شناسهٔ خبر: 21475347 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بعد از قهرمانی در آسیا؛

سریعترین مرد عمودی آسیا و جهان: کاپ جام جهانی را می‌خواهم

رضا علیپور که در بخش سرعت مسابقات سنگنوردی قهرمانی آسیا موفق به کسب عنوان قهرمانی شد، گفت: کسب کاپ جام جهانی هدف اصلی من در سال جاری میلادی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، در چارچوب بیست و پنجمین دوره مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا که در مجموعه سنگ‌نوردی مگاپارس تهران جریان دارد و در ماده سرعت، رضا علیپور که عنوان سریعترین مرد عمودی جهان را یدک می کشد، با رکورد ۵ ثانیه و ۶۲ صدم ثانیه بالاتر از نمایندگان چین و اندونزی به عنوان قهرمانی دست یافت. 

این سنگورد کشورمان که عنوان سریعترین مرد عمودی جهان را در اختیار دارد در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه علاوه بر ایران نمایندگان ۹ کشور دیگر هم در این رقابت ها شرکت دارند، گفت: رقیبان اصلی من در بخش سرعت اندونزی و چین بودند که با نمایندگان آنها در بخش فینال رقابت کردم و توانستم رکوردی بهتر از آنها ثبت کرده و قهرمان شوم. 

وی با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۳ به عنوان یک سنگنورد رده سنی جوانان در جام جهانی رده سنی بزرگسالان به میزبانی کشور چین شرکت کرده بود، خاطرنشان کرد: در آن رقابت ها صاحب مدال طلا شدم. این اولین مدال طلایی بود که توسط سنگنوردان ایران در این سطح از مسابقات به دست می آمد. بعد از آن بود که دیگر سنگنوردان ایران در بخش سرعت انگیزه لازم برای فعالیت و تمرین بیشتر پیدا کردند بطوری که مهدی علیپور پسرعموی خودم هم در جام جهانی ۲۰۱۵ جوانان صاحب مدال طلا شد.

علیپور با بیان اینکه تا به امروز صاحب ۱۳ مدال جهانی شده است، در مورد میزبانی ایران در مسابقات قهرمانی آسیا تصریح کرد: قطعا اینگونه میزبانی ها برای پیشرفت هر چه بیشتر سنگنوردی در کشورمان خیلی خوب است. البته بهتر آن است که بتوانیم به زودی میزبان مسابقات جهانی شویم. در کل میزبانی بیشتر به شناخته شدن بیشتر این رشته در کشور کمک می کند. در کشوری مانند فرانسه، سنگنوردی جزو رشته های اول ورزشی این کشور به حساب می آید. مسابقات سنگنوردی که فرانسه میزبانی آن را بر عهده دارد، ۱۶ هزار تماشاگر دارد. امیدوارم در المپیک ۲۰۲۴ که قرار است در پاریس برگزار شود، تماشاگران زیادی از رقابت های سنگنوردی استقبال کنند. 

این ملی پوش سنگنوردی کشورمان در مورد کسب سهمیه برای بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیو گفت: اصلا در مورد این بازی ها و چگونگی کسب سهمیه برای آن هنوز اطلاع رسانی لازم انجام نشده است اما قطعا اگر بازی ها به صورت انفرادی باشد می توانم کسب سهمیه کنم و حتی مدال هم بگیرم. احتمال اینکه در این بازی ها قهرمان شوم، زیاد است. به هر حال من همین چند وقت پیش در بازی های جهانی لهستان که بزرگترین رویداد بعد از المپیک است، قهرمان شدم. 

علیپور در مورد دیگر برنامه های خود تا پایان سال جاری نیز توضیح داد و گفت: قهرمانی در آسیا مسئله ای که نیست که با آن برنامه هایم برای امسال تمام شده باشد. من تا پایان سال جاری به شرط صدور ویزا باید در سه جام جهانی شرکت کنم. یکی از این رقابت ها در انگلستان برگزار می شود و چین هم میزبانی دو جام جهانی دیگر را بر عهده دارد. اگر برای این سه رویداد ویزا بگیرم و بتوانم در آنها بهترین نتیجه را کسب کرده و قهرمان شوم، به کاپ جام جهانی در سال ۲۰۱۷ دست پیدا می کنم. دریافت این کاپ مهمترین هدف من برای امسال است. 

قهرمانی مسابقات سنگنوردی آسیا و جهان در بخش سرعت تاکید کرد: خیلی وقت ها برای حضور در مسابقات جام جهانی با مشکل ویزا مواجه شده ام و به همین دلیل هم نتوانسته ام به عنوان بهترین ورزشکار رنکینگ به کاپ جام جهانی دست پیدا کنم. در حال حاضر من در رده دوم رنکینگ هستم و اگر بتوانم در سه جام جهانی انگلستان و چین شرکت کنم و در آنها امتیاز خوبی هم بگیرم، به صدر رنکینگ صعود کرده و صاحب کاپ ۲۰۱۷ جام جهانی می شوم. این هدفی است که امیدوارم به آن دست پیدا کنم.

نظر شما