شناسهٔ خبر: 21478140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گزارش «فرهیختگان» از خودروها و تبلت‌های میلیونی اعضای شورای شهر

۲۱ دردسرساز

انتشار اسناد مربوط به خرید خودرو و تبلت برای 21نفر از اعضای شورای شهر بازتاب‌های فراوانی داشت. هرچند یک نفر از اعضای شورا در یکی از شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که از خودروی قبلی شورا استفاده خواهد کرد، اما اکثر قریب به اتفاق اعضای همچنان بر استفاده از خودرو و تبلت تاکید دارند و اعلام می‌کنند به ما اعطا شده و ما هم استفاده می‌کنیم!

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، اسناد نشان می‌دهد که 9 میلیارد ریال برای خرید 21 دستگاه خودروی پژو پارس و 960 میلیون ریال برای خرید 21 دستگاه تبلت برای اعضای شورای شهر پرداخت شده است. خودرو و تبلتی که سوال‌های زیادی در اذهان ایجاد کرده است؛ اول اینکه چرا اعضای شورای شهر از خودروهایی که در دوره قبل استفاده می‌شد، بهره‌مند نشدند و چرا برای خرید تبلت بالاترین قیمت انتخاب شده است؟ مگر قرار نیست این افراد درد مردم شهر را رسیدگی کنند؟ آیا با این شرایط که در ماه‌های اول کار به دنبال تبلت و خودرو هستند، می‌توان امیدوار بود که کاری برای پایتخت انجام بدهند؟

اما و اگرهای این موضوع را اعضای شورای شهر این‌گونه پاسخ دادند که انتخاب نوع تبلت و خودرو در اختیار ما نبوده است، اما اگر انتخاب در اختیار اعضا نبود، نمی‌توانستند خودرو و تبلت را پس بدهند و درخواست کنند که کالاهای ارزان‌تری برایشان بخرند؟

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «خرید تبلت به اعضای شورا ربطی ندارد، درست مثل اینکه کارمندان بخواهند درمورد کامپیوتر روی میزشان نظر بدهند، هر آنچه در اختیارشان قرار بدهند، آنها باید استفاده کنند.»

وی در مورد اینکه چرا اعضای جدید از خودروهای اعضای قبلی استفاده نکرده‌اند، افزود: «در قانون، خودروی بالای پنج سال از رده خارج است، به همین دلیل اقدام به خرید خودرو کرده‌اند. تمامی خادم‌های مردم مانند نمایندگان مجلس، وزرا و... با خودرویی که در اختیارشان می‌گذارند، تردد می‌کنند!»

حق‌شناس در پاسخ به اینکه چرا خودرو با قیمت بالا انتخاب شده است، گفت: «اعضا خودرو را انتخاب نکرده‌اند و هر آنچه در اختیارشان قرار بدهند، استفاده می‌کنند.»

اما سوالی که در این بین به وجود می‌آید این است که چرا اعضای شورای شهری که خود را خادم مردم معرفی کرده‌اند، در مورد نوع خودرو نظر نداده‌اند که بودجه شهر به این شکل استفاده نشود.

  روند اداری انجام شده است

اما و اگرهایی زیادی در مورد تبلت چهار میلیون و 800هزار تومانی و ماشین 42 میلیون و850 هزارتومانی وجود دارد. موضوعی که اعتراض خیلی از افراد را دربر داشته است.

الهام فخاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «ماشین‌ها با راننده در اختیار شورای شهری‌ها قرار می‌گیرند. اینکه خودروی جدیدی خریداری شده است، روند اداری است. قطعا به دلیل اینکه خودروهای قبلی به علت فرسودگی و استهلاک بالا هزینه زیادی بعدا برای شورا داشته است، اقدام به خرید خودرو کرده‌اند.»

وی در پاسخ به اینکه چرا شورای شهر جلوی چنین ریخت و پاشی را نگرفته است، گفت: «واقعیت این است که روند اداری بهترین تصمیم را می‌گیرد و اعضای شورای شهر هم در این موارد نظری نمی‌توانند بدهند!»

فخاری ادامه داد: «اتاق‌هایی که به ما تحویل داده‌اند، کامپیوتر نداشت و برخی از اعضای شورای شهر قبلی هم تبلت‌ها را برنگرداندند؛ به همین دلیل اقدام به خرید تبلت جدید کرده‌اند.»

