شناسهٔ خبر: 21517788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ضرورت امروز، مطالبه فردا/ ثبت هنری حماسه های سترگ دفاع مقدس

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سرانجام بعد از چند ماه درگیری و تجاوز مرزی، صدام در 31 شهریور سال 1359 با شلیک نخستین گلوله توپ به شهر مهران در استان ایلام، جنگی طولانی و ویرانگر با تلفات سهمگین انسانی را بر ملت های ایران و عراق تحمیل کرد.
ارتش بعث درحالی هجوم گسترده زمینی، هوایی و دریایی به شهرهای مرزی ایران را عملیاتی کرد که صدام حسین وعده داد در کمتر از 10 روز جنگ به سود وی مغلوبه و تهران فتح می شود.
انچه دیکتاتور معدوم عراق محاسبه نکرده بود رهبری برجسته انقلاب و نظام اسلامی و ظرفیت های ایمانی و انقلابی مردم بود که باورمند به آرمان های دینی و انقلابی رهسپار جبهه ها شدند و برگ زرینی از مقاومت و پایمردی را در دفتر افتخارات ملی و دینی ایران اسلامی ثبت کردند.
در جریان هشت سال دفاع مقدس، ماشین نظامی حزب بعث که از طریق نفت شیخ نشین ها و توطئه گری قدرت های جهانی به مدرن ترین جنگ افزارهای روز دنیا مجهز شده بود تاب رویارویی با اراده پولادین ملت ایران را نیاورد و منهدم شد.
مرزهای غرب، جنوب غربی و جنوب کشور در جریان هشت سال دفاع مقدس به تجلیگاه حماسه مدافعان مرزهای سرزمینی و عقیدتی ایران اسلامی مبدل شد.

