شناسهٔ خبر: 21529620 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گزارش «فرهیختگان» از واکنش تشکل‌های دانشجویی به برخورد با کارگران آذرآب

از اهدای تندیس «بی‌لیاقتی» به مسئولان تا دیدار با آسیب‌دیدگان

چه‌طور ممکن است شورای تامین استان دستور سرکوب کارگران استان خود را توسط پلیس ضد‌اغتشاش بدهد؟ و چه خوراک خوبی بود این‌کار در سکوت بی‌معنای رسانه ملی برای رسانه‌های معاند که بار دیگر بتازند بر نظام مقدس جمهوری اسلامی.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سه‌شنبه هفته گذشته بود که کارگران کارخانه آذرآب در یک اعتراض صنفی نسبت به عدم‌دریافت حقوق و مزایای خود از ابتدای سال جاری تاکنون دست به تجمع در محل کارخانه زدند؛ تجمعی که با حضور عوامل انتظامی به برخورد قهری با این کارگران منجر شد و همین مهم باعث مصدومیت 180 نفر از کارگران حاضر در این تجمع شد و کارگران همین کارخانه یک روز بعد از آن نیز مجددا دست به اعتراض زدند.

 برخورد عوامل نیروی انتظامی استان اراک با کارگران منجر شد برخی کارگران دچار شکستگی و برخی دیگر نیز به دلیل استفاده نیروی انتظامی از گاز فلفل دچار مصدومیت ریوی و تنفسی شدید شوند.

سه روز بعد از این اتفاق جمعی از دانشجویان به نمایندگی از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، به دیدار چند تن از مصدومان این حادثه رفته و از آنها دلجویی کردند و بعد از آن تندیسی برای استاندار استان مرکزی فرستادند که این تندیس نشان‌دهنده اعتراض و برخورد ناشایست شورای تامین استان با کارگران معترض بود. البته این همه ماجرا نبود و تشکل‌های مختلف دانشجویی با صدور بیانیه‌هایی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

 وزارت کشور کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهد

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل هم این اتفاق را محکوم کردند و نسبت به آن واکنش نشان دادند. در بخشی از بیانیه این اتحادیه آمده است: «در روزهای منتهی به انتخابات، دولتمردان کارگران را با فریب به ستادهای انتخاباتی خود فرامی‌خواندند و امروز، هیچ‌کدام سراغی از آنها نمی‌گیرند. قرار گرفتن پای کارگر روی ریل قطار و آسفالت جاده و بند آوردن شاهراه ارتباطی کشور- حتی برای دقایق و ساعاتی- کار اشتباهی است اما خیانت نیست. ولی سکوت ما و ناکارآمدی مسئولان در برابر جنایات سرمایه‌داران قارون‌صفت خیانت است.

با توجه به تلاش دشمن و رسانه‌های ضدانقلاب برای سوءاستفاده از شرایط موجود، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور ضمن محکومیت حمله به اعتراضات صنفی و مسالمت‌آمیز کارگران، از وزیر محترم کشور درخواست می‌کند با تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب به‌منظور بررسی اتفاقات اخیر اراک، موضوع را پیگیری کرده و مسببان و عاملان برخورد تند با معترضان را طبق قانون به قوه قضائیه معرفی کرده تا مورد محاکمه قرار بگیرند.»

 آقای رئیس‌جمهور: استان امام‌(ره) حال و روز خوبی ندارد

 هفت تشکل بسیج دانشجویی استان مرکزی درباره این اتفاق خطاب به رئیس‌جمهور نامه سرگشاده نوشتند که بخشی از آن به شرح زیر است:

آقای رئیس‌جمهور!
استان امام(ره) حال و روز خوبی ندارد. استانی که قطب چهارم صنعت کشور بود و روزی هر یک از کارخانجاتش همچون نگینی بر تارک خاورمیانه و جهان می‌درخشید به آن‌چنان ذلتی کشیده شده است که باید تنها نشست و به حال و روز آن سخت گریست. نمی‌دانیم آیا آقایان می‌گذارند آمار اعتراضات و تجمعات تقریبا هر روزه آن به گوش‌تان برسد یا نه!!

