شناسهٔ خبر: 21500005 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

باز نشر// در واکنش به سخنان ترامپ در باره پناهجویان سوری

سعد الحریری، سخنان ترامپ را یک موضع سیاسی وغیرالزام آور خواند

بیروت – ایرنا – ' سعد الحریری' نخست وزیر لبنان و رئیس حزب جریان المستقبل ، سخنان ' دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا در هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص اعطای شهروندی به پناهجویان سوری توسط کشورهای میزبان مانند لبنان را صرفا یک موضع سیاسی و غیر الزام آور خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پیش از الحریری، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان هم با سخنان ترامپ مخالفت کرده بود.
نخست وزیر لبنان اخیر در واشنگتن با ترامپ ملاقات، او را در جریان مشکلات اقتصادی و اجتماعی لبنان ناشی از حضور حدود دو میلیون پناهجو و آواره سوری و فلسطینی قرار داده بود.
لبنانی ها خواستار بازگشت آوارگان و پناهجویان سوری و فلسطینی به کشورهایشان هستند.
الحریری دیروز چهارشنبه پس از دیدار با نبیه بری گفت: هیچ کس موضوع اعطای شهروندی در لبنان را مطرح نکرده است، همه از جمله آمریکائی ها موضع ما را در باره اعطای حق شهروندی به فلسطینیان یا ملیت های دیگر که مبتنی بر قانون اساسی لبنان است ، می دانند.
بر اساس قانون اساسی لبنان اعطای شهروندی به غیر لبنانی ها ممنوع است.
الحریری با اشاره به سخنان ترامپ گفت که آنچه در سازمان ملل مطرح شد یک موضع سیاسی غیرالزام آور است و ما مجبور به اجرای آن نیستیم وهیچ قطعنامه بین المللی نیز در این خصوص وجود ندارد.
وی افزود: از نظر من قطعنامه ای که اعطای حق شهروندی را اجباری کند هرگز تصویب نخواهد شد و نیاز نیست به این موضوع بیش از اندازه توجه شود.
نبیه بری رئیس پارلمان لبنان هم در واکنش به سخنان ترامپ تاکید کرد: مجلس لبنان بر اساس قانون اساسی با اعطای شهروندی (به آوارگان سوری) مخالف است.
رئیس پارلمان لبنان گفت که بر اساس بند «ط» مقدمه قانون اساسی لبنان اعطای هر نوع شهروندی در لبنان به دیگر ملیت ها ممنوع است.
سخنان ترامپ در حالی است که در روزهای نخست زمامداری اش با صدور فرمان اجرایی ورود آوارگان سوری به آمریکا را به حالت تعلیق درآورد.
براساس این گزارش ، الحریری در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که ما به عنوان گروهی سیاسی یک موضعی داریم اما به عنوان دولت به اجرای قانون ملزم هستیم.
وی در واکنش به بیانیه های اخیر سفارتخانه های برخی کشورها از جمله آمریکا که نسبت به اوضاع امنیتی لبنان هشدار داده بودند، خاطرنشان کرد: به همه لبنانی ها و مسافرانی که وارد لبنان می شوند، اطمینان می دهم اوضاع امنیتی تحت کنترل است و جای نگرانی نیست ، ارتش و همه نیروهای امنیتی در بالاترین سطح آمادگی وهوشیاری بسر می برند.
خاورم**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

انتهای پیام /*

نظر شما