شناسهٔ خبر: 21467006 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

اخبار برگزيده

صاحب‌خبر -

بزرگ ترين کاسب قرن
ميرزا احمد عابد نهاوندي ملقب به مرشد چلويي که در بيست و پنجم شهريور ماه سال1357درگذشت، بهترين کاسب قرن بود. به نوشته باشگاه خبرنگاران، وي بر روي تابلويي که در مغازه‌ چلوکبابي خود داشت نوشته شده بود: «نسيه و وجه دستي داده مي‌شود، حتي به جنابعالي، به قدر قوه» و اين امر يکي از دلايل قرار گرفتن او در ميان بهترين کاسبان قرن بود. جلوي چلوکبابي او صف هاي طويلي بود؛ صف کوتاه‌تر صف مستمندان و فقيراني بود که غذاي رايگان و خرجي مي‌گرفتند و صف طولاني صف خريد غذا بود که شايد هم به نيت کمک و سير کردن آن صف ديگر تشکيل شده بود. اين وضعيت هر روز چلوکبابي حاج ميرزا احمد عابد نهاوندي معروف به «مرشد چلويي» و متخلص به (ساعي) بود؛ مردي از ديار نهاوند که روي قبرش نوشته: «بزرگ‌ ترين کاسب قرن» و حقيقتاً با روحياتش اين گفته دور از حقيقت نيست. مرشد چلويي در طول زندگي خود فعاليت‌هايي نيز در عرصه ادبيات داشته است. مجموعه شعر او با عنوان «ديوان سوخته» منتشر شده است. پيکر وي در بخش مسجد ماشاءالله قبرستان ابن بابويه به خاک سپرده شده است. يکي از اشعار مشهور مرشد چلويي را مي‌خوانيم:
من غم و مهر حسين با شير از مادر گرفتم/روز اول كآمدم، دستور تا آخر گرفتم/بر مشام جان زدم يك قطره از عطر حسيني/سبقت از مُشك و گلاب و نافه و عنبر گرفتم/بر در دروازه‌ ساعات، ساعت‌ها نشستم/تا سراغ حضرتش از زينب مضطر گرفتم/زينبي ديدم، چه زينب؟ كاش مداحش بميرد/من ز آه آتشينش، پاي تا سر در گرفتم...
***
دولت روحاني ديگر نمي ‌تواند منتقد وضع موجود باشد
روزنامه شرق در سرمقاله اخير خود به قلم سردبير، سال‌هاي پيش‌رو براي دولت روحاني را سال‌هاي برآورده كردن مطالبات مردم دانست؛ سال‌هايي كه ديگر نمي‌شود كم و كاستي‌ها را به گردن دولت نهم و دهم انداخت. در اين نوشتار آمده است: مردم بعد از اعتماد دوباره به روحاني در سال ٩٦ انتظار دارند دولتش آستين بالا بزند و در عرصه سياسي و اجتماعي خاصه عرصه اقتصادي كاري بكند كه تغييرِ محسوسي را رقم بزند. دولت روحاني روزهاي سختي را پيش‌رو دارد. دولتي كه ديگر نمي‌تواند منتقد وضع موجود باشد بلكه مدافع و پاسخ‌گوي آن است، اصلاح‌طلبان هم در اين زمينه از دولت جدا نيستند. كارگراني كه ماه‌ها حقوق نگرفته‌اند، زناني كه هنوز به دنبال ‌شأن و جايگاه اجتماعي خويشند، جوانان بيكاري كه آينده‌اي براي خود متصور نيستند و... ‌چه كسي در آينده‌اي نزديك مي‌تواند آنان را خطاب قرار دهد و به حركت وادارد؟ اگر دولت و اصلاح‌طلبان بخواهند باز انعكاس صدايشان را در جامعه بشنوند چاره‌اي جز برآوردنِ مطالبات آنان ندارند. مگر اينكه دولت و اصلاح ‌طلبان درصدد باشند فقر و استيصال و نابرابري را هم براي مردم نرمال‌سازي كنند و براي هميشه دست از آرمان‌هايشان بردارند.
***
رد صلاحيت برجام
پايگاه آمريکايي «واشنگتن‌اگزمينر» نوشت: رئيس‌جمهور آمريکا با فشارهايي براي تحقق وعده‌هاي انتخاباتي‌اش مبني بر پايان دادن به برجام روبه‌روست. مشاور امنيت ملي ترامپ و وزير امور خارجه آمريکا به ترامپ در خصوص لغو برجام اخطار داده‌اند. برخي منابع نزديک به رئيس‌جمهور آمريکا از او خواسته‌اند که به وعده خود براي از بين بردن برجام پايبند باشد. در حالي که کمتر از يک ماه تا ضرب‌الاجل تأييد دوباره پايبندي ايران به برجام زمان باقي مانده، يک منبع نزديک به دولت ترامپ گفت: رئيس جمهور به سمت رد صلاحيت برجام پيش مي‌رود.
