شناسهٔ خبر: 21445500 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

کره‌شمالی برنامه تسلیحاتی خود را سرعت می‌بخشد

صاحب‌خبر -

آرمان- کره‌شمالی متعهد شده تا در واکنش به تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، آهنگ پیشبرد برنامه‌های تسلیحاتی خود را سرعت ببخشد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری The News، کره‌شمالی اعلام کرده در واکنش به «تحریم‌های شیطانی» شورای امنیت سازمان ملل، برنامه تسلیحاتی خود را سرعت می‌بخشد و تاکید کرد که آمریکا «بزرگ‌ترین رنج» را متحمل خواهد شد. وزارت خارجه کره‌شمالی در بیانیه‌ای که در آژانس خبری رسمی این کشور منتشر شد، آورده است: تصویب یک قطعنامه غیرقانونی و شیطانی دیگر از سوی آمریکا باعث می‌شود تا کره‌شمالی برنامه‌های تسلیحات خود را تسریع کند و راه را سریع‌تر برای این کار بپیماید. در ادامه این بیانیه آمده است: پیونگ‌یانگ تلاش‌هایش را برای افزایش توان نظامی و حفظ امنیت و استقلال کشور ادامه می‌دهد. تحریم‌های جدید از سوی شورای امنیت سازمان ملل پس از آخرین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی تصویب شده و شامل ممنوعیت صادرات تولیدات نساجی و محدودیت فروش تولیدات نفتی به کره‌شمالی برای مجازات این کشور است. ششمین و آخرین آزمایش اتمی کره‌شمالی چندی پیش انجام شد. سفیر کره‌شمالی در ژنو به کنفرانس خلع‌سلاح سازمان ملل گفت: رژیم واشنگتن قطعنامه‌ها را دستکاری کرده است. هیات ما به شدیدترین شکل ممکن این قطعنامه‌های غیرقانونی را رد می‌کند. اقدامات بعدی از سوی کره‌شمالی بزرگ‌ترین رنج برای آمریکا را به دنبال خواهد داشت.

کره‌ هسته‌ای را به رسمیت نمی‌شناسیم

وزارت امور خارجه روسیه بار دیگر مخالفت شدید خود را با توسعه برنامه‌های موشکی کره‌شمالی اعلام کرد. به گزارش اینترفاکس، میخائیل اولیانوف، مدیر بخش کنترل منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای وزارت امور خارجه روسیه گفت: در هر شرایطی که به وجود بیاید، قطعا ما کره‌شمالی را به عنوان دارنده سلاح هسته‌ای به رسمیت نخواهیم شناخت. وی از مقامات این کشور خواست تا به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد پایبند باشند. با این حال کره‌شمالی ضمن محکوم‌کردن تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه این کشور تاکید کرده که برنامه گسترش تولید سلاح‌های هسته‌ای را با قدرت بیشتر ادامه خواهد داد و ضربه دردناکی را به آمریکا وارد خواهد کرد.

تهدید چین از سوی آمریکا

آمریکا به چین هشدار داده است که اگر در خصوص کره‌شمالی با این کشور همکاری نکند، با تدابیر بازدارنده‌ای روبه‌رو خواهد شد. این اولین هشدار واشنگتن به پکن پس از صدور قطعنامه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره‌شمالی است. در این‌باره «استیون مونشن»، وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین صراحتا اعلام کرده است که همکاری تجاری با کره‌شمالی برایش گران تمام خواهد شد. وی در مطلبی که خبرگزاری یونهاپ از کره‌جنوبی از او نقل کرده است، خاطرنشان کرد: اگر چین تحریم‌های شورای امنیت را به‌طور کامل اجرا نکند، آن زمان خودش تحریم خواهد شد. وزیر خزانه‌داری آمریکا حتی تاکید کرد که همکاری‌نکردن چین با تحریم‌ها باعث خواهد شد تا آمریکا این کشور را از دسترسی به نظام مالی خود محروم کند. این یکی از شدیدترین تهدیدهای آمریکا علیه چین محسوب می‌شود و پیش‌تر نیز واشنگتن شماری از بانک‌ها، شرکت‌ها و افراد را در چین به دلیل ارتباط تجاری با کره‌شمالی تحریم کرده است. اگرچه گفته می‌شود که تحریم‌های اخیر شورای امنیت بخش نفت و سوخت کره‌شمالی را هدف قرار داده است اما هنوز بخش بزرگی از نفت این کشور را چین از طریق یک خط لوله نفتی تامین می‌کند که این بخش جزو تحریم‌ها نیست.

١6 برابر قوی‌تر از بمب هیروشیما

دانشگاه جان هاپکینز واشنگتن روز چهارشنبه اعلام کرد که قدرت بمب هیدروژنی کره‌شمالی بیشتر از ارزیابی اولیه این دانشگاه بوده و قدرت آن 16برابر بیشتر از بمب اتمی به‌کار گرفته‌شده آمریکا در هیروشیما بوده است. به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، کارشناسان آمریکایی می‌گویند که در مرحله نخست، توان بمب هیدروژنی کره‌شمالی را درست ارزیابی نکرده بودند. آنها می‌گویند که این بمب، قوی‌تر از حدسیات اولیه آنان بوده است. در این حال پیونگ‌یانگ اعلام کرد که در واکنش به تحریم‌ها، برنامه‌های نظامی خود را باز هم سرعت می‌بخشد. دانشگاه جان هاپکینز واشنگتن اعلام کرد که قدرت بمب هیدروژنی کره‌شمالی بیشتر از ارزیابی اولیه این دانشگاه بوده است. این بمب که روز سوم سپتامبر آزمایش شد، واکنش‌های بسیار تند آمریکا را به دنبال داشت و باعث شد که شورای امنیت تحریم‌های سنگین‌تری علیه پیونگ‌یانگ وضع کند. به گفته کارشناسان دانشگاه جان هاپکینز، انرژی این بمب هیدروژنی معادل ٢5٠کیلوتن، یعنی ١6برابر قدرت بمب آمریکایی بوده است که در سال ١٩45 هیروشیما را نابود کرد. پیش‌تر دانشمندان ژاپنی اعلام کرده بودند که بمب هیدروژنی که کره‌شمالی چندی پیش آن را آزمایش کرد، 10 برابر از بمبی که آمریکا روی شهر هیروشیما انداخت قوی‌تر بوده است. پیونگ‌یانگ حتی ادعا می‌کند که بمب آزمایش‌شده آن‌قدر کوچک هست که قابلیت سوارشدن روی موشک را داشته باشد. این ادعا را کارشناسان غربی تایید نکرده‌اند. در این حال، روز چهارشنبه، پیونگ‌یانگ اعلام کرد که «دولت کره‌شمالی برای حفظ حاکمیت ملی، توانایی‌های نظامی‌اش را افزایش می‌دهد.» ششمین آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ، بحران در شبه‌جزیره کره و نگرانی‌ها در سطح بین‌المللی را تشدید کرد و آماده‌باش نظامی همسایه جنوبی کره‌شمالی، محکومیت آزمایش هسته‌ای از سوی ژاپن و آمریکا و نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل مهم‌ترین واکنش‌ها به این رخداد بود. گرچه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌های جدیدی را علیه کره‌شمالی تصویب کردند اما سفیر این کشور در سازمان ملل روز سه‌شنبه این‌گونه اقدامات شورای امنیت را «پست و رذیلانه» خواند و تاکید کرد کشورش از هر تلاشی برای رویارویی با تحریم‌های اعمال‌شده فروگذار نخواهد کرد.

نظر شما