شناسهٔ خبر: 21493814 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سخنرانی ترامپ توهین آمیز و جاهلانه بود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: ترامپ در سخنرانی هایش یاغی گرایانه و غیرمسئولانه است و نسبت به ملت ایران و دیگر ملتها توهین آمیز و نسبت به جایگاه خودش جاهلانه عمل کرده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محسن رضایی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: سازمان ملل اصولی دارد که حاکی از صلح طلبی و پایان به جنگ است و ترامپ در آن مکان با زبان تهدید و زور و جنگ صحبت کرده است.
رضایی گفت: احترام به حاکمیت ملت ها از اصول سازمان ملل است و ترامپ به سادگی به امور دیگر کشورها مداخله می کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: همه باید به تعهدات چند جانبه بین المللی پایبند باشند اما ترامپ در سخنرانی هایش مثل حیوانی وحشی بود که از قفس بیرون پریده باشد و گویی سازمان ملل را با پایگاه و پادگان هوایی آمریکا اشتباه گرفته بود.
رضایی زبان بیان ترامپ را غیردیپلماتیک عنوان کرد و گفت: تناقضات بسیاری در بیان ترامپ وجود دارد.
او افزود: ترامپ که دم از دیپلماسی می زند با دیکتاتوری های قدیمی منطقه دوستی می کند و این از دیگر تناقضات بیانی اوست، حمایت از اسرائیل و تبعیض نژادی و محکوم کردن ایران به فعالیت های ضد حقوق بشری از دیگر تناقضات رفتاری و بیانی آقای ترامپ است.
رضایی ادامه داد: نکته جالب سخنرانی ترامپ اینجاست که می گوید با داعش در حال جنگ و مقابله است اما در سخنرانی های انتخاباتی اش به خانم کلینتون می گفت: دولت شما (امریکا) داعش را پدید آورده است.
 