***
روحاني بايد هوشيار باشد
آيت الله علوي گرگاني در ديدار با مشاور حقوقي رئيس جمهوري با ورود زنان به ورزشگاه ها 
مخالفت کرد و گفت: حتما جلوي اين کار گرفته شود. به گزارش انتخاب، آيت الله سيد محمد علي علوي گرگاني از مراجع تقليد بيان داشت: اخيرا مطلع شديم که مسئولين کشور 
يواش يواش زمزمه مي کنند که در صورت امکان زمينه حضور خانم ها در مسابقه هاي کشتي و مسائلي که مربوط به ورزشگاه هاست فراهم شود. وي با انتقاد از برخي تلاش هاي در حال انجام براي فراهم کردن زمينه حضور بانوان در ورزشگاه ها گفت: حضور بانوان در 
ورزشگاه ها مشکلات زيادي را به بار خواهد آورد. اين گونه اقدامات بي احترامي به خون هزاران شهيد گلگون کفن است. برخي به دنبال بدعت گذاري در جامعه هستند که به نام رئيس جمهور تمام مي شود که در اين خصوص آقاي روحاني بايد هوشيار باشد.
راه حل عملي مشکل ترافيک
يک نماينده مجلس شوراي اسلامي که از وسايل حمل و نقل عمومي براي تردد در شهر استفاده مي‌کند، ترافيک را اصلي‌ترين معضل پايتخت مي‌داند و اميدوار است فرهنگ استفاده از وسايل نقليه عمومي در ميان مسئولان رواج يابد. به گزارش ايسنا، علي اصغر يوسف‌نژاد که براي حضور در جلسات علني مجلس، ادارات، وزارتخانه‌ها و همچنين در مسير بازگشت به منزل خود از تاکسي و مترو استفاده مي‌کند، مي‌گويد که روزانه چهار کيلومتر در مسير منزل تا مجلس پياده‌روي و در طول اين مسير هم با مردم گفتگو مي کند.
***
بازگشت مدير پرحاشيه به سازمان غذا و دارو
«اکبر عبداللهي اصل» با حکم رئيس سازمان غذا و دارو به عنوان «مدير کل دفتر فناوري اطلاعات و سامانه‌هاي سلامت» سازمان غذا و دارو منصوب شد. فارس نوشت: اين انتصاب درحالي صورت گرفته است که «الياس نادران» عضو هيئت مديره سازمان ديده‌بان شفافيت و عدالت در اظهاراتي عنوان کرده بود: «رسول ديناروند رئيس سازمان غذا و دارو و همچنين اکبر عبدااللهي اصل از مسئولين اين سازمان در سال 92 عضو هيئت مديره يک شرکت دارويي بوده‌اند که آقاي عبداللهي بعدها از آن خارج شده و هم‌اکنون 25 هزار و 400 سهم اين شرکت را دارد که اين موضوع نيز باعث شد در بحث قيمت‌گذاري‌ها نيز مسئولين سازمان غذا و دارو تبعيض قائل شوند و قيمت‌گذاري داروهاي اين شرکت يک تا 4 برابر از ساير شرکت‌ها بيشتر باشد. همچنين وي با درخواست مسئولين يک شرکت دارويي توانست 11 ميليون دلار ارز از بانک مرکزي دريافت کند که پرونده آن نيز موجود است.»
***
توزيع سيگار رايگان!
در سه هفته گذشته فردي ناشناس اقدام به پخش پاکت هاي سيگار با برند «E» در بين دخانيات فروشان سطح شهرکرج به صورت رايگان نموده است. به گزارش پارس نيوز، اين نوع سيگار متعلق به شرکت «پ» مي باشد که تامين کننده انواع سيگار در سايزها وطعم هاي مختلف در ايران مي باشد. برآوردهايي در مورد حجم سيگار پخش شده به صورت کارتني و باکسي به دست آمده است اما هنوز مشخص نيست اين اقدام به چه دليل و با چه هدفي انجام گرفته است؟!
***
آمار واردات و صادرات محرمانه شد!
