شناسهٔ خبر: 21009651 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آبگیری سه سد و احیای واحدهای راکد بخشی از دستاوردهای دولت یازدهم در لرستان

خرم آباد - ایرنا - راه اندازی واحدهای راکدی همچون کشت و صنعت، صنایع غذایی گهر دورود، شهرک گلخانه ای، پتروشیمی خرم آباد، آبگیری سدهای حوضیان، ایوشان و مروک، انتقال آب کاکارضا به خرم آباد، احداث راه آهن دورود - خرم آباد و بزرگراه اراک - بروجرد تنها بخشی از عملکرد چهار ساله دولت تدبیر و امید در لرستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید آهنگ توسعه و سازندگی در استان لرستان شدت گرفت و وعده های دولت شکل عملیاتی به خود گرفت و توسعه زیرساخت هایی همچون فرودگاه، آب، برق، راه و صدها طرح دیگر با حضور فعال بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی و داخلی مورد توجه قرار گرفت.
طی چهار سال گذشته به دلیل شناخت و تسلط کافی بر ظرفیت های پیدا و پنهان این استان و محرومیت ها و تنگناهای آن، برنامه های مدونی برای محرومیت زدایی و رفع موانع توسعه در همان سال های اولیه روی کار آمدن دولت یازدهم در لرستان به مرحله اجرا گذاشته شد که این موضوع باعث شد استان لرستان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شود.
در نتیجه انتخاب لرستان به عنوان یکی از استان های پایلوت اقتصاد مقاومتی توجه مسئولان عالی رتبه نظام به این استان چند برابر شد بطوریکه طی چهار سال گذشته حضور بیش از 400 نفر از مسئولان کشوری در لرستان و بازدید میدانی از طرح ها باعث به ثمر نشستن تلاش ها و تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی، رونق اقتصادی، تقویت تولید داخلی و ایجاد اشتغال در لرستان شد.
در این زمینه هوشنگ بازوند استاندار لرستان گفت: تا پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، بهره برداری قابل قبولی از مزیت ها و ظرفیت های استان لرستان علی رغم برخورداری این استان از استعدادهای فراوان به لحاظ اقلیم خاص، وضعیت جغرافیایی بویژه قرار داشتن در کریدور جاده های شمال و جنوب و همچنین در حوزه های صنعت و معدن، کشاورزی و گردشگری انجام نشده بود که این مهم در دولت یازدهم به درستی مورد توجه قرار گرفت.
وی احیای ظرفیت ها و طرح های متوقف شده و نیمه تمام استان، پیگیری تامین اعتبار مورد نیاز برای اتمام طرح های نیمه تمام و اولویت دار و تلاش برای ارتقای بهره وری دستگاه های دولتی را از دغدغه ها و برنامه های دولت برای رشد و توسعه لرستان عنوان کرد و گفت: در لرستان علاوه بر تشویق بنگاه های اقتصادی و بهبود وضعیت گردشگری تلاش شد با دعوت از مسئولان ارشد نظام برای اطلاع هرچه بیشتر از مشکلات استان و ایجاد تعامل سازنده بین دستگاه های اجرایی و سایر نهادها در راستای انجام امور زیربنایی گام های مهمی در راستای توسعه استان برداشته شود.
استاندار لرستان یادآور شد: در این بین برنامه ها و اقدامات میان مدتی هم از جمله جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، توسعه زیرساخت های عمرانی، آمایش نیروی انسانی و ایجاد اشتغال پایدار، کاهش پایدار نرخ بیکاری و ترویج فرهنگ کار مورد توجه قرار گرفت.

** 662 روستای لرستان در دولت یازدهم آبرسانی شد
استاندار لرستان گفت: 662 روستای استان لرستان در دولت یازدهم آبرسانی شد که این تعداد نسبت به 406 روستای آبرسانی شده در دولت دهم حدود 62 درصد رشد داشته است.
وی افزود: اعتبارات آبرسانی روستایی استان لرستان از 980 میلیارد ریال در دولت دهم به 2 هزار و 350 میلیارد ریال در دولت یازدهم رسیده و رشد 240 درصدی داشته است.
بازوند بیان کرد: در سال 92 حدود 180 تا 200 روستا با تانکر آبرسانی می شد که با افزایش اعتبارات در حال حاضر تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شوند به 22 روستا رسیده است و تلاش می شود در سال جاری مشکل آبرسانی این روستاها نیز برطرف شود.
وی افزود: افزایش شاخص بهره مندی آب آشامیدنی روستایی در دولت یازدهم 5.9 درصد بود که نسبت به مدت مشابه 70 درصد رشد داشته است.

