شناسهٔ خبر: 21345554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

وزیر ارتباطات در پاسخ به شبستان:

بررسی حقوقی حذف اپلیکیشن های ایرانی از گوگل پلی/ارائه گزارش تکمیلی در آینده نزدیک

خبرگزاری شبستان: آذری جهرمی درخصوص آخرین اقدامات در مورد گوگل پلی گفت: بررسی حقوقی کردیم تا بدانیم دلایل حذف اپلیکیشن های ایرانی از آن چه بوده است و این اتفاق برای چه افتاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد مشکل اینترنت گفت: این موضوع در حال بررسی است و انشالله در گزارش صد روزه اجرایی و مشکلات آن برطرف می شود.

 

وی درخصوص آخرین اقدامات در مورد گوگل پلی در پاسخ به شبستان اظهار کرد: بررسی حقوقی کردیم تا بدانیم دلایل حذف اپلیکیشن های ایرانی از آن چه بوده است و این اتفاق برای چه افتاده است. موضوع گوگل پلی با اپل متفاوت است اجازه دهید ما یک گزارش تکمیلی به زودی در رابطه با هر دوی آنها و نتایج بررسی ارزیابی کنیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که جی اف ام ها از زمان تحریم به ما خدمت می کردند و اکنون این تحریمها چه تاثیری بر روی آن گذاشته است، گفت: اپراتورهای ایرانی به خصوص همراه اول عضو جی اف ام ها بودند و هر ساله برای این عضویت با توجه به اینکه تعاملات مالی داشتند از اوفک جی اف ام مجوز می گرفته است. جی اف ام اعمال تحریم نکرده است و مقرر جدیدی نیز در رابطه با این موضوع نبوده است آن چیزی که اتفاق افتاده است این است که در ارتباط با همراه اول استعلامی از وزارت خزانه داری کرده اند و وزارت خزانه داری آمریکا عضویت همراه اول را مجوزی را برایش صادر نکرده است و این موضوع مشکلی برای ما به وجود نمی آورد زیرا یک بحث کلیرینگ هاوس است که در واقع تبادلات مالی اپراتورها در سرویس رومینگ انجام می شود که در بسیاری از جاهای دیگر نیز انجام می شود در امر تبادلات مالی که برای ان ممنوعیتی به وجود آمده است.

 

وی گفت: در رابطه با عضویت در دو سال گذشته این مجوز صادر نشده است و شرکتهای ایرانی بعضاً نمی توانستند با نام خودشان حضور یابند ما امسال این مجوز را صادر کرده ایم و شرکت های ایرانی می توانند حضور یابند. این موضوع در حال پیگیری است و همراه اول آن را پیگیری می کند تا مجوزهای لازم کسب شود.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که در مورد غیرقانونی بودن برخی اپلیکیشن ها از جمله اسنپ در برخی از استانها اعلام کرده است اظهار کرد: دادستانی در این موضوع اقدامی نکرده است انچه که در استان البرز و شهر کرج انجام شده است این است که شهرداری کرج شکایتی را به دادستانی ارسال کرده است و این خبر خبر صحیحی نبوده و دادستان کرج نیز این خبر را رد کرده اند که حکمی بر این مبنا صادر شده باشد.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: شکایت رسیده از سمت شهرداری کرج است و بنده با استاندار سابق البرز صحبت کرده اند و پیگیری شده است و باید به کسب و کارهای سنتی که در این عرصه وجود دارند احترام بگذاریم زیرا آنها اسباب زندگی دارند و باید گذران زندگی کنند و این نکته مهمی است اما اینکه کسب و کار سنتی بر توسعه فناوری مقاومت کند و اجازه ندهد خدمات بهتری به مردم برسد این موضوع را هیچ کسی نمی پذیرد.

 

جهرمی تصریح کرد: آمدن این سرویسها بسیاری از خدمات را به مردم راحت کرده است و از انتظار جلوگیری کرده و موجب امنیت برای شهروندان شده است و این موضوع مهمی است طبیعتاً ما این مساله را از استاندار البرز خواستیم تا همانگونه که کشتیرانی تهران نیز خدمات خود را در بستر نوین فناوری منطبق کرد ما نیز حاضرین در این حوزه تاکسیرانی کرج نیز تجهیز کنیم تا این مشکل حل شود.

 

وی افزود: بهر صورت وقتی سرویسهای جدید وارد می شوند این چالشها وجود دارند و عزم ما بر این است که از این کسب و کارها حمایت کنیم. ضمن اینکه به نقش بخش سنتی توجه می کنیم.

 

وی در مورد قیمت اینترنت تصریح کرد: این موضوع جزو دستورهای کار اولیه است و این در سازمان تنظیم در حال بررسی است و بخش مهم کار که کاهش سهم دولت در هزینه تمام شده سرویسهای اینترنتی است و مرتبط به بخش شرکتهای زیرساخت است در گذشته اعلام شده و به سازمان تنظیم اعلام شده است.

 

وی گفت: سازمان تنظیم این زنجیره را می بیند و ما کاهش قیمت اینترنت را که دولت اعمال کرده است استخراج کرده ایم و به شرکت زیرساخت و سازمان تنظیم اعلام کرده ایم و برای به شرکت مخابرات اعلام خواهیم کرد. و این زنجیره قیمتی در حال بررسی است.

 

جهرمی گفت: ما وعده ای داده بودیم این بود که این موضوع را به کمیسیون تنظیم مقررات برسانیم تا ظرف یکماه آماده شود و منتظر تایید این کمیسیون هستیم انشالله اعمال این موضوع در برنامه صدروزه دولت دیده می شود.

نظر شما