بعد از مطرح شدن اشکالاتي در انتشار آمارهاي تجارت خارجي کشور در سايت گمرک؛ بررسي اين سايت نشان مي دهد عملا اطلاعات و آمارهاي مربوط به تجارت خارجي به طور کامل از اين سايت حذف شده است. تسنيم در اين باره نوشت: حذف آمار و اطلاعات  سال 96 تجارت خارجي کشور منجر به ايجاد نگراني‌هايي در بين فعالان اقتصادي شده است. گفتني است هنوز  دليل حذف اين اطلاعات از سايت گمرک مشخص نيست. اين در حالي است که اخيرا اخباري مبني بر سانسور بخشي از اطلاعات مربوط به واردات خودرو در اين سايت، خبر ساز شده بود که گمرک ايران اين موضوع را تکذيب کرده است. با اين حال هنوز هيچ توضيحي براي وضعيت فعلي آمارهاي تجارت خارجي ارائه نشده است.
***
دولت اقدام شايسته ‌اي براي جوانان نکرده است
رئيس جبهه اصلاحات گفت: دولت به صورت سيستماتيک اقدام شايسته‌اي براي جوانان نکرده است. مجيد محتشمي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، افزود: در اين زمينه رشد پله‌اي رخ نداده است و اين گواهي بر اين مدعاست. وي با تاکيد بر اينکه روحاني به جوانان و زنان وعده داده که بخشي از وزارتخانه‌ها را به آن‌ها بسپارد اظهار کرد: فعلا اين وعده در مورد وزير ارتباطات صدق مي‌کند هرچند که به ذائقه‌ ما اصلاح‌طلبان خوش نمي‌آيد ولي يک حرکتي بود که رئيس جمهور انجام داد. وي افزود: بايد مطالبات مردم که حضور زنان و جوانان در پست‌هاي مديريتي است جدي گرفته شود و به نظر بنده روحاني به اين مسئله متعهد است. وي تصريح کرد: آن افرادي که مدعي استقلال راي هستند و صاحب انديشه‌ گسترده‌اي نيستند، نمي‌توانند به مشکلات کابينه جوابگو باشند. عملا در سال 1400 مردم مطالبات خود را از آقاي روحاني و يا به عبارتي از اصلاح‌طلبان درخواست خواهند کرد. وي در پايان ابراز اميدواري کرد که روحاني دست به يک تدبير جديدي بزند و از يک گروه جديد خبرگان اصلاح‌طلب استفاده کند و حواشي کابينه دوازدهم را به حداقل برساند.
***
ليبرال‌ ها با اصلاحات همپوشاني دارند
جهانبخش خانجاني، فعال اصلاح ‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگي در بخشي از يک مصاحبه با خبرگزاري ايسنا گفته است: طبقه متوسط جامعه بيشترين همپوشاني را با جريان اصلاحات دارند... هر چند لازم است اصلاح ‌طلبان استراتژي‌هاي مناسب‌تري براي پيوند مردم با جريان خود ارائه دهند و اين الگوي کامل و مناسب نيز هنوز در جريان اصلاح‌طلبي نيز ارائه نشده است، اما به هر حال ما وضعيت بهتري (از اصولگرايان) داريم و تنوع ديدگاه از ليبرال دموکرات تا سوسيال دموکرات در ميان اصلاح ‌طلبان در جريان است هر چند که پايه همه اين نگاه ‌ها حرمت نهادن به دين مبين اسلام بوده و هست!
***
راز طول عمر آيت الله جنتي
علي جنتي فرزند آيت الله جنتي در گفتگو با شرق اظهار داشت: دليل طول عمر پدر شايد اين باشد که ايشان خيلي حفظ ‌الصحه را رعايت مي‌کنند. از جمله در غذاخوردن و در استفاده از دارو ملاحظه دارند. ايشان کمتر از داروهاي شيميايي استفاده مي‌کنند. به‌ هر حال علي ‌رغم کبر سن، ايشان معمولا صبح و عصر پياده ‌روي مي‌کنند. هفته‌اي يک بار، اگر شنا هم نکنند در استخر راه مي‌روند. نکته ديگر سحرخيزي ايشان است. در طول 60 سال گذشته هر شب يکي دو ساعت قبل از اذان صبح براي نماز شب برمي‌خيزند و تا طلوع آفتاب بيدار هستند. اين هم در سلامتي و طول عمر ايشان بي‌تأثير نيست.
***
تهديد مديران اجرايي که سود دولت را واريز نمي کنند
روزنامه خراسان نوشت: طبق بخشنامه يک نهاد مسئول به تعدادي از مديران دولتي، با اشاره به ترتيباتي که تبصره 20 قانون بودجه سال 1396 در باره واريز سود سپرده به حساب هاي خزانه تعيين کرده، متذکر شده است کليه دستگاه هاي مشمول بند قانوني مذکور، موظف به اجراي دقيق اين دستور بوده و تخلف از آن، تصرف در وجوه و اموال دولتي محسوب و مشمول مجازات هاي مالي مندرج در قانون مجازات اسلامي خواهد بود.