** رشد 76 درصدی تولید محصولات صادراتی
مهرداد غضنفری معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان نیز گفت: براساس آسیب شناسی صورت گرفته مشخص شد اولویت نخست لرستان اقتصاد و چالش بیکاری است لذا ضمن توجه به سایر عرصه های اجتماعی و فرهنگی، مسائل اقتصادی و مشکلات مرتبط با بیکاری طی دولت یازدهم در برنامه ریزی های صورت گرفته بیشتر مورد توجه و تاکید قرار داشت.
وی با اشاره به اقدامات جدی دولت برای پیگیری سند اقتصادی استان لرستان افزود: با اجرا شدن مفاد این سند مانند رونق بخشی به اقتصاد لرستان، تقویت بخش خصوصی و ایجاد اشتغال برای جوانان گام های بلندی در قالب اقتصاد مقاومتی برداشته شد.
غضنفری گفت: یکی دیگر از اقدامات درخور تحسین دولت در چهار سال گذشته فعالیت های کارگروه تسهیل در رفع مشکلات کارآفرینان است چراکه به رغم وجود تمام تنگناهای مالی به منظور تداوم فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی مشکل دار گام های بلندی برداشته شده است.
وی افزود: از دیگر اقدامات دولت طی چهار سال گذشته حمایت از تولید محصولات صادرات محور به عنوان سرفصل های مهم اقتصاد مقاومتی است که در این چهار سال 67 درصد رشد داشته است.
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار لرستان اظهار کرد: به منظور بررسی مشکلات طرح های راکد و نیمه کاره استان لرستان کارگروهی تحت عنوان کارگروه احیای ظرفیت های راکد و نیمه کاره در فروردین سال 93 ایجاد شد.
وی افزود: خروجی این کارگروه برگزاری بیش از 180 جلسه و بیش از 460 مصوبه بود که از این تعداد حدود 400 مصوبه اجرایی شد.

** احیای مجتمع کشت و صنعت لرستان
غضنفری گفت: مجتمع کشت و صنعت لرستان پس از 12 سال رکود، سال 95 به بهره برداری رسید و پس از حدود 2 دهه تعطیلی و مصادره توسط بانک با حضور سرمایه گذار خارجی احیا و راه اندازی شد.
وی افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، احیای این مجتمع عظیم در دستور کار قرار گرفت و در نهایت راه اندازی مجدد مجتمع کشت و صنعت لرستان با سرمایه گذاری اولیه 200 میلیون دلاری بخش خصوصی آغاز شد.

** افزایش 15 درصدی سمن های اجتماعی
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار لرستان نیز اظهار کرد: در حال حاضر 360 سمن در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی، ورزش و سلامت در استان فعال است که از این تعداد 143 سمن در زمینه اجتماعی و فرهنگی، هشت سمن در زمینه بهداشت و سلامت، 17 سمن در مورد منابع طبیعی و محیط زیست، 2 سمن در زمینه عمرانی و آبادانی، 38 سمن در مورد ورزش و جوانان، 93 سمن در زمینه نیکوکاری و امور خیریه و 10 سمن در زمینه علمی فعال هستند.
حبیب الله خجسته پور افزود: در چهار سال دولت تدبیر و امید تعداد 52 سمن در لرستان تشکیل شد که علاوه بر این، 50 سمن به صورت نمایندگی ملی یا سازمان های خاص و تخصصی در استان فعالیت دارند.

** 27 حزب در دولت یازدهم در لرستان مجوز گرفت
وی گفت: دولت روحانی همواره از فعالیت احزاب شناسنامه دار و فعالیت های قانونی آنها حمایت کرده است به طوریکه در حال حاضر 52 حزب دارای مجوز در استان فعالیت دارند که از این میان مجوز 27 حزب در دولت تدبیر و امید صادر شده است.
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار لرستان افزود: برآوردها نشان می دهد طی چهار سال گذشته مسیر تثبیت امنیت در لرستان به سمت امنیت پایدار بوده و تمامی شاخص های امنیتی طی چهار سال گذشته ارتقا یافته است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر لرستان به یکی از امن ترین استان های کشور تبدیل شده و میزان سرقت در این استان 53 درصد کاهش یافته است.

