شناسهٔ خبر: 21530130 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آتش نشانی اراک برای حادثه‌ای همچون پلاسکو تجهیز نیست

نمایندگی مرکزی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک گفت: با وجود آنکه آتش‌نشانان اراکی تاکنون در کلیه عملیات‌ها موفق بوده‌اند، اما در صورت وقوع حادثه‌ای همچون حریق و ریزش ساختمان پلاسکو امکانات به‌روز در اراک موجود نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مسعود آقازیارتی در نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته آتش‌نشانی و خدمات ایمنی برگزار شد، اظهار کرد: هرقدر میزان ارتقا و تامین تجهیزات در مجموعه آتش‌نشانی‌ها صورت گیرد، باز هم با کمبود مواجه هستیم، حتی آتش‌نشانی پایتخت کشور که امکانات به ‌روزی در اختیار دارد در چنین حادثه‌ای با کمبود مواجه بود و اراک نیز این قاعده مستثنی نیست.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات ویژه آتش‌نشانی، اروپایی و گرانقیمت است، افزود: با توجه به وجود برج‌های بلندی همچون برج سفید، کوروش، داریوش و ... در اراک در صورت وقوع حریق نیاز به خودرونردبان 68 متری هست در صورتی که در حال حاضر خودروی موجود در اراک 32 متر ارتفاع دارد که قطعا جوابگو نیست.

آقازیارتی با بیان اینکه رقم مورد نیاز برای تامین این خودرو 7.5 میلیارد تومان است، تصریح کرد: شهرداری‌ها به تنهایی قادر به تامین همه تجهیزات و نیازهای آتش‌نشانی نیستند و در این راستا نیازمند حمایت دولت هستند، به همین واسطه از طریق نمایندگان مجلس مکاتباتی در راستای تامین خودرونردبان صورت گرفته است. البته به دلیل شرایط تحریم در سال‌های اخیر واردات این خودرو محقق نشد و امید است به زودی موفق به تامین و واردات این خودرو شویم.

وی تاکید کرد: تجهیزات حفاظت فردی لازمه کار آتش‌نشانان است و برهمین اساس لباس عملیات لازم است که تامین این تجهیزات برای هر فرد 25 میلیون تومان هزینه نیاز دارد که تامین آن به تنهایی از عهده آتش‌نشانی و شهرداری خارج است و لازم است برخی ‌حمایت‌ها از جمله حمایت خیرین را در اختیار داشته باشیم و بر همین اساس با مکاتباتی با اداره کل اوقاف خواستار هدایت برخی از خیرین جهت کمک به آتش‌نشانی شده‌ایم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک با اشاره به اینکه آتش‌نشانی وظیفه خدمات‌رسانی در محیط شهری را برعهده دارد، گفت: در حال حاضر سازمان آتش‌نشانی اراک عملیات‌های سطح استان را پوشش می‌دهد. طی یک سال اخیر 8 مورد غرق‌شدگی در سدهای استان حادث شده است که آتش‌نشانی اراک وارد عمل شده، همچنین این مرکز در خصوص آتش‌سوزی مراتع، امداد و نجات کوهستان و حتی سوانح خارج از شهر به صورت تخصصی عمل می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه صنایع نیز باید دارای تجهیزات و ایستگاه آتش‌نشانی باشند، بیان کرد: ارائه خدمات در آتش‌سوزی های صنعتی در واقع ارتباطی با آتش‌نشانی محدوده شهری ندارد، اما با این وجود به دلیل رویکردهای مدیریتی صنایع به روز بودن تجهیزات آتش‌نشانی و ایستگاه در حوزه صنایع مغفول مانده است و در اکثر حوادث آتش‌نشانی اراک وارد میدان می‌شود، در حالی که در صنایع و کارخانجات استان چندان خبری از ایستگاه آتش نشانی با تجهیزات به روز و تخصصی نیست.

آقازیارتی با اشاره به استقرار صنایع مادر و ملی در اراک، بر ضرورت وجود ایستگاه آتش‌نشانی و تجهیزات به روز و تخصصی به منظور به حداقل رساندن خسارات ناشی از حریق تاکید کرد.

وی تذکرات و بازرسی‌های ایمنی جهت تامین امنیت شهروندان را یکی از وظایف اصلی آتش‌نشانی عنوان کرد و افزود: سازمان آتش‌نشانی اراک سه ماه قبل از وقوع حادثه پلاسکو در تهران اقدام به بررسی تخصصی ساختمان‌های عمومی و مجتمع‌های تجاری کرده استان کرده بود و پس از این ارزیابی کمبودها و نواقص موجود به صورت مکتوب به مالکان اعلام شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک اظهار کرد: در این ارزیابی‌ها پنج پاساژ اسلامی، طلا، پارس و سعادت 1 و 2 ارزیابی و اخطار دریافت کردند. تاکنون دو اخطار مبنی بر رفع نواقص صادر شده است و اخطار سوم نیز به زودی صادر می‌شود و در صورت بی‌توجهی و عدم رفع نواقص انسداد و پلمب این مراکز تجاری انجام می‌گیرد.

