شناسهٔ خبر: 21048503 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حزب کارگر انگلیس طرح تازه ای برای ماندن در اتحادیه اروپا دارد

تهران – ایرنا - حزب کارگر انگلیس در یک موضعگیری جدید و کاملا متفاوت با محافظه کاران قصد دارد از ادامه عضویت این کشور در بازار واحد اروپایی حتی پس از خروج از اتحادیه اروپا حمایت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه آبزرور، حزب کارگر خواهان مشارکت کامل انگلیس در بازار واحد اروپایی و اتحادیه گمرکی حتی در دوره انتقالی خروج لندن از اتحادیه اروپا که دو تا چهار سال طول می کشد، است.
این مساله به معنای آن است که اگر تحت شرایطی حزب کارگر به قدرت برسد از قوانین اروپایی مربوط به آزادی حرکت تبعیت کرده و احکام دیوان عدالت اروپا در زمینه تجارت و اقتصاد را می پذیرد.
انگلیس همچنین طی این دوره به تامین بودجه اتحادیه اروپا کمک خواهد کرد. هدف از این اقدامات آن است تا شوک خروج از اتحادیه اروپا بر اقتصاد انگلیس کاهش یابد.
اگر دولت کارگری بتواند با سایر اعضای اتحادیه اروپا درباره تغییر قوانین مهاجرت و آزادی حرکت به توافق برسد، عضویت طولانی مدت در این اتحادیه را مد نظر قرار خواهد داد.
این طرح را «کی یر استارمر» وزیر برگزیت در دولت سایه انگلیس برای نشریه آبزرور افشا کرده است. در یک سال گذشته حزب کارگر به دلیل نداشتن رویکردی روشن در قبال مساله خروج از اتحادیه اروپا مورد انتقاد بوده است. حال این حزب با ارائه این طرح قصد دارد انگلیسی ها را در برابر یک انتخاب جدید قرار دهد.
این تصمیم پس از یک هفته بحث های فشرده در میان اعضای ارشد حزب کارگر اتخاذ شده است. دفتر استارمر اعلام کرد که رهبری و اعضای کلیدی حزب پنجشنبه گذشته به توافق نهایی رسیدند.
این در حالی است که «لیام فاکس» وزیر تجارت بین الملل و فیلیپ هموند وزیر خزانه داری انگلیس اخیر تاکید کردند که این کشور حتی در دوره انتقالی نیز در اتحادیه گمرکی و بازار واحد اروپا نخواهد ماند.
استارمر در تشریح طرح حزب کارگر گفت: دوران ابهام به سر رسید. حزب کارگر به دنبال توافقی انتقالی است که در چارچوب آن مسائل و موارد بنادینی که اکنون در اتحادیه اروپا از آن بهره مند هستیم، باقی بماند.
وی افزود که موضع حزب حاکم محافظه کاران یا «توری» برای خروج از اتحادیه گمرکی یا بازار واحد «یک راه بسیار پرخطر و غیرضروری است.»
این طرح که قرار است امروز یکشنبه یا فردا رونمایی شود، در حالی به تصویب سران حزب کارگر رسیده است، «دیوید دیویس» وزیر برگزیت آماده می شود به زودی دور دوم مذاکرات با «میشل بارنیه» را آغاز کند. بارنیه نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت است.
شبک**9423**3404**انتشار: محسن اسماعیلی

انتهای پیام /*

نظر شما