** تکمیل سه سد بزرگ حوضیان، مروک و ایوشان در چهار سال دولت تدبیر و امید
محمد اصلانی معاون عمرانی استاندار لرستان گفت: بهمن 93 یعنی دومین روز از دهه مبارک فجر سال 93 بود که سد مروک در شهرستان دورود با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به بهره برداری رسید.
وی افزود: سدی که ساخت آن از سال 1383 با هدف تامین آب کشاورزی برای سه هزار هکتار آغاز شده بود و سال ها روند احداث آن به صورت لاک پشتی پیش می رفت.
وی گفت: با احداث این سد با اعتبار یکهزار و 500 میلیارد ریال و سه میلیون و 700 هزار مترمکعب حجم بدنه، یکهزار و 500 فرصت شغلی ایجاد شد.
اصلانی افزود: با بهره برداری از سد مروک دورود، سه هزار و 500 هکتار از زمین های دیم دورود کشت آبی شدند که این موضوع نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال زیادی را برای مردم منطقه ایجاد کرد.
وی یادآور شد: یکی دیگر از سدهایی که در چهار سال دولت یازدهم به بهره برداری رسید سد ایوشان خرم‌ آباد بود که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌ جمهوری، حمید چیت ‌چیان وزیر نیرو و هوشنگ بازوند استاندار لرستان بهره ‌برداری شد.
اصلانی گفت: کار مطالعاتی سد ایوشان از سال 79 آغاز شد و عملیات اجرایی آن در سال 83 با هدف آبی کردن چهار هزار و 800 هکتار زمین کشاورزی منطقه، ایجاد 2 هزار و 500 فرصت شغلی و توسعه گردشگری در سطح منطقه کلید خورد.
وی افزود: مساحت حوزه این سد حدود 120 کیلومتر مربع، ارتفاع سد حدود 72 متر، عرض تاج آن هشت متر، طول تاج آن 676 متر و اعتبار این طرح حدود یکهزار و 200 میلیارد ریال است.
معاون عمرانی استاندار اظهار کرد: علاوه بر ساخت سد، عملیات احداث شبکه سد نیز آغاز شد که به طور قطع با تکمیل این شبکه فرصت های شغلی زیادی ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه بهار 95 سد حوضیان به بهره برداری رسید، گفت: عملیات اجرایی این سد از سال 83 آغاز شده بود که با بهره برداری از آن، آب سه هزار هکتار زمین کشاورزی شامل 75 درصد اراضی توسعه ای و 25 درصد بهبود اراضی فعلی تامین شد.
وی افزود: احداث این سد با یکهزار و 200 میلیارد ریال هزینه موجب اشتغالزایی یکهزار و 500 نفر شد.
اصلانی یادآور شد: پس از آبگیری این سدها گردشگری این مناطق نیز رونق یافت و با ایجاد زیرساخت های لازم می توان به رونق این صنعت افزود.
وی گفت: به رغم اینکه احداث این سه سد از طرح هایی بودند که از دولت قبل برای دولت یازدهم به ارث رسیده بودند ولی دولت خود را موظف به تکمیل آنها دانست.

** بیش از 700روستای لرستان در دولت یازدهم گازرسانی شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان گفت: 700 روستای این استان در طول فعالیت چهارساله دولت تدبیر و امید گازرسانی شده است.
وی گاز رسانی به روستاها را از اقدامات مهم دولت در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری دانست و افزود: لرستان دارای 2 هزار و 860 روستاست که یکهزار و 530 روستای آن دارای 20 خانوار هستند و از این تعداد یکهزار و 200 روستا دارای شرایط گازرسانی از طریق خط لوله هستند و بقیه یکهزار و 330 روستا باید از روش های دیگر گازرسانی شوند که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید 746روستا و تعداد سه شهر در لرستان از نعمت گاز برخوردار شده اند.
به گفته وی طی دولت یازدهم در مجموع سه هزار و 500میلیارد ریال برای گازرسانی شهری و روستایی استان لرستان هزینه شده است.

