شناسهٔ خبر: 21486616 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیرعلوم :

ارتقای کیفیت خدمات دانشجویی در دولت یازدهم جدی گرفته شد

تهران- ایرنا- معاون وزیرعلوم و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ارتقای کیفیت خدمات دانشجویی و افزایش ظرفیت خوابگاه ها از جمله اولویت های کاری وزارت علوم در دولت یازدهم بوده و گام های مثبتی در این زمینه برداشته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مجتبی صدیقی روز چهارشنبه در مراسم افتتاح دو خوابگاه جدید دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: خوشبختانه در طی سه سال گذشته در این دانشگاه در زمینه خدمات دانشگاهی اقدامات مناسب و مطلوبی انجام شده است و دانشگاه امیرکبیر در مقایسه با دیگر دانشگاه ها، موفق، کاری و فعال به شمار می رود.
وی گفت: تامین سرپناه برای دانشجویی که از محل زندگی اش به شهر دیگری مراجعه می کند قطعا از وظایف دستگاه آموزش عالی کشور است و عدالت آموزشی نیز ایجاب می کند که ما حداقل ها را برای زندگی و اسکان دانشجویان فراهم آوریم.
معاون وزیر علوم افزود: در حوزه افزایش ظرفیت خوابگاه ها به سبب اینکه در برنامه پنجم توسعه کشور، بهره مندی از اعتبارات دولتی در این زمینه ممنوع بوده عقب ماندگی هایی داشته ایم اما با تلاش های صورت گرفته و بهره مندی از ظرفیت خیرین و نهادهای غیردولتی توانستیم اقداماتی را در راستای جبران نیازها انجام دهیم.
وی ادامه داد: بر همین اساس تا پایان برنامه ششم توسعه کشور، حدود 75 درصد افزایش ظرفیت خوابگاهی خواهیم داشت و به طور حتم استانداردهای لازم در این زمینه نیز هر سال ارتقا خواهد یافت چرا که فعلا با روند نزولی جذب دانشجو در دانشگاه ها روبه رو هستیم.

**فعالیت 320 خوابگاه دانشجویی غیردولتی و انتظار 100 خوابگاه برای دریافت مجوز
وی خاطرنشان کرد: همچنین از حدود دو سال قبل، نظارت خوابگاههای غیردولتی بر عهده دانشگاه های مادر گذاشته شد، هم اکنون حدود 320 خوابگاه غیردولتی مجوز فعالیت دارند و حدود 100 خوابگاه نیز درخواست داده اند که در دست بررسی است.
معاون وزیر علوم در ادامه به دانشجویان جدید دانشگاه ها توصیه کرد که اگر با کمبود خوابگاه های دولتی مواجه شدند به خوابگاههای غیردولتی که مورد تایید دانشگاه های مادر هر استان است، مراجعه کنند.
وی ادامه داد: سال گذشته اقدام به حذف و یا ارتقای خوابگاه های دارای رتبه 5 کردیم که تعداد آنها 65 مورد بود و اکنون همگی آنان به رتبه های 4 یا 3 ارتقا یافته اند و و امسال نیز درصدد ارتقای خوابگاههای دارای رتبه های 4 هستیم.
صدیقی اظهار داشت: حدود یک هزار و 200 خوابگاه دولتی در سطح کشور وجود دارند که حدود 60 درصد آنها دارای رتبه های 3 و 4 هستند.
وی گفت: امسال در فصل تابستان با همکاری صندوق رفاه وزارت علوم در 71 دانشگاه تعمیرات جدی داشتیم و حدود 600 خوابگاه به تعمیرات اصلی پرداخته اند.
صدیقی گفت: حدود 20 میلیارد تومان از محل اجاره خوابگاهها برای تعمیرات اختصاص داده شده است و هرچند که صندوق رفاه وزارت علوم تاکنون فقط 17 میلیارد تومان آن را پرداخته کرده و امیدواریم در مهرماه مابقی اعتبارات را نیز بپردازد.
رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم اظهار داشت: در مجموع طی دو سال اخیر ( 95-96) حدود 14.3 میلیارد تومان از طرف صندوق رفاه وزارت علوم
به این کار اختصاص داده شده و 7 هزار و 217 نفر به مجموع ظرفیت خوابگاه های کشور اضافه شده است.
وی گفت: همچنین امسال برای نخستین بار ساخت خوابگاههای جدید توسط دانشگاه ها یا بخش خصوصی به کمک صندوق رفاه در پرداخت سود وام ساخت، انجام شد به گونه ای که بسیاری از دانشگاه ها که زمین برای تاسیس خوابگاه ها داشتند، صندوق رفاه پرداخت سود وام های آنها را برعهده گرفت.
صدیقی یادآور شد: سال گذشته 100 اتاق تندرستی در خوابگاهها ایجاد شد و امسال نیز راه اندازی 100 اتاق دیگر پیش بینی شده است.
وی افزود: در زمینه وام نیز صندوق رفاه از سال 93 وام ویژه دکتری به مبلغ ماهانه 650 تا 750 هزار تومان و وام ضروری برای دانشجویان دکتری در هر دوره به مبلغ سه میلیون تومان ارائه می کند.
معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: دانشجویان دیگر مقاطع نیز در سال تحصیلی جدید می توانند از 15 مهرماه برای دریافت وام های تحصیلی که 21 نوع است،
اقدام کنند.
وی یادآور شد: خوشبختانه زمان انتظار دریافت وام های دانشجویی که به سه ماه هم می رسید هم اکنون به 15 روز کاهش یافته است.
صدیقی تصریح کرد: وام سفر دانشجویان به عتبات که امسال برای اعزام 30 هزار دانشجو پیش بینی شده است برای متاهلان 1.5 میلیون تومان و برای مجردها یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
فراهنگ ** 1085** 9187**1055
خبرنگار : حمید بازگشا**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

نظر شما