او گفت: دفاع آمریکا از تروریسم و متهم کردن ایران به هیچ وجه در چهره ترامپ واقعیتی را نمایان نمی کند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امریکا با روی کار آمدن ترامپ با مصیبت مواجه شده است.
محسن رضایی افزود: هر چه ترامپ بیشتر سخنرانی می کند حقانیت ایران در مقابل امریکا بیشتر ثابت می شود، ما حاضریم به ترامپ جایزه هم بدهیم اگر بپذیرد در چهار سال آینده همینطور صحبت کند زیرا ترامپ با سخنرانی هایش چهره واقعی امریکا را برای جهانیان آشکار می کند.
او ادامه داد: به نظر می رسد ترامپ می خواهد 17 اکتبر در قبال توقف تحریم ها را که 90 روزه است یا توقف را امضا کند و به کنگره بگوید که ایران برجام را نقض کرده است یا اینکه توقف تحریمها را امضا نکند و به این ترتیب همه تحریم های ثانویه که از سوی امریکا وارد شده را دوباره برگرداند. البته ممکن است کار دیگری هم انجام دهد، اینکه به کمیسیون مشترک رفته و شکایت کند، متأسفانه برای این مرحله ساز و کار خوبی در برجام تعبیه نشده است و ترامپ می تواند به کمیسیون رفته و ادعا کند که ایران برجام را نقض کرده است و هر چه طرفهای دیگر برجام مثل فرانسه، چین و ... به عدم نقض برجام از سوی ایران گواهی دهند امریکا می تواند ساز مخالف بزند و تقاضای بازگشت قطعنامه های شورای امنیت را بدهد. این سه سناریویی است که در سر ترامپ می گذرد.
رضایی گفت: به هر حال ترامپ می تواند در برگرداندن تحریم ها مؤثر باشد و راهش باز است و برجام هم سد محکمی در مقابل او ایجاد نکرده است، البته ما هم می توانیم عمل متقابلی انجام دهیم اما چون حق (وتو) در سازمان ملل نداریم اقداممان یک جایی متوقف می شود.
او تصریح کرد: تصور امریکایی ها اینست که هر کاری و نقضی در قبال برجام انجام دهند ایران هیچ عکس العملی انجام نمی دهد و این یک فرض اولیه است. ترامپ دنبال این است که همه سود و منفعت ایران از برجام را بگیرد و قطع کند، در این شرایط همه برجام سراسر زیان خواهد بود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به نظر من ایران اگر به شیوه فعلی اش ادامه دهد خطرات زیادی برای ما خواهد داشت مثل خنثی کردن دیپلماسی ما در جهان و در دنیا به ضرب المثل تبدیل خواهیم شد که ما به هر ساز کشورهای دیگر می رقصیم.
رضایی ادامه داد: اگر ترامپ از برجام خارج شود و سبب برگرداندن تحریم ها شود، این تحریم ها به ضرر اروپایی ها هم خواهد بود چون در این شرایط هر کس با ما وارد تجارت شود از سوی امریکا تنبیه خواهد شد. ما باید از جامعه بین المللی بخواهیم که در مقابل ترامپ ایستادگی کنند و پیشنهاداتی بدهیم برای تنبیه امریکا از سوی مجامع بین المللی و اگر این طرح به جایی نرسد ما باید اقدامات دیگری انجام دهیم.
او افزود: برجام سند محدود کننده غنی سازی ایران در مدت معین است و بعد از 13 سال می توانیم دوباره غنی سازی را شروع کنیم و ترامپ فکر می کند ما بعد از 13 سال هسته ای خواهیم شد، پس معتقد است این 13 سال باید به مدت نامحدود تبدیل شود و ایران هرگز به غنی سازی کامل برنگردد. دیگر محدودیت ایران میزان غنی سازی 3.67% است که بعد از 13 سال این رقم را افزایش و از سانتریفیوژهای مدرن استفاده کنیم، در ضمن ترامپ با اصلاح برجام خواستار تحریم موشک های بالستیک ایران است و دیگر اینکه در بازرسی های آژانس محدودیت ها برداشته شود و بدون قید و شرط از همه نقاط ایران بازرسی به عمل آید و ما نمی توانیم تن به این زیاده خواهی های امریکا بدهیم زیرا نمی خواهیم به یک ملت ذلیل و خوار تبدیل شویم.
رضایی گفت: مسئله موشکی ایران تنهاترین و مهمترین دلیل بازدارندگی خارجی هاست زیرا ایران با کمک موشکها می تواند به صلح منطقه کمک کند، حرف برخی از اروپایی ها خواب و خیالی بیش نیست که تحقق نخواهد یافت. 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ما در نبردهای مقابل تروریسم و داعش توانسته ایم به دانش نظامی خود اضافه و پیشرفت کنیم، پهپادهای ما در نبردهای با تروریسم حاصل شده و این پیشرفت تکنولوژی برای ما میلیاردها قیمت دارد، حرف هایی که در جامعه به دلیل خلأ فکری و آگاهی مبنی بر دور ریختن پول در سوریه و عراق زده می شود حرف مفتی است که از روی ناآگاهی زده می شود. ما با صادر کردن دانش نظامی به توسعه فناوری نظامی ایران کمک می کنیم.
 
رضایی گفت: همه سیاست ها و استراتژی های امریکا در منطقه با شکست مواجه شده است. در حقیقت میراث غلط اوباما را ترامپ تحویل گرفته و با افتضاحی در حال پایان است و ائتلاف عربستان با حامیان تروریسم با شکست روبرو شد و امروزه ما شاهد استیصال عربستان در یمن هستیم، الان انصارالله به موشکهایی دست یافته که می تواند ریاض و امارات را بزند. امریکا به دلیل شکست هایی که در منطقه خورده رو به کشوری آورده که در منطقه الهام بخش اقتدار و پایداری است یعنی ایران و بر این باورند که اگر منطقه امن باشد اسرائیل ناامن خواهد بود، بر اساس همین استراتژی صدام را وادار به حمله به ایران کردند و بعد از 8 سال صدام به کویت حمله کرد و بعد امریکا به عراق و اسرائیل به لبنان حمله کردند و در نهایت داعش را ساختند و حالا می خواهند شمال کردستان عراق را مستقل کنند زیرا امنیت اسرائیل در ناامنی منطقه است.
او ادامه داد: ترامپ اولین رئیس جمهور امریکاست که قبل از شروع بازی با ایران، شکست خورده است.

نظر شما