شناسهٔ خبر: 21419038 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

مطلب خواندنی نیچر؛

تولید سوخت و غذای حیوانات از فضولات انسانی

در آفریقا حالا نگاه جدیدی به فاضلاب وجود دارد تا جایی که محققان به دنبال تولید تجاری سوخت و حتی غذای حیوانات از آن هستند. نشریه نیچر در گزارشی به این موضوع پرداخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش  سیناپرس به نقل از مهر، نیچر در این گزارش می نویسد: اینجا در رواندا که سالها درگیر جنگ بوده حالا کامیونهایی دیده می شود که فضولات انسانی را نه برای دفع به شیوه سنتی بلکه برای به دست آوردن محصولی کاربردی به تأسیساتی پیشرفته حمل می کنند. در واقع قرار است از این فضولات برای تهیه سوخت استفاده شود.

بر اساس این گزارش، در تأسیساتی که Pivot نام دارد، گروهی از محققان و مهندسان با تکیه بر تازه ترین تحقیقات صورت گرفته در عرصه تجزیه فضولات انسانی، گامهای بلندی به سوی تولید سوخت و کود برمی دارند. آنها این فرآیند را در قالب یک تجارت پررونق دنبال می کنند و جالب اینکه از حاصل کار آنها، کارخانجات محلی و صنایعی نظیر تولید سیمان و آجر بهره مند می شوند.

نیچر ادامه می دهد: موسپارت، سرمایه گذار ماجراجویی است که به خوبی می داند نبود سیستم سالم فاضلاب در بسیاری از نقاط دنیا به یکی از بزرگترین چالشهای فراروی سلامت عمومی مردم تبدیل شده است. بر اساس آمار ارایه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و یونیسف، ۲.۸ میلیارد نفر از جمعیت زمین یعنی چیزی درحدود ۳۸ درصد ساکنان کره خاکی به سیستم فاضلاب دسترسی نداشته و فضولات انسانی را از طریق ماشین آلات مخصوص به نقاط دیگر برای دفع منتقل می کنند. پیش بینی شده که تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۵ میلیارد نفر خواهد رسید.

در ادامه این گزارش آمده است: تجارت فضولات انسانی رونق خوبی پیدا کرده تا جایی که با انجام فرآوریهای لازم بر روی انبوه فضولات، امکان استفاده از آنها در تولیدات صنعتی نظیر پلاستیکهای زیستی تحقق یافته است. صنایع فعال در زمینه تولیدات شیمیایی از دیگر مراکزی است که قابلیت بهره برداری از این فناوری را دارند.

نیچر می نویسد: محققان دریافته اند اسیدهای چربی که در فاضلاب وجود دارند قابلیت به کارگیری در تولید زیست پلاستیکها را دارند. همچنین می توان در فازهای بعدی این پروژه، مواد غذایی قابل استفاده برای حیوانات را نیز از این فضولات تهیه کرد.

نظر شما