شناسهٔ خبر: 21504015 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اجرای 3 پروژه باستان شناسی برای شناسایی هویت تاریخی مردم مازندران

نمایندگی مازندران

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اجرای همزمان سه پروژه باستان شناسی در مازندران گفت: هویت تاریخی مردم بومی منطقه شناسایی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عبدالمطلب شریفی در جمع خبرنگاران افزود: سه پروژه کاوش باستان شناسی در منطقه ایزگام جنت رودبار رامسر، وستیمن ساری و غار کمیشان نکا به طور همزمان در حال انجام است که برای نخستین بار در استان مازندران به اجرا درآمده است.

وی گفت: دشت ایزگام جنت رودبار با هدف تعیین حریم و عرصه، مطالعه و مستند سازی منطقه و تهیه پرونده جهت ثبت این اثر در لیست آثار ملی کشور به سرپرستی محمد رضا خلعتبری با یکصد میلیون تومان اعتباردر حال انجام است. حفاری باستان شناسی در غار کمیشان نکا به سرپستی حسن فاضلی با 50 میلیون تومان اعتبارآغاز شده است. گاه نگاری و شناسایی اولین استقرار روستاهای مازندران و تعیین عرصه و حریم این غار تاریخی از جمله برنامه های این فصل کاوش در غار کمیشان است.

شریفی افزود: متاسفانه جاده بهشهر به نکا از محوطه نوسنگی غار کامیشانی می گذرد و با گسترش این جاده نیز امکان  تخریب محوطه وجود دارد و به بخشی از غار آسیب می زند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل تصریح کرد: کاوش باستان شناسی وستمین نیز با اعتبار یک میلیارد و 620 میلیون تومان آغاز شده که تا پایان 98 با برنامه ای مدون پیگیری خواهد شد.

وی، وستمین رابه عنوان یک محوطه اشکانی منحصربفرد در جغرافیای سیاسی اشکانی برشمرد و افزود: کاوش باستان شناسی در این محوطه در سال 94 با جانمایی آن در نقشه باستان شناسی کشور و ثبت این اثر تاریخی در لیست آثار ملی آغاز شد که با کشف آثار بدست آمده احتمال وجود بقایای اشکانی در این محوطه به طور حتم تایید شد.

سرپرست کاوش های باستان شناسی وستمین یادآور شد: پیش بینی می شود  250 دخمه در این منطقه وجود داشته باشد که تاکنون 2 گونه تدفین از مجموع 13  مدل تدفین در زمان اشکانی معمول بوده در محوطه تاریخی وستمن کشف شده است.

به گزارش ایسنا، در این سه پروژه  کاوش های باستان شناسی، 20 کارشناس باستان شناس و بیش از 50 نیروی انسانی مشغول به کار هستند.

انتهای پیام

نظر شما