شناسهٔ خبر: 21509244 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رصدتوصیه های مقام معظم رهبری درسال"اقتصادمقاومتی،تولیدواشتغال"

نام گذاری سال 1396 به عنوان " اقتصاد مقاومتی؛‌ تولید و اشتغال" در ادامه نام گذاری سال1395 در رویکردی راهبردی برای مقابله با دشمن در جنگ نابرابر اقتصادی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صداوسیما،  نام گذاری سال 1396 به عنوان " اقتصاد مقاومتی؛‌ تولید و اشتغال" در ادامه نام گذاری سال1395 در رویکردی راهبردی برای مقابله با دشمن در جنگ نابرابر اقتصادی می باشد. حضرت آیت الله خامنه ای،  رهبر معظم انقلاب اسلامی  در اجتماع انبوه زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی(ع)، فرمودند:"  دشمن در تبلیغات وسیع خود به‌دنبال نسبت دادن کمبودهای معیشتی و اقتصادی به نظام جمهوری اسلامی است تا این‌گونه وانمود کند که نظام اسلامی قادر به  حل مشکلات و گره‌گشایی از زندگی مردم نیست."

همچنین در قسمت دیگری از صحبت های ایشان در خصوص خلاء های اقتصادی امروز کشور بیان شده است که:"«بیکاری به‌خصوص بیکاری جوانان تحصیلکرده» و «مشکلات معیشتی مردم به‌ویژه طبقات ضعیف» دو مشکل اصلی در عرصه اقتصادی است و مردم از لحاظ معیشت دچار مشکل هستند و مشکلات معیشتی تبعات اجتماعی و فرهنگی را در پی دارد و دشمن نیز برروی همین مسائل متمرکز می‌شود."

برای اینکه نظام اسلامی بتواند با نقشه های دشمن هوشمندانه برخورد کند، می بایست گره های اصلی مشکلات اقتصادی کشور را شناسایی کرده و اقدام به برطرف کردن آنها نماید به اذعان بسیاری از کارشناسان گره های اصلی اقتصادی کشور ،«رکود تولید» و «بیکاری» است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، راه‌حل این مشکلات آورده شده است. که نتیجه حل این مشکلات رونق تولید و اشتغال می باشد.چنانچه برخی از فواید رونق گرفتن تولید ملی، نیز در فرمایشات مقام معظم رهبری در حرم مطهر عنوان شده است.در نتیجه ایشان هدف نظام اسلامی را، "پیشرفت همه‌جانبه، استقلال از قدرت‌های سلطه‌گر جهانی، شکوفایی استعدادها، رهایی کشور از آسیب‌های اجتماعی و عزت و امنیت و اقتدار ملی" بیان کردند و برای رسیدن به آن نیز در راستای سیاست ­های اقتصادی سال گذشته نقشه راهی برای رونق تولید و به تبع آن اشتغال ترسیم کردند. که در دوبخش رونق تولید و اشتغال، قابل رصد کردن می باشد. بخش اول نیز در هفت محور تقسیم بندی شده است.

مدیریت پژوهش­ های خبری معاونت سیاسی تلاش دارد اقدامات مسئولان رادر خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری، در خصوص تولید و اشتغال -در سال 1396 – را رصد کرده و در قالب گزارش­ های هفتگی به اطلاع مخاطبان خود برساند.

مهمترین محورهای مهم و برجسته مورد بررسی در2506/ 96 الی2906/ 96 عبارتند از:

در رصد هفته مورد بررسی، از نکات ده گانه تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری به موارد ذیل پرداخته شده است:

"دخالت دادن مردم در کار تولید"، "گسترش صادرات و طرف های صادراتی" ، "تامین امنیت سرمایه گذاری" ، "ثبات سیاست ­ها و قوانین و حذف قوانین دست و پاگیر" ، "جلوگیری از واردات کالاهایی که یا در داخل تولید می­شوند یا قابل تولید کردن است." ،" مبارزه با باندهای قاچاق"، " اشتغال " .