وی درباره اینکه آیا لزومی دارد که برای کار شورای شهر تبلت 4 میلیون و 800 هزارتومانی خریداری شود، گفت: «مدل تبلت را ما انتخاب نمی‌کنیم. قطعا انفورماتیک مدلی را انتخاب کرده است که مورد تایید بوده و به همین دلیل خریداری شده است. البته بهتر است کالایی خریداری شود که سال‌های بعد هم بتوان از آن استفاده کرد.»

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه تاکید کرد: «براساس قانون ما اجازه نداریم مسائل مربوط به شورای شهر را روی تبلت یا کامپیوتر شخصی خودمان نصب کنیم، به همین دلیل باید از تبلت شورا استفاده کنیم.»

با وجود اینکه فخاری اعلام کرده که اجازه استفاده از کامپیوترهای شخصی خودشان را ندارند، ابوالفضل قناعتی عنوان کرد که بسیاری از اعضای قبلی شورای شهر به دلیل اینکه مطالبی شخصی روی تبلت شورای شهر داشته‌اند، درخواست داشتند که تبلتشان را به شورا برنگردانند.

این عضو سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «اینکه می‌گویند خودروهای قبلی فرسوده بوده است و نمی‌توانستند از آن استفاده کنند، حرف درستی نیست، چراکه از آن خودروها هنوز می‌توان استفاده کرد. چطور مردم از یک خودرو سال‌ها استفاده می‌کنند و هیچ تسهیلاتی برایشان قائل نیستند که بعد از پنج سال بتوانند آن را عوض کنند.»

وی ادامه داد: «به فرض که خودروهای قبلی قابل استفاده نباشد، چرا خودرویی که قرار است بخرند پژو پارس با تمامی امکانات است؟ چرا همان پژو 405 را خریداری نکرده‌اند؟»

قناعتی تاکید کرد: «در مورد تبلت‌ها هم این سوال وجود دارد که چه لزومی دارد برای کار اعضای شورای شهر هم که نیاز به تبلت تخصصی ندارد، تبلتی با این قیمت خریده‌اند. در بازار قطعا تبلت‌های ارزان‌تری هم وجود دارد.»

عضو سابق شورای شهر تهران افزود: «اعضای شورای شهر باید به فکر حل مشکل مردم باشند، نه به فکر رفاه حال خودشان؛ اینکه با چه خودرویی سفر بروند یا اینکه چه مارک تبلتی داشته باشند، قطعا در وضعیت کاری آنها تاثیری ندارد.»

انتشار اسناد مربوط به خرید خودرو و تبلت برای 21نفر از اعضای شورای شهر بازتاب‌های فراوانی داشت. هرچند یک نفر از اعضای شورا در یکی از شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که از خودروی قبلی شورا استفاده خواهد کرد، اما اکثر قریب به اتفاق اعضای همچنان بر استفاده از خودرو و تبلت تاکید دارند و اعلام می‌کنند به ما اعطا شده و ما هم استفاده می‌کنیم!

شاید اگر خودروی پراید به اعضای شورای شهر اختصاص می‌دادند، به آن اعتراض می‌کردند! مگر همین اعضا در جلسه‌های شورا خطابه‌های شورانگیزی درباره استفاده از حمل‌ونقل عمومی و اهمیت «فرهنگ‌سازی» در جامعه ایراد نمی‌کردند و در روز اول آغاز کار با استفاده از مترو به مرقد امام راحل نرفتند؟

اعضای شورا در حالی خودروی پنج سال کارکرده را فرسوده اعلام می‌کنند و برای راحتی خود خودروی حدودا 43 میلیون تومانی انتخاب می‌کنند و 900میلیون تومان هزینه برای شهر و شهرداری می‌تراشند که تنها چند روز از اظهارات عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران که گفته بود شرکت واحد اتوبوسرانی به پنج میلیارد تومان بودجه برای تامین مخازن گاز اتوبوس‌هایش نیاز دارد، می‌گذرد.

شاید اگر اعضای شورای شهر مبلغی را که برای خرید خودروی نو برای آنها هزینه شده بود، در اقدامی پسندیده برای نوسازی ناوگان عمومی هزینه می‌کردند، امروز به جای آنکه با خیل عظیم تماس خبرنگاران و تعجب شهروندان تهرانی مواجه باشند، در عمل نشان می‌دادند که دغدغه شهر و شهروندان تهرانی بر خواسته‌های شخصی آنها ارجحیت دارد.

نظر شما