شناسهٔ خبر: 21267266 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه الجزایر: بحران لیبی راه حلی جز توافق گروه های سیاسی ندارد

الجزیره-ایرنا- «عبدالقادر مساهل» وزیر خارجه الجزایر امروز شنبه در نشست سران کشورهای آفریقایی برای حل بحران لیبی در «برازاویل» پایتخت جمهوری کنگو گفت: راه حل نظامی باعث تجزیه لیبی و ایجاد هرج و مرج در این کشور می شود و بنا براین توافق سیاسی تنها راه حل برای این بحران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی الجزایر(واج) مساهل که به نمایندگی از «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهوری الجزایر در این نشست شرکت کرده بود، تاکید کرد الجزایر خواستار حل بحران در لیبی از طریق سیاسی ، گفت و گوی همه جانبه و آشتی ملی به دور از هرگونه دخالت خارجی است.
وی در ادامه موفقیت های لیبیایی ها در مبارزه با تروریسم در سرت، بنغازی ودیگر شهرهای این کشور را ستود و بر ضرورت یکپارچه شدن نهادهای لیبایی و تشکیل ارتش ملی و نهادهای قانونی و امنیتی قدرتمند برای ایجاد صلح و ثبات و آرامش در این کشور تاکید کرد.
وی در پایان گفت: الجزایر آمادگی دارد تلاش های خود را در جهت حمایت از روند سیاسی در لیبی تحت نظارت سازمان ملل ادامه دهد.
الجزایر با لیبی بیش از 980 کیلومتر مرز مشترک زمینی دارد وبه همین دلیل حساسیت زیادی بر حل فوری بحران در این کشور دارد زیرا ناامنی در لیبی و فعالیت گروه ها ی تروریستی در این کشور به دلیل نبود حکومت قدرتمند مرکزی ، باعث ایجاد مشکلات زیادی برای الجزایر نیز شده است.
در نشست امروز برازاویل پایتخت جمهوری کنگو ، رئیسان جمهوری آفریقای جنوبی وجمهوری نیجر، نمایندگان اتحادیه اروپا و سازمان ملل، شماری از شخصیت های لیبیایی و وزیر امورخارجه الجزایر حضور داشتند.
لیبی از زمان سقوط حکومت «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است.
اکنون دو دولت در این کشور وجود دارد : دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دیگری دولت طبرق (دولت موقت) در شرق لیبی به ریاست «عبدالله الثنی» است که مورد تایید ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای مسلح این کشور قرار دارد.
پارلمان لیبی از دولت مخالف دولت وفاق ملی به ریاست عبدالله الثنی که در شرق این کشور مستقر است، حمایت می کند.
به عقیده کارشناسان رقابت عوامل خارجی عامل اصلی تداوم بی ثباتی در لیبی است.
دولت وفاق ملی از سوی اروپا، آمریکا، چندین کشور آفریقایی و سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده است.
ارتشبد حفتر مورد تایید امارات، مصر و عربستان است و این کشورها اخوان المسلمین را دشمن خود می دانند.
خاورم **2041**مترجم: سید شاهپور حسینی××انتشاردهنده: عزیز موسوی

انتهای پیام /*

نظر شما