و مهمترین محورهای رصد شده از نکات فوق عبارتند از:

· یکی از استراتژی‌های ما در حوزه حمایت از تولید و اشتغال ایجاد صندوق‌های تأمین مالی خرد است که تا پایان سال گذشته حدود ۶۰۰ صندوق در ۱۵ استان کشور تأسیس شدند و تا پایان امسال تعداد صندوق‌های تامین مالی خرد محلی به ۹۰۰ صندوق خواهد رسید.

· بانک‌ها طی پنج ماه اول امسال تا ۲۰۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اقتصاد پرداخت کرده‌اند که از این رقم بیش از ۱۳۳ هزار میلیارد به تامین سرمایه در گردش بخش‌های اقتصادی اختصاص پیدا کرده است.

· طبق اعلام رسمی وزارت نفت، ایران هم اکنون به طور میانگین روزانه بیش از 2 میلیون و 600 هزار بشکه نفت به بازارهای اروپا و آسیا صادر می‌کند.

· با تجهیز گمرک به دستگاه ها ایکس ری ۳۰۰ تن پیش ساز مخدرهای صنعتی و ۵۳۶ کیلو هرویین کشف شد که سبب شد مقام نخست را در کشف مواد مخدر از نهادهای بین المللی کسب کنیم.

· امسال 970 هزار اشتغال درسطح ملی ایجاد می شود . از ٩٧٠ هزار اشتغالی که امسال در سطح ملی تحقق می یابد 650 هزار اشتغال در حوزه پوشاک، 228 هزار در ایجاد نهادها و 91 هزار اشتغال حمایتی است.

· موضوع اشتغال در سه تا چهار برنامه باید اجرا شود تا بتوانیم اشتغال را در کشور توسعه دهیم. باید سیاستگذاری اشتغال را متمرکز کنیم زیرا در سال های گذشته سیاست اشتغال را دنبال نکردیم.

· اشتغال انتخابی، سیاست جدید دولت در حوزه اشتغالزایی خواهد بود. اجرای دو برنامه ملی ایجاد اشتغال در دستور کار دولت قرار دارد.

· اشتغال روستایی و عشایری در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است؛بر این اساس قرار است که از سوی صندوق توسعه ملی وام با بهره صفر درصد در اختیار بانکها قرار گیرد

· حمایت نظام بانکی از تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط، سیاست‌های حمایت از تولید و اشتغال در بودجه سال ۱۳۹۶ و همچنین برنامه‌های حمایتی معطوف به قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برنامه‌هایی است که در دستور کار قرار گرفته و می‌تواند در ایجاد اشتغال اثرگذار باشد.

· رشد مثبت اقتصادی سه ماهه نخست سال منجر به ایجاد ۷۰۳ هزار فرصت شغلی جدید شده است . تامین مالی اشتغال فراگیر با کمک نظام بانکی در حد 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات عملیاتی خواهد شد.

· مناطق آزاد هم‌، بستر قاچاق را فراهم می‌کنندکه در این مورد اقدامات خیلی خوبی صورت گرفته است. ستاد مبارزه با قاچاق، گمرکات و نیروی انتظامی و مجموعه‌های قضایی همه دست‌ به‌ دست هم داده‌اند و اقدامات خوبی انجام شده است .

· اجرای سیاست‌های فعال بازار کار، مشوق‌های بیمه‌ای، ارتقای مهارت و تمرکز بر قابلیت‌های منطقه‌ای در رسته‌های کسب‌وکار متناسب برای ایجاد اشتغال‌های انبوه و اجرای برنامه‌های اشتغال عمومی مهمترین الویت های وزارت کار از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد.

· ایجاد ۶ هزار شرکت دانش بنیان در دست بررسی است/ رابطه معنا دار فناوری های زیستی با اشتغال ، بیوتکنولوژی وفناوری های زیستی می توانند به عنوان مثال در بخش کشاورزی و با مدرن کردن این شغل به افزایش درامد روستایی منجر شود.