** کاهش نرح بیکاری با ایجاد بیش از 74 هزار فرصت شغلی در دولت یازدهم
علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز در خصوص اقدامات دولت یازدهم در این استان گفت: ایجاد 74هزار و 571 فرصت شغلی و کاهش نرخ بیکاری استان از رتبه های اول و دوم از نظر بیکاری به رتبه نهم از جمله دستاوردها و نتایج دولت یازدهم در لرستان است.
وی افزود: درسال 92 باشروع به کار دولت تدبیر و امید بر اساس آمار ارایه شده از سوی مرکز آمار ایران تعداد بیکاران لرستان 113 هزا ر و 359 تن بود که با اقدامات انجام شده در دولت یازدهم در راستای فعال کردن صنایع و کارگاه های راکد و نیمه فعال، اجرای طرح های عمرانی، استخدام ادارات دولتی، راه آهن، سد سازی و آزاد راه تعداد بیکاران در لرستان به 87 هزار نفر کاهش یافت.
وی اضافه کرد: چنانچه فعالیت ‌های اقتصادی در استان لرستان طی دولت یازدهم صورت نمی‌ گرفت، امروز این استان با جمعیت بیکار 161 هزار نفری مواجه بود.
آشتاب نرخ بیکاری لرستان در سال 91 را حدود 20 درصد عنوان کرد و گفت: لرستان معمولا در بین استان های اول تا سوم کشور از نظر بیکاری بود که این وضعیت در پایان دولت یازدهم با کاهش نرخ بیکاری به 13 درصد روند و آهنگ مطلوبتری به خود گرفت به طوریکه استان لرستان هم اکنون از نظر میزان بیکاری به رتبه نهم کشور رسیده است.
وی به نرخ بیکاری لرستان در سال ‌های 91 تا 95 اشاره کرد و یادآور شد: تا پایان سال 91، نرخ بیکاری استان 20 درصد، سال 92، 13.1 درصد، سال 93، 14.9 درصد، سال 94، 13.3 درصد و پایان سال 95، 13 درصد گزارش شده و روند نرخ بیکاری مؤید این عملکرد است.

** افزایش تعداد تخت های بیمارستانی در لرستان طی چهار سال گذشته
کوروش ساکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز اظهار کرد: افزایش تخت های بیمارستانی استان لرستان از یکهزار و 800 به 2 هزار و 450 تخت یکی از دستاوردهای ارزنده دولت تدبیر و امید در حوزه سلامت این استان است.
وی با بیان اینکه تعداد تخت های ویژه بیمارستانی از 171 تخت به 334 تخت افزایش داشته است، افزود: با برنامه ریزی انجام شده 2 طرح بیمارستانی 500 تخت خوابی خرم آباد و بروجرد با کمک قرارگاه خاتم الانبیاء در استان لرستان ساخته خواهد شد.
به گفته ساکی در اجرای طرح تحول سلامت که از خردادماه سال 93 آغاز شده تاکنون یکهزار و 40 میلیارد ریال اعتبار از طرف دولت در استان هزینه شده است.
وی با اشاره به توزیع تجهیزات تخصصی در سطح شهرستان های استان لرستان افزود: امکان تجهیز استان لرستان به یکهزار تخت بیمارستانی بدون طرح تحول سلامت امکان پذیر نبود در حالیکه با افزایش این تخت ها در استان میانگین تعداد تخت های استان از میزان کشوری نیز افزایش می یابد.
وی با اشاره به راه اندازی 11 طرح درمانی در بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد در دولت یازدهم بیان کرد: این طرح ها شامل نخستین ام.آر.آی، سی تی آنژیوگرافی، ماموگرافی، رادیولوژی دیجیتال، سیستم پکس و همچنین بخش هشت تختخوابی آی سی یو اطفال، بخش 11 تختخوابی ای سی یو داخلی و بخش 13 تختخوابی مسمومیت و سایکوسوماتیک بود.
وی به آغاز عملیات اجرایی 100 هزار مترمربع مراکز سلامت استان لرستان اشاره و اظهار کرد: در راستای احداث مراکز درمانی در دولت تدبیرو امید یکهزار و 300 میلیارد ریال در استان لرستان هزینه شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: با اجرای برنامه طرح تحول سلامت در دولت یازدهم تاکنون قیمت تجهیزات پزشکی به میزان 42 درصد کاهش داشته و پرداختی بیماران بستری از 37 درصد به 8.5 درصد رسیده است.

