شناسهٔ خبر: 21382468 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیانیه آستانه آزمونی برای کسانی است که از تروریسم به عنوان سلاح سیاسی استفاده می کنند

دمشق - ایرنا - 'بشار الجعفری' رئیس هیات مذاکره کننده سوری در آستانه گفت: بیانیه آستانه آزمونی برای کسانی است که همچنان از تروریسم به عنوان سلاح سیاسی برضد دولت سوریه استفاده می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) بشار الجعفری روز جمعه پس از پایان ششمین دور گفت و گوهای سوری در پایتخت قزاقستان افزود: باید دید چه کسی دراین آزمون قبول و چه کسی مردود می شود و ما با مشاهده اجرای عملی این توافق قضاوت خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: امروز ششمین دور گفت و گوهای آستانه با موفقیت به پایان رسید و درباره چند موضوع به توافق رسیدیم که مهمترین آن ها ایجاد منطقه کاهش تنش در استان ادلب بود.
الجعفری افزود: پس از مشورت طرف های روسی و ایرانی با دولت سوریه، کشورهای ضامن برای ایجاد منطقه کاهش تنش در استان ادلب به توافق رسیدند.
وی بیان کرد: ما در سوریه از هر طرحی که بتواند از ریخته شدن خون مردم سوریه جلوگیری کند و رنج های آن ها را در هرجایی کاهش دهد استقبال می کنیم.
نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد اظهارکرد: شکست محاصره دیرالزور از نظر نظامی و انسانی اهمیت بسیاری دارد و هم اکنون کاروان های غذا و دارو برای پر کردن بازار از کالا و کاستن از رنج های چند ساله محاصره تروریستی، وارد این شهر می شود
الجعفری بیان کرد: پیروزی نیروهای مسلح ما در جبهه های مختلف در سراسر خاک سوریه بر گروه تروریستی داعش، نشانه عزم و اراده دمشق بر آزادسازی همه سرزمین سوریه از گروه های تروریستی است.
وی درباره ضمانت های اجرایی مناطق کاهش تنش نیز گفت: کشورهای سه گانه که بیانیه پایانی را امضا کرده اند و خود را ضامن نامیده اند، دولت های این کشورها مجری توافق هستند.
الجعفری اضافه کرد: این بیانیه در ابتدا کشورهای ضامن را به احترام به یکپارچگی سوریه و حاکمیت ملی آن ملزم می کند و این فقط کلمات نیست بلکه اصطلاحات حقوقی است که باید در عمل اجرا شود.
وی افزود: این کشورهای سه گانه باید به اجرای این توافق یعنی حفظ یکپارچگی و احترام به حاکمیت ملی و استقلال سیاسی سوریه پایبند باشند و این توافق نیز مانند بیانیه آستانه 'یک' است که از سوی شورای امنیت تایید شد.
رئیس هیات مذاکره کننده سوری در آستانه درباره حفظ جان شهروندان در استان ادلب با وجود فعالیت تروریست های وابسته به القاعده در آنجا گفت: این موضوع به نظامیان برمی گردد که باید سازوکارهای اجرای این توافق را ایجاد کنند زیرا آن ها می دانند که شهروندان چگونه از تروریسم رنج می برند.
الجعفری اضافه کرد: روسیه، ایران و همه دوستان سوریه در سراسر جهان در طول چندسال از آمریکایی ها خواستند که در جدا کردن مخالفان از تروریست ها کمک کنند ولی پاسخی دریافت نکردند.
وی افزود: این توافق آزمونی برای همه است که تعهدات موجود درآن را در واقعیت اجرا کنند.
الجعفری درباره میزان پایبندی ترکیه به توافق مناطق کاهش تنش نیز گفت: این پایبندی را دو ضامن دیگر یعنی ایران و روسیه باید نظارت کنند و آن ها از ترکیه درباره میزان پایبندی به تعهدات خود در این توافق توضیح خواهند خواست و دولت سوریه نیز به صورت لحظه ای پایبندی به این توافق را زیرنظر خواهد داشت تا موضع خود را درباره آن بیان کند.
وی بیان کرد: این توافق فقط برای شش ماه است و درصورت توافق طرف های امضا کنند به صورت خودکار تمدید خواهد شد و درصورتی که یکی از طرف ها مشکلی را در مسیر اجرای آن ببیند، سازو کارهایی برای بازخواست از طرف نقض کننده درنظر گرفته شده است.