· واردکنندگان کالاهای مصرفی وتجاری نمیتوانند از وام های خارجی استفاده کنند و اخذ وامهایی برای واردات کالاهای مصرفی و تجاری در حوزه اختیارات این وزارتخانه نیست.

· براساس مصوبه مجلس درباره تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار تسهیلات صندوق توسعه ملی برای حمایت از صنایع و معادن کوچک ،بخش خصوصی باید بتواند در جهت تقویت معادن کوچک، سهم قابل توجهی از این تسهیلات کسب کند.

· در سامانه صدور چک الکترونیکی صیاد و در طراحی چک ها، ویژگی ها و لایه های امنیتی پیش بینی شده و طرح های برجسته استفاده از تصاویر مخفی یا واتر مارک و یا اشکال حساس به نور ماوراء بنفش تعبیه شده است. چک های جدید نه تنها روند صدور دسته چک را برای مردم تسهیل می کند، بلکه سبب اطمینان بخشی به مردم درباره صحت چک های صادر شده و امنیت آن می شود.

· طبق هدف‌گذاری صورت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان اشتغال‌زایی مستقیم صنعت خودرو و قطعه در سال ۱۴۰۴ باید به ۶۰۰ هزار نفر برسد.

· در حالی اخیرا حذف معافیت مالیاتی صادرات مواد معدنی کلید خورد که پیش بینی می شود در آینده معافیتهای مالیاتی صادرات محصولات پتروشیمی نیز حذف شود، بر این اساس باید زمینه برای اعمال معافیت واحدهای کوچک و متوسط که بار اشتغال را برعهده دارند، فراهم شود.[1]

· سرانجام پس از ابلاغ بسته اشتغال فراگیر به دستگاه‌های اجرایی، از کل اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی اجرای این طرح، ۱۰۰ میلیارد تومان به حساب وزارت کار واریز شد.[2]


رصدتوصیه های مقام معظم رهبری درسال

رصدتوصیه های مقام معظم رهبری درسال
رصدتوصیه های مقام معظم رهبری درسال

رصدتوصیه های مقام معظم رهبری درسال

رصدتوصیه های مقام معظم رهبری درسال
رصدتوصیه های مقام معظم رهبری درسال
رصدتوصیه های مقام معظم رهبری درسال

رصدتوصیه های مقام معظم رهبری درسال

[1] - ماه گذشته فهرستی از کالاهای صادراتی که مشمول لغو معافیت مالیاتی شده‌اند، از سوی «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد. این ابلاغیه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و برای جلوگیری از خام فروشی و ترغیب صادرکنندگان به ایجاد ارزش افزوده تهیه شده است. بر اساس آن برخی کالاها که بنا به تشخیص کمیته مسئول خام تلقی می شوند، 80 درصد معافیت مالیاتی آنها لغو و تنها از 20 درصد معافیت برخوردار می‌شوند.گفتنی است، کمیته مذکور پارسال با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی، وزارت جهادکشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به دبیری سازمان امور مالیاتی شکل گرفت و کالاهای منتخب بر اساس کار کارشناسی انتخاب شدند. مواد معدنی در صدر کالاهای این فهرست قرار داشت، زیرا بسیاری از کالاهای معدنی کشورمان به دلیل نبود زیرساخت به صورت خام صادر می‌شود.

[2] - برنامه اشتغال فراگیر به عنوان بسته اشتغالی دولت تیرماه امسال از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ و در آن اعتبارات و تکالیف دولت برای اشتغالزایی تعیین شد.

بر اساس قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است سالانه برای ۹۷۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کند که برای این میزان اشتغالزایی، در بسته اشتغال فراگیر ۵۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات بودجه و ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز از محل تسهیلات بانکی پیش بینی شده است.


نظر شما