***
نمونه اي جديد از کاهش تعداد زندانيان
قاضي دادگاه شهرستان گاليکش واقع در شرق استان گلستان، راننده 
بي احتياط يک خودرو را به پرداخت ديه و خريد پوشاک براي دانش آموزان نيازمند محکوم کرد. براساس اعلام دادگستري به خبرگزاري ايرنا، هادي هاشميان رئيس دادگستري کل گلستان گفت: اين فرد بايد با نظارت آموزش و پرورش تا سقف 10 ميليون ريال براي دانش آموزان 
بي سرپرست يا بدسرپرست پوشاک تهيه کند. وي اظهارداشت: در اين پرونده تصادف، راننده بي احتياط علاوه بر پرداخت ديه، از جنبه عمومي جرم به يک ماه حبس محکوم شده بود که قاضي تهيه پوشاک براي دانش آموزان را جايگزين زندان او کرد. گلستان يکي از استان هاي پيشرو کشور در صدور آراي جايگزين حبس و فرهنگ سازي کاهش تعداد زندانيان است.
مديران دولت يازدهم ناکارآمد بودند
جلال جلالي ‌زاده، از فعالان اصلاح‌ طلب و از نمايندگان مستعفي مجلس ششم اخيرا در بخشي از مصاحبه خود با خبرگزاري دولتي ايرنا پيرامون کارنامه دولت يازدهم و روحاني ضمن بيان اينکه "مي‌توان گفت روحاني موفق بوده" اما در عين حال گفته است: با وجود همه کارشکني‌ها، دولت روحاني توانست در بسياري از حوزه‌ها به ويژه ديپلماسي بين المللي و برجام به موفقيت هاي خوبي دست يابد. اما معتقدم چون بسياري از مديران و زيردستان آقاي روحاني با ايشان همراه و همدل نبودند، آن وعده‌هاي ابتدايي چندان به اجرا نزديک نشد. او مي‌افزايد: مديران دولتي ناکارآمد بودند و جبر روزگار موجب شده بود که روحاني آنها را براي کارهاي اجرايي دعوت کند. با ارزيابي اجمالي از چهار سال گذشته مي‌توان گفت دولت روحاني يک گام از دولت قبل خود، پيش است!
***
جشن صندلي ‌هاي خالي!
جشن خانه سينما با انتقادات بسيار زيادي از سوي اقشار مختلف سينماگران همراه بود، حتي روزنامه ايران، رسانه وابسته به دولت، نتوانست از اجراي فرمايشي اين جشن چشم‌پوشي کند. به نوشته مشرق، يکي از مهمترين اتفاقات جشن خانه سينما امسال عدم استقبال هنرمندان و سينماگران از اين مراسم بود که مسئولين برگزار کننده اين جشن با صندلي‌هاي پُراز خالي مواجه شدند و جايگاه واقعي سينماي ايران را ديدند. اين واکنش‌ها نسبت به جشن خانه سينما ادامه داشت و در جديدترين انتقادات منيره قيدي کارگردان فيلم سينمايي «ويلايي‌ها» نيز با انتشار عکسي از صندلي‌ هاي خالي جشن خانه سينما آن را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: «جشن صندلي ‌هاي خالي»!
***
بي حرمتي رژيم بحرين به پرچم هاي محرم
با نزديک شدن به ماه محرم، رژيم بحرين در حرکتي ناقض آزادي هاي 
ديني و مذهبي، پرچمها و دست نوشته هاي محرمي را که مردم در خيابانها نصب نموده بودند تخريب کرده و پايين آورد. به گزارش مهر، در حالي که مردم بحرين به رسم ديرينه، حسينيه ها و خيابانها را براي انجام مراسم هاي عاشورايي تجهيز و آماده مي نمايند نظام بحرين در دو منطقه السنابس و کرزکان پرچمها و دست نوشته هاي محرمي را که مردم در خيابانها نصب نموده بودند تخريب کرده و پايين آورد. همچنين در منطقه السنابس نيروهاي امنيتي اقدام به بازداشت چند تن از جواناني نمودند که در حال تجهيز منطقه براي ماه محرم بودند. اين اولين باري نيست که نظام آل خليفه رسما و توسط نيروهاي امنيتي مظاهر عاشورايي را هدف قرار مي دهد. با وجودي که شيعيان بحرين حدود 65 درصد کل جمعيت بحرين را تشکيل مي دهند سالهاي گذشته نيز نظام بحرين مراسم و تجهيزات محرم را مورد تعدي قرار داده که اين اقدامات پس از انقلاب 14 فوريه مردم بحرين در سال 2011 اوج گرفته است.
