شناسهٔ خبر: 21477099 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پاسداشت مسعود نجابتی در اوج هنر+گزارش تصویری

مسعود نجابتی: از شهرت گریزان بودم همین شهرت گریزی گریبانم را گرفت

R1356/P1356/S4,40/CT11

«اوج هنر» میزبان خطاطان و طراحان شد. به منظور پاسداشت هنرمندان انقلاب اسلامی، تجلیل و بزرگداشت مسعود نجابتی هنرمند فعال در عرصه خط، تایپوگرافی و گرافیک را برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ، برنامه «نجابت خط» از سلسله برنامه های «اوج هنر»، در پاسداشت از مقام هنری استاد مسعود نجابتی در عصر سه شنبه 28 شهریور ماه سال جاری برگزار شد .

در این برنامه که با حضور چهره های فرهنگی و هنری از جمله حجت الاسلام وافی ، محمد حسین رجبی دوانی، مهدی چمران رییس سابق شورای شهر تهران و حمیدرضا برقعی شاعر آیینی و سایر استادان و هنرجویان گرافیک برگزار شد و از مقام فرهنگی، هنری و آموزشی  مسعود نجابتی تجلیل به عمل آمد.

مسعود نجابتی از استادان طراز اول گرافیک و جزء فرهیختگان پیشرو در عرصه گرافیک است. نجابتی سال 1346 در تهران متولد شده است. سال 1378 در مقطع کارشناسی ارشد رشته گرافیک از دانشگاه هنر فارغ‌التحصیل شده و اکنون مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، عضو انجمن خوشنویسان ایران، انجمن گرافیست‌ های ایران و انجمن بین‌المللی تایپوگرافی است. نجابتی در شاخه‌ های مختلف گرافیک، ازجمله طراحی پوستر، طراحی جلد و طراحی نشان‌ واره فعالیت‌ های مؤثری داشته و در تایپوگرافی صاحب سبک است. وی عضو هیات انتخاب و داوری بسیاری از جشنواره‌ های هنری و مدیر هنری ناشرانی چون نی و افق بوده است. طراحی نشان حرم حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و بخش های مختلف حرم رضوی از جمله فعالیت های ماندگار مسعود نجابتی است.

در شروع مراسم حمیدرضا برقعی با تقدیر از خدمات ارزنده ی مسعود نجابتی خود را از مریدان مکتب هنری ایشان خطاب کرد و در ادامه مثنوی نیمه بلندی در مورد ایران قرائت کرد.

در ادامه بزرگداشت مهدی چمران رییس سابق شورای شهر تهران و عضو هیئت امناء دانشگاه هنر در ارتباط با بحث هنر و هنر اسلامی گفت : در فلسفه هنر برای هنر، هنر اگر بخواهد بر اساس یک فلسفه باشد و شکل بگیرد هنر سفارشی، سوسیالیستی یا کمونیستی می شود. هنر آنها مردمی نیست و اصل گفتارشان برای خودشان میشود و دیگر هنر برای هنر ارزشی ندارد، هنر برای یک تفکر و یک مکتب است برای یک فکر است  که ارزش پیدا میکند، همین که میگوییم هنر برای هنر یک مکتب ، یک ایدئولوژی و فلسفه است ولی بدون اینکه مبنای فلسفی و فکری داشته باشیم نمیتوانیم هنر را به کار ببریم و از آن بهره مند شویم.

وی افزود : چه بهتر که آن اثر به مکتب و ایدئولوژی برتر، عالی و الهی منتهی شود . اثر هنری نمیتواند بر اساس تکنیک هنری عالی باشد ولی از منظر معنا و مضمون و مفهوم متعالی نباشد و نماد این اساس هنری در آثار شاعرانی چون سعدی،حافظ،مولوی و حتی فردوسی دیده می شود.

وی در ادامه به مناسبت نزدیک بودن این ایام با هفته دفاع مقدس ، نقل خاطره ای کرد و گفت : چه مضامین و مفاهیمی بالاتر و برتر از دفاع مقدس که میتواند دستمایه ذوق هنری هنرمند شود تا امر دفاع مقدس متجلی شود .

چمران با تشکر از خدمات ارزنده و بدیع مسعود نجابتی در زمینه گرافیک که هنرش را در مذهب و آیین ایران و اسلام درست عرضه کرده است گفت: شما بر اساس ایدئولوژی مقدسی قدم در این مسیر گذاشته اید و حتی اگر معروفیت و مشهوریت منحصر به فرد نداشته باشید ، در این مکتب اعتقاد به این است که خداوند متعال دستگیر است.