** افزایش 110 درصدی پزشکان متخصص در مناطق محروم لرستان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در مناطق روستایی و محروم پزشکان متخصص حضور نداشتند در حالیکه هم اکنون ماندگاری پزشکان با رقم اختصاصی دولت یازدهم پزشکان به حضور در این مناطق ترغیب شده اند.
وی ادامه داد: در حال حاضر میزان ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم لرستان 110 درصد افزایش داشته است.
ساکی افزود: با عقد قرارداد با 47 پزشک متخصص زنان و زایمان و جذب اعتباری افزون بر 46 میلیارد ریال در دولت یازدهم تاکنون بیش از 51 هزار مورد زایمان طبیعی رایگان در بیمارستان های دولتی، خصوصی و تامین اجتماعی لرستان انجام شده است.
وی با بیان اینکه 260 میلیارد ریال در راستای بسته ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستان های لرستان در دولت یازدهم هزینه شده گفت: با این میزان اعتبار زیباسازی، بهسازی فضای فیزیکی مراکز درمانی، استانداردسازی تجهیزات پزشکی، ایجاد بخش های درمانی به ویژه بخش های آی سی یو، ان آی سی یو و آی سی یو اصلاح ساختار اورژانس بیمارستان شهدای عشایر انجام شده است.
وی ادامه داد: در این طرح بیمارستان شهید رحیمی، شهید مدنی خرم آباد، امام خمینی(ره) کوهدشت و شهدای هفتم تیر دورود و سایر بیمارستان های استان لرستان زیرپوشش قرار گرفتند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به حضور پزشکان مقیم در بیمارستان های دولتی ادامه داد: این طرح در راستای ارائه به موقع خدمات درمانی، افزایش پاسخگویی 24 ساعته، تعیین تکلیف بیماران در این بیمارستان ها و دریافت خدمات درمانی مناسب در ساعات عصر و شب و روزهای تعطیل اجرا شد.
ساکی اظهار کرد: در حال حاضر 50 پزشک متخصص به صورت مقیم در بیمارستان های دولتی استان لرستان انجام وظیفه می کنند.
وی با بیان اینکه بسته ماندگاری پزشکان در مناطق محروم با اعتبار 342 میلیارد ریال در لرستان اجرا شده است، افزود: این اعتبار با هدف تامین پزشک متخصص و تضمین دسترسی مردم در مناطق محروم اجرا شده است.
وی گفت: بسته ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در قالب 250 پزشک متخصص و عمومی بصورت تمام وقت جغرافیایی منعقد شده است.

** راه اندازی اورژانس هوایی لرستان با 33 میلیارد ریال اعتبار
وی راه اندازی اورژانس هوایی لرستان در دولت یازدهم را یادآور شد و گفت: این طرح با اعتبار 33 میلیارد ریال راه اندازی شد و از مهر ماه سال گذشته تا دی ماه سال جاری 463 ماموریت اورژانس انجام داده است.
وی افزود: یکهزار و 430 بیمار در این ماموریت ها انتقال شده که از این مجموع 238مورد نجات مادران باردار، 77 مورد سقوط از ارتفاع، 144 مورد مشکلات قلبی تنفسی و 85 مورد مسمومیت و بیماری مغزی بوده است.

** احداث 100 هزار مترمربع فضای بهداشتی در لرستان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در دولت تدبیر و امید با برنامه طرح تحول سلامت با وجود مشکلات عدیده در عرصه درمان، بهداشت و آموزش اقدامات قابل توجهی در لرستان انجام شده است.
وی افزود: در عرصه درمان در زمینه رفع کمبود تخت های ویژه، اورژانس، تاسیسات، اتاق عمل، مراکز دیالیزی، شیمی درمانی و رادیوتراپی با وجود کمبود اعتبارات دولتی و تلاش برای تکمیل طرح های بالای 85 درصد با استفاده از طرح تحول سلامت و حضور خیرین، پیشرفت های چمشگیری در لرستان ایجاد شده است.
ساکی ادامه داد: 100 هزار مترمربع فضای بهداشتی نیز در راستای ایجاد خانه بهداشت، مراکز بهداشت و بهورزی با تعامل خیرین استان در آینده بهره برداری می شود.
به گفته وی راه اندازی 9 کلینیک ویژه، 49 پایگاه فوریت های پزشکی، 2 پایگاه اورژانس هوایی و افزایش تعداد آمبولانس ها از 90 به 145 مورد و 155 دستگاه تجهیزات پزشکی از جمله اقدامات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی لرستان بوده است.