اینجا اراک است. صدای کارگران را از میان گاز اشک‌آور و باتوم و سپر و موتور و دست و پای شکسته و صورت ورم‌کرده می‌شنوید. اینها ضدانقلاب نیستند. بسیاری بسیجی، برخی ایثارگر و تعدادی هم وابسته به خانواده معظم شهدا و تحقیقا همه دلبسته به نظام و انقلاب و رهبری هستند.

 فیش‌های نجومی مدیران دولت یازدهم بی‌تدبیری دولت را نشان می‌داد

اتحادیه دفتر تحکیم وحدت نیز به‌عنوان یکی دیگر از تشکل‌های دانشجویی درباره برخورد قهری با کارگران معترض بیانیه سیاسی – فرهنگی منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است:

نارضایتی‌ها زمانی به اوج خود رسید که فیش‌های نجومی مدیران دولت یازدهم یکی پس از دیگری بی‌تدبیری و ناعدالتی دولت را نشان می‌داد. مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس و از وفاداران دولت، در واکنش به اتفاقات پیش‌آمده اذعان داشت که در حال حاضر فیش حقوقی سه هزار مدیر دولتی بین 20 تا 50 میلیون تومان است. این سخن داغی مضاف بر دل کارگرانی بود که حقوق 800 هزار تومانی خود را پس از 6 ماه هنوز دریافت نکرده‌اند.

 دولت باید مجری قانون باشد نه ناقض آن

ماده 76 قانون خدمات کشوری: هیچ فردی در دولت نمی‌تواند بیش از هفت برابر حقوق پایه یک کارمند حقوق بگیرد. این در حالی است که مدیران دولتی حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند و دولت تدبیر و امید از همسان‌سازی حقوق کارگران بازنشسته که از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراد شده بود، به بهانه بار مالی هنگفت آن سر باز می‌زند و همچنین پرداخت یارانه 45هزار تومانی به مردم را مصیبت عظما می‌خواند.

گلرو مفرد، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل نیز در صفحه اینستاگرام خود نسبت به این مساله واکنش نشان داد و نوشت: «خبر ضرب و شتم کارگران شرکت آذرآب همه‌مان را شوکه کرد. تصاویر آنقدر بد بود که این‌بار نتوانستیم تحمل کنیم و بچه‌ها تصمیم گرفتند که در حد توان دانشجویی‌شان ورود کنند به قضیه.

یکی از کارها بیانیه بود، یکی اهدای تندیس نمادین و نامه به استاندار بی‌لیاقت مرکزی و درنهایت دیدار با کارگران آسیب‌دیده.
در یکی از این خانه‌ها متوجه شدیم این کارگر از خانواده شهداست. دایی این کارگر شرکت آذرآب شهید دفاع مقدس بود.

وقتی صحبت از جو‌سازی رسانه‌های ضدانقلاب و سکوت بیجای رسانه ملی شد این کارگر عزیز خندید و گفت: «ما خودمان طرفدار این نظام و انقلابیم، من خودم یک بسیجی‌ام.»

مادرش از انتهای مجلس گفت: «پسرم می‌خواست اعزام شود به سوریه ولی من نگذاشتم. آیا حقش این است که اکنون این‌طور با او برخورد شود؟»

بله این کارگر عزیز، جزء بسیجیان داوطلب اعزام به سوریه بود. حال برای اعتراض به عدم دریافت حقوق خود، پلیس ضدشورش با باتوم و گاز فلفل از او پذیرایی کرد.

در این کار بوی خیانت می‌آید.

چه‌طور ممکن است شورای تامین استان دستور سرکوب کارگران استان خود را توسط پلیس ضد‌اغتشاش بدهد؟

و چه خوراک خوبی بود این‌کار در سکوت بی‌معنای رسانه ملی برای رسانه‌های معاند که بار دیگر بتازند بر نظام مقدس جمهوری اسلامی.

نظر شما