وی در پایان از موسسه رسانه ای اوج به خاطر برگزاری این چنین برنامه ها و بزرگداشت ها تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه حجت الاسلام وافی پژوهشگر عاشورایی به عنوان سخنران دوم با شعری از حافظ سخنرانی خود را آغاز کرد و گفت : خط ، خط است. هنر ، هنر است و از جان انسان بر می آید. در میان هنر ها، کمتر هنری مثل خط و خوشنویسی است که با باطن و معنویت ارتباط دارد و استاد نجابتی توانست نمونه ای از این ارتباط باشد. جریان هنر متعالی در همه فنون مانند خوشنویسی ، تصویرگری ، شعر و موسیقی برگرفته از دین و آیین است.

وی بعد از توضیحاتی مختصر در مورد موسیقی ایرانی و سبک « راک عبدالله » در موسیقی ایران که بعد «راک کشمیر» در دستگاه راست پنجگاه می آید گفت : «راک عبدالله» اشاره به عبدالله بن حسن میشود که در تعذیه نماد بیرونی دارد ، با این مقدمه این هنر از جریان شیعی است و ما معتقدیم زادگاه هنر شیعه همین نشست ها و تشکل های دینی است.
وی با اشاره به اینکه نجابتی اهل قم است،گفت : با حرکتی که نجابتی شروع کردند قم از یک جغرافیا خارج شد و به یک تفکر تبدیل شد. ایشان این هنر را با تمام گمنانی ها و سختی ها به شهر قم آوردند و از دیوارهای غم رد کرد و با جریان دین ودین داری آشتی داد و مأنوس کرد .
حجت الاسلام وافی در آخر سخنرانی، کتاب «قتیل العبره» را که کاری پژوهشی است به جناب نجابتی تقدیم کرد.

رجبی‌دوانی: اسلام از ابتدا مظلوم بود و تا آخر هم مظلوم خواهد ماند ولی خوش به حال مظلومان!

آقای رجبی دوانی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در ادامه مراسم ابتدا از موسسه رسانه ای اوج تشکر کرد و گفت : اسلام از ابتدا مظلوم بود و تا آخر هم مظلوم خواهد ماند ولی طبق قرآن و روایتی از پیامبر اسلام خوش به حال مظلومان ، انقلاب اسلامی هم برگرفته از مضامین اسلام است و مظلوم ، هنرمند انقلابی هم مظلوم .

وی در ادامه در مورد فلسفه هنر و مباحث نظری و سوال معروف « هنر چیست ؟ »‌ ، گفت :  زیبایی شناسی برای هنرمند مثل کبوتر شناسی برای کبوتر باز است ، مزیت هنر امروز این است که بدون تعارف حرفش را میزند و بی پرده به طور عیان در بین مردم است .

وی اشاره داشت: هنر بیان مکنونات قلبی هنرمند است و مکنونات نفسانی هنرمند هیچ جایی نباید جلوی هنرمند باشد ، هنر به معنای شیوا و روان غربی به معنی پرسپکتیو است . پرسپکتیو به معنی جهان از منظر من ولی در جهان اسلام میگوییم جهان از منظر خدا.  پس هنری زیباست که حقیقت را آشکار کند . هنر در اسلام فضیلت میشود ولی در غرب میگویند شخصیت معلوم شود تا تو دیده شوی !

آقای رجبی دوانی در ادامه حدیثی از امام رضا (ع) قرائت کرد و هنر را از نگاه هنر قدسی توصیف کرد و گفت : هنرمند میبایست نیک نفس شود تا هنر برایش جاری شود و آداب معنوی در هنر اسلامی و در فرهنگ عرفانی «طریقت» نامیده می‌شود و هنرمند بر این طریقت است که نجیب می‌شود .

در آخر سخنرانی از خدمات بی ادعا و خالصانه ی ایشان تشکر و قدردانی کرد و گفت : نجابتی مظهر اسم و شُهرتشان هستند. طبق روایتی از پیامبر اکرم (ص) امیدوارم جوانان بتوانند از ایشان بهره مند شوند.

مسعود نجابتی بعد از دعوت مجری به جایگاه آمد و گفت : از شهرت گریزان بودم همین شهرت گریزی گریبانم را گرفت.

وی از اساتید و دانشجویان و دوستان تشکر کرد و بعد از خاطراتی از اصفهان و مقطع دبستان، گفت : از دوم دبستان مجبور به نوشتن خط شدم به دلیل مدارس خلاق اصفهان .

نجابتی از مسئولین درخواست کرد که در مقطع دبستان و راهنمایی با ایجاد مدارس خلاق در بهبود فضای هنری به خاصه هنر خطاطی مسمر ثمر باشیم.

در آخر سخنرانی مسعود نجابتی گفت : با همه ی قصور از خلق آثار هنری اش گفت : نعمتی است که خداوند متعال به وی عطا کرده و می بایست قدردان او باشیم ، اگر تعریف و تمجید است از بابت خداوند است .

طبق آیین تقدیر از هنرمندان در آخر مراسم هدایایی به ایشان اعطا شد.

انتهای پیام /

نظر شما