 وی در ادامه عملکرد یک ساله این سازمان از مهرماه سال گذشته تا امروز را تشریح کرد و گفت: طی یک سال اخیر هزار و 801 مورد آتش‌سوزی در اراک حادث شده است که این حوادث منجر به مصدومیت 39 نفر و فوت سه نفر شده است.

آقازیارتی بیشترین حریق را با 719 مورد مربوط به آتش‌سوزی باغات و فضای سبز عنوان کرد و افزود: 441 مورد حادثه مربوط به آتش‌سوزی ضایعات و 159 مورد نیز آتش‌سوزی منزل مسکونی به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به وقوع هزار و 567 مورد حادثه در این مدت که 263 مورد مصدومیت و 45 فوتی به جای گذاشت، اظهار کرد: بیشترین موارد این حوادث شامل محبوس شدن حیوانات با 266 مورد، محبوس شدن در آسانسور 201 مورد و سوانح خودرو با 179 مورد گزارش شده است. طی مدت مذکور هزار و 274 مورد خدمات‌رسانی از سوی آتش‌نشانی اراک انجام گرفته است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اراک با اشاره به وظیفه نظارتی این سازمان و ارزیابی ساخت و سازها توسط آتش‌نشانی تصریح کرد: طی یک سال اخیر 626 مورد پروانه ساختمان با بررسی تخصصی نقشه و براساس دستورالعمل ایمنی صادر شده است، همچنین پس از بازدید از ساختمان ها 497 مورد تایید اتمام بنا نیز صادر شده است.

وی در خصوص امکانات موجود و بروزرسانی تجهیزات این سازمان بیان کرد: سازمان آتش‌نشانی استانداردهای خاص خود را دارد به طوری که برای هر 50 هزار شهروند باید یک ایستگاه آتش‌نشانی فعال باشد که در حال حاضر با 11 ایستگاه آتش نشانی استانداردها موجود است، اما در بحث نیروی اداری و عملیاتی با کمبود مواجه هستیم.

آقازیارتی افزود: سازمان آتش‌نشانی باید 360 نفر پرسنل اداری و عملیاتی در اختیار داشته باشد که در حال حاضر این عدد به 197 نفر می رسد البته درخواست جذب نیرو اعلام شده و اخذ مجوزها برای جذب 100 نفر در حال انجام است.

وی اضافه کرد: طی یک سال اخیر 164 مورد ارتقای درجه و بازنشستگی 6 نفر از پرسنل انجام شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک در خصوص تامین تجهیزات مورد نیاز سازمان گفت: تجهیزات حفاظت فردی یکی از ابزارهای مورد نیاز آتش‌نشانان است، ست‌های تنفسی از مهمترین ابزار عملیات و امدادرسانی است که طی یک سال اخیر 30 دستگاه با هزینه ای بالغ بر 180 میلیون تومان خریداری شده است و درحال حاضر به ازای هر پرسنل یک ست موجود است.

وی بیان کرد: اراک شهری صنعتی است و با پیشرفت تکنولوژی حریق نیز پیشرفت می‌کند به همین واسطه لازم است تجهیزات به روز در اختیار باشد که براساس آن یک دستگاه خودرو کاپرا به عنوان پشتیبانی با رقم 80 میلیون تومان تجهیز شده است، همچنین سه دستگاه فن تخصصی در عملیات‌هایی که تجمع دود وجود دارد خریداری شده است و با هزینه 55 میلیون تومان لوازم تخصصی کوهنوردی نیز به روز رسانی شده است.

آقازیارتی با اشاره به پیش خرید دو دستگاه خودرو پیشرو با هزینه 200 میلیون تومان، گفت: سازمان دارای 30 دستگاه خودروی سبک و سنگین است که با تعمیر این خودروها و اصلاح روند کاری آنها از طریق واحد موتوری 50 میلیون تومان صرفه جویی مالی صورت گرفت، همچنین با هزینه 50 میلیون تومانی پنج ایستگاه تعمیر و بازسازی شد.

وی از نظارت بر خودروهای LPG (گاز مایع) و اماکن در ارائه کپسول‌های گاز خبرداد و گفت سه مورد از این اماکن پلمب شده‌اند و نظارت‌ها به صورت گسترده اعمال می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اراک با اشاره به 16 شهید حادثه پلاسکو و نامگذاری هر روز هفته آتش‌نشانی و خدمات ایمنی به نام دو تن از این شهدا، گفت: دیدار از بازنشستگان سازمان آتش‌نشانی اراک، دیدار با خانواده شهید نظری یکی از شهدای حادثه پلاسکو، گلباران قبور مطهر شهدا، اهدای خون، مراسم قدردانی از پرسنل آتش‌نشانی و خانواده آنها در هتل امیرکبیر، برنامه ویژه شهروندان در سه پارک گلبرگ، شهیدای گمنام و امیرکبیر، حضور در نماز جمعه و نواختن زنگ ایمنی در مدارس از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده در این ایام است.

آقازیارتی اضافه کرد: در روز هفتم مهرماه نیز مانور امداد و نجات و همچنین تجلیل از پرسنل آتش‌نشانی با حضور مسئولان استانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما