شناسهٔ خبر: 21004197 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رشد 14 درصدی آمار ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اولین روز از ذیحجه مصادف با سالروز پیوند آسمانی و ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) که به نام روز ازدواج نام‌گذاری شده است بهانه‌ای برای فرهنگ‌سازی برای ازدواج آسان است.
زندگی سادگی، قناعت، مهرورزی و تربیت فرزندانی که سرنوشت مکتب شیعه را دگرگون کرد از ویژگی‌های این ماندگارترین ازدواج تاریخ است.
هرچند دولت در چند سال اخیر با پرداخت تسهیلات ازدواج، برپایی دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی برای تحکیم بنیاد خانواده تلاش کرده تا زمینه تشکیل و بقای خانواده‌ها را فراهم کند اما چشم و هم‌چشمی‌ها، تجمل‌گرایی و بنیه اقتصادی ضعیف برخی خانواده‌ها باعث افزایش روزافزون سن ازدواج در سال‌های اخیر شده است.
کارشناسان بالا رفتن سن ازدواج و بی‌میلی برخی از جوانان برای تشکیل خانواده را نتیجه فاصله گرفتن از آیین‌های سنتی و دینی ازدواج می‌دانند.

** لزوم الگوگیری از ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)
رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه و لزوم تشکیل خانواده برای جوانان گفت: ترویج ازدواج آسان اساسی‌ترین نیاز جامعه اسلامی ایران است.
حجت‌الاسلام‌ صفدر پناهی با یادآوری سادگی به‌عنوان ماندگارترین ویژگی ازدواج حضرت علی (ع) و دخت بزرگوار نبی اکرم (ص) افزود: نتیجه این ازدواج یعنی فرزندانی مانند امام حسن (ع) و امام حسین (ع) این پیوند را ارزشمندترین ازدواج تاریخ کرده است.
وی با بیان اینکه سن ازدواج در کشور به‌طور چشمگیری در سال‌های اخیر افزایش‌یافته است تصریح کرد: داشتن جامعه‌ای سالم و به‌ دور از آسیب‌های اجتماعی درگرو تسهیل ازدواج جوانان است که والدین باید در این مسیر پیشقدم شوند.
پناهی بیان کرد: سبک زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) الگویی بی‌نظیر است که پیروی از این شیوه، خوشبختی دنیا و آخرت انسان را در پی دارد.
پناهی با اشاره به اینکه بسیاری از وسایلی که برای جهیزیه خریداری می‌شود تا سال‌ها پس از ازدواج بدون استفاده است گفت: بسیاری از هزینه‌های قبل از ازدواج در مورد جهیزیه و جشن‌ها اضافی است.

** افزایش میزان ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل ثبت‌احوال کهگیلویه و بویراحمد گفت: هفت هزار و 919 واقعه ازدواج در سال 95 در این استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال 94 افزون بر 14 درصد رشد را نشان می‌دهد.
سید محمدعلی تقوی اظهار داشت: میانگین سن زوج و زوجه در این تعداد ازدواج‌های ثبت شده نیز به ترتیب 29 و 24 سال بوده است.
وی با اشاره به کاهش حدود 11 درصدی طلاق در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 94 گفت: به ازای هر چهار و نیم ازدواج یک مورد منجر به طلاق شده است.
وی میانگین سن طلاق در استان را به نسبت مرد و زن به ترتیب 34 و 29 سال عنوان کرد.

** کاهش میزان طلاق
مدیرکل امور اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آمار طلاق در این استان از 36 درصد در سال‌های 94 و 95 به 10 درصد در سال 96 کاهش داشته است.
حجت‌الاسلام علی فتح میر محمدی اظهار داشت: این کاهش بیانگر اقدام‌های مؤثر انجام‌شده توسط متولیان امر در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه طلاق در چند سال اخیر در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: اختصاص اعتبار کافی به برنامه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز نقش مهمی در کاهش طلاق در سطح استان داشته است.
حجت‌الاسلام میر محمدی گفت: 593 کارگاه آموزشی کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان در یک سال گذشته برگزارشده است.

** پرداخت تسهیلات ازدواج
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک هزار و 330 میلیارد ریال سال گذشته وام ازدواج به زوج‌های جوان این استان پرداخت شد.
مجید محنایی اظهار داشت: این مبلغ به 13 هزار و 242 متقاضی نام‌نویسی شده در سامانه پرداخت شد.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی افزون بر 713 هزار نفر در جنوب غربی ایران واقع شده است.
خبرنگار: فرزانه شریفی ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110

انتهای پیام /*

نظر شما