شناسهٔ خبر: 21163571 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وقوع زمین لرزه بزرگ در کره شمالی و احتمال یک آزمایش هسته‌ای جدید

71443

سازمان لرزه نگاری چین اعلام کرد: زمین لرزه‌ای به بزرگی شش و سه دهم ریشتر را در کره شمالی ثبت کرده است که گمان می‌رود بر اثر انفجار روی داده باشد

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، بامداد روز یک‌شنبه یک زمین لرزه بزرگ در کره شمالی به ثبت رسیده است که به دلیل عمق کم وقوع این زلزله احتمال می‌رود در نتیجه یک آزمایش اتمی دیگر به وقوع پیوسته باشد.

دولت ژاپن نیز احتمال داده است که این زمین لرزه ناشی از ششمین آزمایش اتمی پیونگ یانگ باشد که از نظر توکیو به هیچ عناون قابل قبول نیست.

بر اساس این گزارش، سازمان لرزه‌نگاری چین روز یک‌شنبه اعلام کرد که یک زمین لرزه دیگر را در کره شمالی ثبت کرده که چهار و شش دهم ریشتر بزرگی داشته است.

در بیانیه‌ای که در پایگاه اینترنتی این سازمان قرار گرفت، آمده است: زمین لرزه دوم که در عمق کم زمین روی داد هشت دقیقه بعد از زمین لرزه اول به وقوع پیوست. این سازمان زمین لرزه اول را ناشی از انفجار احتمالی خوانده بود.

بر اساس آماری که این سازمان ارائه کرد، مختصات و طول و عرض جغرافیایی این دو زمین لرزه تقریبا مشابه یکدیگر است.

سازمان مطالعات زمین شناسی آمریکا نیز از وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی پنج و شش دهم ریشتر در کره شمالی خبر داد.  بر اساس اعلام مرکز مطالعات زمین شناسی آمریکا، کانون زمین لرزه کره شمالی در عمق 10 کیلومتری زمین قرار داشته است.

خبرگزاری رویترز اعلام کرد: زمین لرزه‌های پیشین در کره شمالی به سبب آزمایش‌های هسته‌ای بوده است.

همچنین خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از دفتر ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد: کره شمالی احتمالا ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داده است.

کره جنوبی قصد دارد برای بحث درباره زمین لرزه کره شمالی، نشست شورای امنیت ملی تشکیل دهد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کره جنوبی، زمین لرزه کره شمالی در منطقه کیلجو، جایی که مرکز آزمایش هسته‌ای پونگای-ری قرار دارد، روی داده است.

انتهای پیام

نظر شما