر کره شمالی خواهد بود و واقعا در این صورت مقامات کره شمالی چرا باید سر میز مذاکره بیایند؟ من نگرانی زیادی در این خصوص دارم. چون در این صورت، شاهد کشورهای بیشتری برای دستیابی به تسلیحات هسته ای خواهیم بود و این مساله باعث می شود که زندگی در جهان، خطرناک شود. 

اعمال فشار اقتصادی و ارائه پیشنهاد مذاکره
گابریل خاطر نشان کرد: معتقدم دو امکان برای حل مساله اتمی کره شمالی وجود دارد که باید از هر دوی آنها استفاده کرد. یکی آنکه فشار اقتصادی خود را (بر کره شمالی) افزایش دهیم و دوم آنکه همزمان از کانال های دیپلماتیک برای ارتباط با این کشور بهره گیریم. در حال حاضر داریم روی هر دوی آنها کار می کنیم. من فکر می کنم باید برای حل این مساله فقط این کار را به موازات هم انجام داد. یعنی از یک طرف، اعمال فشار اقتصادی و از طرف دیگر ارائه پیشنهاد مذاکره تا در نهایت بتوانیم موفق شویم.

نظر شما