شناسهٔ خبر: 21527628 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

عالم برجسته پاکستانی در گفتگوی اختصاصی با شبستان؛

استقبال علمای اهل سنت پاکستان از «رساله الحقوق امام سجاد(ع)»

خبرگزاری شبستان: عالم برجسته شیعه کشور پاکستان از توزیع بیش از ۵۰ هزار جلد از کتاب های شیعه بین علمای اهل سنت این کشور خبر داد و گفت: علما و اندیشمندان اهل سنت پاکستانی از کتاب«رساله الحقوق امام سجاد(ع)» به صورت ویژه استقبال کردند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین شیخ «محمدعلی توحیدی»، از علمای برجسته شیعه کشور پاکستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بندرعباس، ضمن تسلیت ایام حزن و اندوه عزاداری سرور و سالار شهیدان، یادآور شد: امام سجاد(ع) در رساله الحقوق به تبیین انواع حقوق از حق خداوند تا والدین، همسایه، معلم و ... پرداخته است.

 

وی با بیان اینکه مطالعه آثار ارزشمندی چون رساله الحقوق و صحیفه سجادیه چراغ راهی برای هدایت بشر از ظلمت بسوی روشنایی و نور است، افزود: امام سجاد(ع) در رساله الحقوق به انواع حقوقی که بر انسان لازم است رعایت کند، می پردازد.

 

این عالم برجسته پاکستانی، «حق خدا بر انسان»، «حق نفس و اعضا و جوارح انسان بر خود فرد» و «حقوقی که در ارتباط با فرد و یا سایر افراد جامعه بوجود می آید» را از جمله حقوق بیان شده در رساله الحقوق برشمرد و عنوان کرد: حق پدر و مادر، حق فرزند، حق همسایه، حق زن بر شوهر،  حق شوهر بر زن، حق همنشین، حق دوست، حق بزرگسالان، حق خردسالان و ... از جمله حقوق اجتماعی تبیین شده در این رساله است.

 

وی از رساله الحقوق به عنوان جامع ترین کتاب در رابطه با انواع حقوقی که بر هر انسانی فرض است یاد کرد و با اشاره به منشور حقوق بشر، گفت: در این منشور به ابتدایی ترین حقوق انسان ازجمله حقوق مادی پرداخته شده درحالی که  در صحیفه سجادیه علاوه بر نیازهای مادی به جنبه های فرا طبیعی نیازهای بشر نیز پرداخته شده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین توحیدی بر ترجمه «رساله الحقوق» به زبان های مختلف دنیا جهت آشنایی و بهره مندی همه جهانیان از این کتاب ارزشمند و گرانسنگ تاکید کرد و افزود: اگر این کتاب به جوامع غربی رسانده شود یقینا مورد استقبال گسترده قرار خواهد گرفت.

 

وی همچنین از «صحیفه سجادیه» نیز به عنوان مهمترین یادگار امام سجاد(ع) نام برد و بیان کرد: از این کتاب راهگشا به عنوان اخت القرآن و زبور آل محمد(ص) و همچنین از ادعیه آن به عنوان قرآن ساعد یاد می شود.

 

این عالم اهل کشور پاکستان با ذکر اینکه صحیفه سجادیه بزرگترین مناجات عرفانی در خلوتگاه انس است، تصریح کرد: متاسفانه این کتاب نجات بخش، حتی هنوز در بین شیعه نیز ناشناخته مانده است و برای معرفی آن باید پیش از پیش تلاش شود.

 

وی پیگیری چاپ ترجمه و شرح صحیفه سجادیه اثر مفتی جعفر حسین، رهبر سابق شیعیان پاکستان را یکی از فعالیت های خود برشمرد و اظهار داشت: دو هزار جلد از این کتاب را در بین مدارس سلفی در کشور پاکستان توزیع کردیم.

 

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی توحیدی تا کنون 60 کتاب در رابطه با اهل بیت(ع) از جمله رساله الحقوق را به زبان اردو، عربی و فارسی را ترجمه کرده است که آخرین کار وی ترجمه کتاب «حکمت نامه رضوی» اثر آیت الله ری شهری به زبان اردو است که در جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در سال جاری رونمایی شد.

 

 

 

 

نظر شما