شناسهٔ خبر: 21540736 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیر جهاد کشاورزی سرایان خبرداد

پیش بینی کشت جو در 1450 هکتار از مزارع سرایان

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سرایان گفت: عملیات کشت جو از مهرماه سال جاری در اراضی کشاورزی شهرستان سرایان آغاز و پیش بینی می شود در سال زراعی جاری حدود ۱۴۵۰هکتار از اراضی این شهرستان به کشت جو اختصاص پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موسی سلیمانی مدیر جهادکشاورزی سرایان در گفتگو با سرایان بیدار، گفت: برای کشت جو وکشت به موقع محصولات پائیزه و استفاده از بذرهای اصلاح شده به کشاورزان توصیه می گردد از ارقام مناسب و سازگار با شرایط منطقه در کشت پاییزه استفاده شود.

وی افزود:بذرهای اصلاح شده دارای کیفیت ژنتیکی مناسب درصد بالایی از افزایش عملکرد محصول را به خود اختصاص می دهد و به همین دلیل تاکید می گردد از بذور اصلاح شده استفاده شود ورقم مناسب برای کشت جو درشهرستان سرایان شامل ریحان ،نصرت ونیک می باشد.

مدیرجهادکشاورزی سرایان اظهارکرد:رقم نصرت و نیک  برای کشت جو بین کشاورزان توزیع شده و انتخاب این رقم بدلیل مقاومت به خوابیدگی ،  مقاوم بودن به بیماری و عملکرد بالای آن می باشد ومیزان بذربذرجوموردنیازدرهرهکتار150تا180کیلوگرم درنظرگرفته می شود.

سلیمانی گفت:از جمله عوامل موثر در افزایش عملکرد جو تامین عناصر غذایی به میزان مورد نیاز برای این محصول بوده و به طور خلاصه می توان گفت جو در طول رشد خود به مقدار قابل توجهی ازت نیاز دارد و بعد از ازت فسفر و پتاس از جمله عوامل ضروری برای رشد محصول جو به شمار می آید که بایستی در اختیار گیاه قرار گیرد .

وی خاطرنشان کرد:میزان مصرف کودهای شیمیایی بسته به آنالیز و تجزیه خاک توصیه می گردد و در منطقه سرایان به طور معمول کود ازته  200 تا 250 کیلوگرم در هکتار به صورت تقسیطی در سه مرحله ، کودفسفاته 100 تا 150 کیلوگرم در هکتار و کود پتاسه 50 تا 100 کیلوگرم در ابتدای فصل کشت توصیه می گردد .

مدیرجهادکشاورزی سرایان بیان داشت:پیش بینی می شود با این سطح زیر کشت سه هزار و 350 تن جو در اردیبهشت ماه سال آینده برداشت شود  ومتوسط برداشت جودرهرهکتاردرشهرستان سرایان 2.3تن می باشد.

سلیمانی با تاکید بر رشد کلزا در شهرستان سرایان ادامه داد : با توجه به افزایش ۳ برابری کشت کلزا و اینکه امسال 200 هکتار  کشت کلزا در سرایان صورت خواهد گرفت میزان کشت جو در اراضی کشاورزی سرایان تفاوت چندانی نداشته است .

وی با بیان اینکه ۱۴۵۰ هکتار در سال زراعی جاری زیر کشت جو می رود اظهارداشت : در حال حاضر در شهرستان سرایان850  نفر بهره بردار مستقیم  به کشت این محصول مشغول هستند .

مدیرجهادکشاورزی سرایان میزان سطح زیر کشت جوی سال گذشته را ۱۴۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت : از این سطح زیر کشت  سه هزار و 200 تن جو برداشت شده است . که بیشتر جوی تولیدی شهرستان سرایان به مصرف خوراک دام می رسد .

سلیمانی تاکیدکرد:کشاورزان عزیز محصول خود را در مقابل حوادث غیرمترقبه بیمه نمایند تا درصورت بروز حادثه گوشه ای از خسارت آنها جبران گردد .

وی عنوان نمود : جوکاران در این فصل در تلاش هستند تا علاوه بر ارتقای کیفیت محصول تولیدی خود میزان برداشت جو در واحد سطح افزایش دهند .

انتهای پیام/

نظر شما