رئیس هیات مذاکره کننده سوری در آستانه تاکید کرد که وجود هر نیروی خارجی در خاک سوریه بدون اجازه دولت سوریه، از نظر سیاسی و شرعی غیرقانونی است و منظور ما فقط ترکیه نیست بلکه هرنیروی نظامی خارجی است.
الجعفری افزود: این موضوع بارها در قطعنامه های شورای امنیت درباره سوریه و بیانیه آستانه 1 تکرار شده است و در بیانیه پایانی آستانه 6 نیز گنجانده شده است.
وی گفت: پایبندی به یکپارچگی سوریه، استقلال سیاسی و احترام به حاکمیت ملی کشور شعر یا سخن ادبی نیست بلکه کلام سیاسی است که باید از طرف ترکیه که نیروی نظامی غیرقانونی وارد سوریه و از تروریست ها پشتیبانی می کند در واقعیت اجرا شود.
الجعفری اضافه کرد: وجود هر نیروی نظامی از آمریکا، ترکیه، انگلیس، فرانسه، مریخ، ژوپیتر و زحل یا هرجای دیگری در خاک سوریه برخلاف قوانین بین المللی است و رئیس جمهوری این سخن را گفت و دولت سوریه نیز مرتب آن را تکرار می کند و همه می دانند که در سوریه جایی برای ایجاد پایگاه نظامی بدون موافقت دولت وجود ندارد.
وی بیان کرد: نشست های آستانه تاکنون تنها سازو کار موفق بوده است و بسیاری از کشورها آن را زیرنظر دارند.
الجعفری درباره پیوستن دیگر کشورها به مذاکرات آستانه نیز گفت: این موضوع باید در آن کشورها بررسی شود و تصمیم مناسب دراین باره بگیرند.
دور ششم مذاکرات سوری آستانه در پایتخت قزاقستان از روز پنجشنبه با نظارت ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای بانی گفت وگوها آغاز شد.
روز جمعه در دومین روز این گفت و گوها، با ایجاد منطقه کاهش تنش در استان ادلب در شمال غرب سوریه موافقت شد.
افزون بر هیات های ایران به ریاست حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه در امور عربی و آفریقا، الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سوریه و سدات اونال معاون وزیر امور خارجه ترکیه به عنوان بانیان مذاکرات، نمایندگان دولت و مخالفان سوریه، قزاقستان به عنوان میزبان، هیات سازمان ملل و کشورهای ناظر در مذاکرات سوری آستانه شرکت داشتند.
هیات دولت سوریه به سرپرستی بشار جعفری نماینده دائمی این کشور در سازمان ملل در مذاکرات آستانه شرکت دارد و 24 نماینده معارضان سوری پذیرنده پیمان آتش بس فراگیر نیز برای شرکت در این گفت وگوها در پایتخت قزاقستان شرکت کردند.
استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز در نشست آستانه شرکت دارد.
از آمریکا هم دیوید ساترفیلد نماینده وزارت امور خارجه این کشور در امور خاورمیانه به عنوان ناظر در مذاکرات حضور دارد و نائف آسفی تل رئیس بخش سیاسی وزارت امور خارجه اردن نیز به همین عنوان شرکت داشت.
مذاکرات آستانه که راهبرد آن پاییز سال گذشته در نشست مشترک وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو اعلام شد، تصمیم همگرایی سه کشور را برای کاهش دامنه درگیری ها، توافق جمعی مبارزه با تروریسم و همچنین برقراری آتش بس فراگیر در سوریه (از 10 دی ماه 95) در پی داشت که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تائید شده است.
ایران، روسیه و ترکیه 14 اردیبهشت در چهارمین دور مذاکرات آستانه، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش خشونت ها است.
توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساکنان به کمک های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه کمک های پزشکی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است.
گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریکا از شش سال پیش با راهبرد سرنگونی حکومت سوریه سبب شدند، دهها هزار تروریست افراطی از کشورهای مختلف جهان به سوریه گسیل و از جنگ افزارهای پیشرفته، پول و حمایت های اطلاعاتی برخوردار شوند.
این اقدام های ضدسوری سبب تشکیل دهها گروه تروریستی شد که افزون بر قتل عام و کشتار صدها هزار تن در سوریه و عراق و همچنین ویرانی دو کشور، آوارگی میلیون ها عراقی و سوری را در پی داشته است، ولی گروه کشورهای غربی-عربی هنوز هم به حمایت از گروههای مسلح و تروریستی ادامه می دهند.
شبس**6116 *1488 * انتشار دهنده: بهمن بامداد**

نظر شما