***جبهه میانی ، مغفول رسانه ای
ایلام از جمله مناطق و استان های درگیر جنگ تحمیلی بود که 430 کیلومتر مرز مشترک آن با عراق به عنوان جبهه میانی دفاع مقدس خاطره هایی از حماسه و جانفشاتی رزمندگان ایران اسلامی درخود نهان دارد.
مناطق مسکونی و تجاری ایلام به خصوص در مرکز استان بارها آماج حمله بمب افکن های هوایی دشمن قرار گرفت که تعداد موارد آن تا 300 بار بمباران هوایی ثبت شد.
تمام مناطق این استان به طور مستقیم و غیرمستقیم درگیر جنگ تحمیلی و این استان محل انجام عملیات های مهمی چون محرم، کربلای یک، خیبر بود و قلاویزان، نقطه ایثار، شرهانی، زمین فوتبال چوار، میمک، سارات، کوشک و بانروشان از جمله اماکن جنگی این استان به شمار می رود.
استان ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس سه هزار شهید، 10 هزار جانباز و 332 آزاده تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.
اکنون که 37 سال از آغاز و 29 سال از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گذشته باید دستاوردهای علمی، تاکتیکی، رزمی، پدافندی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی، سیاسی، و ... این جنگ برای آیندگان به طور شفاف بازگو و این رشادت ها و صبوری ها سینه به سینه به نسل های بعد منتقل شود.
آیندگان باید با مطالعه آثار و اسناد زمان جنگ دریابند بر این آب و خاک و مردمانش چه گذشت و بدانند که روزگاری دشمنان به خاطر زیاده خواهی های خود چه خواب های شومی را برای این سرزمین همیشه جاوید دیدند و رزمندگان این دیار چگونه با فدا کردن جان و مال و سلامتی خود در برابر هجوم بی رحمانه دشمن زبون و همپیمانانش ایستادگی کردند.
فرمانده سپاه حضرت امیرالمومنین (ع) استان ایلام گفت: اسناد تاریخی و انتشار آنها بیانگر رشادت های یک ملیت و نمادی از مظلومیت و دفاع از تمامیت جغرافیایی مردمی است که از کشور خود در برابر تجاوز بیگانگان دفاع کردند و نسل کنونی و نسل های آینده با حقایق اصلی جنگ و مظلومیت مردم ایران و تجهیزات و امکانات و داشته های دو طرف جنگ در آن زمان بیشتر آشنا شوند.
سردار سید صادق حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اسناد و آرشیوهای مستند جنگ بیانگر عمق شهامت، ازخودگذشتگی، مردانگی، جسارت و ایثار مردمانی است که با مقاومت جانانه خود در برابر تجاوز رژیم بعث و همپیمانان و حامیانش سرنوشت کشور و آینده جنگ و جایگاه ایران اسلامی در سطح بین الملل را تغییر دادند.
وی تاکید کرد: با توجه به وسعت جنگ و انبوه اسناد شفاهی و مکتوب و خاطرات کسانی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با جنگ درگیر بوده اند انتشار این اسناد و بازگویی و ثبت خاطرات به جای مانده از آن زمان توسط یک نفر، یا گروه و سازمان به تنهایی امکان پذیر نیست و این کار با حجم کلان نیازمند یک کار گروهی منسجم است.
سردارحسینی یادآور شد: ایران اسلامی در جنگ تحمیلی به مصاف دشمنی تا بن دندان مسلح رفت که همه مستشاران و دول خارجی بلوک شرق و غرب از آن حمایت بی چون و چرا کردند و سربازانش در آموزشگاه های مدرن این کشورها آموزش های نظامی را فرا می گرفتند در حالیکه قوای ایرانی تنها با تکیه به روح معنویت و ایمان و با کمترین امکانات و ابداع شیوه ها و تاکتیک های نوین جنگی به مقابله با دشمن پرداخته وبا بلوغ فکری کمبودها را جبران و سرنوشت جنگ را تغییر دادند.
وی تاکید کرد: این دستاوردها، شیوه های نوین جنگی، جوانمردی رزمندگان ایرانی، ایثار و از خودگذشتگی آنها در خطوط مقدم جبهه و صبر و استقامت و اتحاد مردم در پشت جبهه هاباید برای نسل های آینده به یادگار بماند و آیندگان از سرنوشت و روزگاری که بر این سرزمین گذشت آگاه شوند.
وی به نقش جوانان و حضور موثر آنها در جنگ تحمیلی هم اشاره کرد و گفت: اصلی ترین نیروی محرکه و عامل پیروزی جنگ رزمندگان ایرانی در برابر مهاجمان افراد جوانی بودند که با شجاعت و بهره گیری از شور جوانی با از جان گذشتگی به مقابله با دشمن رژیم بعث رفتند و نکته قابل توجه در جنگ تحمیلی سپردن امور مهمی چون فرماندهی لشگر به جوانان بود و از دل این جوانان غیور ستاره هایی چون همت، برادران باکری، باقری، کاظمی، زین الدین، شیرودی، کشوری، خرازی و ... در آسمان جبهه های حق علیه باطل درخشیدند.
حسینی افزود: اعتماد به این جوانان و ایجاد و ابداع شیوه های نوین جنگی و تاکتیک های رزمی موجب شد علاوه بر پیروزی های پی در پی در عملیلات های مختلف، روش های جدیدی را به دنیای جنگ مسلحانه در دنیا معرفی کردند و همه جهانیان مقهور ابهت و شجاعت و مرگ نهراسی این جوانان شدند که از همه جای ایران در مناطق جنگی گرد هم آمده بودند.
مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزش های دفاعد مقدس استان ایلام نیز در زمینه انتشار مدارک و اسناد جنگ تحمیلی اظهار کرد: این بنیاد متولی اصلی انتشار اسناد و مدارک مرتبط با جنگ تحمیلی و فعالیت های فرهنگی، هنری، اجتماعی در این زمینه است هرچند این وظیفه خطیر و سنگین نیازمند همکاری همه دستگاه ها و اقشار مختلف مردم است.
سرهنگ محمدرضاشرف بیانی با بیان اینکه استان ایلام در جنگ حضوری مستقیم داشت، افزود: این استان پتانسیل های زیادی در زمینه جنگ تحمیلی و دفاع مقدس دارد که بخش عمده ای از این ظرفیت ها مغفول مانده در حالیکه باید این پتانسیل های متعدد به یادگار مانده از جنگ برای نسل های آینده تبیین شود.
وی گفت: تدوین دانش نامه استانی دفاع مقدس در دستورکار قرار دارد و در این راستا کارگروه تدوین دانشنامه تشکیل و از تجارب فرماندهان دفاع مقدس استفاده شد و با تعیین مدخل ها و موضوع های مرتبط با جنگ این دانش نامه در دو سطح استانی و کشوری منتشر شود و مقدمات اولیه آن نیز آغاز شده است.
شرف بیانی یادآور شد: نگارش و انتشار تاریخ شفاهی جنگ شامل رویداها و وقایع جنگ و نیز خاطرات به جای مانده از آن زمان در دستور کار قرار دارد که سال آینده چاپ و در اختیار علاقمندان قرار بگیرد و سال گذشته نیز تاریخ شفاهی شور شب های قلاویزان با استفاده از خاطرات رزمندگان و اسناد و منابع تاریخی و مستند به چاپ رسید.
وی گفت: سال گذشته 22 عنوان کتاب شامل اسناد، خاطرات و زندگی نامه و وصیت نامه مرتبط با جنگ تحمیلی به چاپ رسید و در سال جاری نیز 30 عنوان کتاب
به چاپ می رسد که تا کنون 2 عنوان از آن چاپ شده و همچنین یکی دیگر از برنامه ها با هدف ماندگاری فرهنگ جبهه و ایثار و شهادت ویژه برنامه های آبروی محله است که یاد و نام شهدای هر محله با حضور اهالی آن منطقه گرامی داشته می شود.
شرف بیانی برجسته سازی آثار جنگ تحمیلی و آشنا کردن نسل های آینده که فاصله زیادی با جنگ تحمیلی و حوادث آن دوران دارند امری ضروری است چرا که همه اعصار و قرون باید با شهامت، رشادت و از جان گذشتگی رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس و صبر و استقامت مردم در این دوران به خوبی آشنا شوند و نباید حوادث و وقایع جنگ تحمیلی و حماسه های دلاورمردان وشیرزنان ایرانی به ورطه فراموشی سپرده شود.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشاردهنده: شهریار حیدری فر
7172/6034

انتهای پیام /*

نظر شما