***
رسواترين پيشنهاد
انديشکده آمريکايي «آمريکن‌تينکر» در گزارشي نوشت: «ترامپ براي متوقف کردن ايران چند راه بيشتر ندارد؛ يکي از مهم‌ترين آنها اين است که با فشار به ايران، دوباره اين کشور را براي مذاکره درباره توافق برجام به پاي ميز مذاکره بکشاند. آمريکا با ايجاد بحث دوباره در زمينه توافق برجام مي‌تواند فشار را به خريداران نفتي ايران افزايش دهد. يکي ديگر از روش‌هاي مهمي که ترامپ مي‌تواند براي فشار به تهران استفاده کند، اين است که با حمايت از مخالفان ايران، برنامه تغيير رژيم در ايران را دنبال کند. هم اکنون نيز يک گروه مخالف ايران به نام «مجاهدين خلق» وجود دارد که از نفوذ بالايي نيز برخوردار است و ترامپ مي‌تواند براي فشار بيشتر به ايران، اين گروه مخالفان را به رسميت شناخته تا بتواند آرام آرام سياست تغيير رژيم در ايران را اجرايي کند.» سايت بصيرت نوشت: گفتني است گزارش اين انديشکده آمريکايي در شرايطي منتشر مي‌شود که اعمال تحريم سياست هميشگي آمريکا در برابر جمهوري اسلامي ايران بوده است و اکنون نيز علنا از انجام مذاکرات جديد براي تغيير روند برجام سخن به ميان مي‌آورد. از سوي ديگر، در دو ماه اخير بسياري از تحليلگران آمريکايي اعلام کرده‌اند سياست تغيير رژيم و همچنين سياست فشار عليه ايران کارساز نبوده و دولت ترامپ بايد از راه درست با ايران وارد مذاکره شود. نکته آخر اينکه حمايت ترامپ از گروه رسواي منافقين که نه جايگاهي در ميان ملت ايران دارد و نه نقشي در معادلات منطقه، رسواترين پيشنهاد اين انديشکده آمريکايي به دولت ترامپ است. 
***
آنها فقط مي لرزيدند!
به گزارش خبرگزاري صداوسيما به نقل از روزنامه اينديپندنت، بحران مسلمانان روهينگيايي ابعاد تازه اي پيدا کرده و صندوق کودکان سازمان ملل (يونيسف) هشدار داده است تعداد بي سابقه 200 هزار کودک آواره از ميانمار گريخته اند و اکنون به شدت نيازمند کمک هستند. افراد کم سن و سال، دست کم 60 درصد از سيصد و سي هزار روهينگيايي را 
که در چند هفته گذشته به بنگلادش فرار کرده اند تشکيل مي دهند. اين افراد که از لحاظ روحي به شدت آسيب ديده‌اند، در حالي وارد بنگلادش مي شوند که پس از چند روز پياده روي، دچار سوء تغذيه شده‌اند. ژان ژاک سيمون رئيس ارتباطات يونيسف در امور جنوب آسيا، مدتي پس از بازديد از مرز ميانمار به اينديپندنت گفت تصور اينکه موج افرادي که وارد بنگلادش مي شوند شاهد چه مسائلي بوده اند دشوار است. وي افزود: اين بحران هر روز ابعاد تازه اي پيدا مي کند و اين سوال پيش مي آيد که اين وضعيت چه زمان پايان مي يابد؟ سيمون گفت: کودکاني حتي تا سه سال را ديده است که بدون والدين خود وارد بنگلادش مي شوند. سيمون گفت: دامنه نيازها، بسيار شديد است. آوارگان نيازمند سرپناه هستند و نياز دارند مواد غذايي پيدا کنند. کودکان زيادي علائم آسيب روحي دارند از جمله اينکه بدن آنها لرزش دارد و نمي توانند با افراد ديگر تعامل کنند. سيمون گفت دو روز قبل دو کودک بدون همراه را ديده است که با هم بودند و مشخص بود مدت طولاني را در گل و لاي بوده اند. اين دو کودک دست يکديگر را گرفته بودند. اين صحنه بسيار غم انگيزي بود. اين دو کودک نمي توانستند صحبت کنند و به ما خيره شده بودند. وقتي از آنها درباره والدينشان سوال کرديم بدون اينکه توانايي صحبت کردن داشته باشند به ما خيره شده بودند. آنها فقط مي لرزيدند!

نظر شما