** احداث 2 مرکز درمان بیماری سرطان در لرستان طی دولت تدبیر و امید
معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: در راستای درمان بیماران سرطانی 2 بخش شیمی درمانی و آنکولوژی (خون شناسی) در بیمارستان های شهید رحیمی و شهید مدنی خرم آباد در طول فعالیت دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است.
پیمان آسترکی بیان کرد: همچنین یک دستگاه رادیوتراپی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان خریداری شده که به زودی در استان به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود: به منظور تسهیل فرآیند درمان بیماران مبتلا به سرطان چهار مرکز جامع تشخیص بیماری سرطان در این استان در دست ساخت است که از این تعداد 2 مرکز در شهرستان خرم آباد و بروجرد و 2 مرکز سطح سه در شهرستان های الیگودرز و کوهدشت قرار دارند.
آسترکی اضافه کرد: همچنین قرار است در بیمارستان شهید رحیمی، بخش بزرگ سرطان و با قسمت های بستری و رادیوتراپی با تجهیز سه دستگاه شتاب دهنده خطی راه اندازی شود.

** افزایش 21 درصدی صادرات لرستان در دولت تدبیر و امید
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: با مجموعه اقداماتی که طی چهار سال اخیر در بخش صنعت لرستان انجام شده در سال 95 میزان صادرات استان به 234 میلیون دلار افزایش یافت که این میزان در مقایسه با سال قبل 21 درصد رشد را نشان می دهد.
رضا صفی خانی صادرات غیر نفتی را از شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان های وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و افزود: این شاخص به رشد و تعالی صنعت کمک می کند و زمینه ای برای تولید محصولات با کیفیت و رقابتی در استان است.
وی با اشاره به رشد منفی صادرات لرستان در سال 1392 در مقایسه با سال قبل آن گفت: این موضوع بیانگر وضعیت نامناسب صنعت لرستان در زمانی است که دولت تدبیر و امید استان را تحویل گرفت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان افزود: میزان صادرات لرستان در سال 91، 95 میلیون و 800 هزار دلار بود که این میزان درسال 1392 به 86 میلیون دلار کاهش یافت اما در سال 1393 این میزان به 95 میلیون دلار رسید.
وی اظهار کرد: میزان صادرات لرستان در سال 94 با رشدی 102 درصدی به 193 میلیون دلار افزایش یافت و در سال 95 با 234 میلیون دلار صادرات، رشدی 21 درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرد.
صفی خانی افزود: تمامی این موارد بیانگر رشد و توسعه صنعت و اقتصاد استان لرستان در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید در این استان است.
وی با بیان اینکه صادارت لرستان از خام فروشی خارج شده است، گفت: در سال 88 میزان 74.5 درصد از صادرات لرستان مواد معدنی یعنی خام فروشی بود که این میزان طی سال های اخیر کاهش یافته است.
صفی خانی افزود: میزان خام فروشی در سال 89 به 75 درصد، سال 90 به 83.5 درصد و در سال 95 به 91 درصد رسید یعنی از میزان 234 میلیون دلار صادرات استان در سال 95 میزان 91 درصد صادرات صنعتی، 1.5 درصد معدنی و 7.5 درصد صادرات کشاورزی بوده است.
وی گفت: هم اکنون محصولات استان لرستان به بیش از 44 کشور جهان صادر می شوند که این اتفاق یکی از مهمترین دستاورهای دولت یازدهم در راستای رونق و توسعه اقتصادی لرستان به شمار می رود.
در طول چهار سال دولت تدبیر و امید بر خلاف دولت های قبل لرستان مورد توجه خاص و ویژه ای قرار داشت که آنچه گفته شد تنها بخشی از این دستاوردها به شمار می رود.
در طول چهار سال گذشته سه بار معاون اول رئیس جمهوری، پنج بار معاون اجرایی رئیس جمهوری، 2 بار رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت، چهار بار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست و 6 بار وزیر کشور به لرستان سفر کردند و در مجموع طی چهار سال گذشته بیش از 400 مسئول ارشد کشوری به لرستان سفرکرده اند که نشان دهنده توجه خاص و ویژه دولت تدبیر و امید به لرستان بوده است.
1920/3022
خبرنگار: مهری دریکوند ** انتشاردهنده: احسان کردی

انتهای پیام /*

نظر شما