شناسهٔ خبر: 21002369 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی:

معضل بزرگ مساجد گرمه نبود روحانی برای کار تخصصی است/مسجد نباید مارک سیاسی بخورد

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی گفت: جای خالی روحانی دلسوز و پا به کار که کار اصلی آن ها اداره کردن و رسیدگی به امور مسجد باشد، در مساجد شهر گرمه به وضوح احساس می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری گرمه، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد افشین فر مسئول ساماندهی و هماهنگی امور مساجد خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اگر هر مسجد یک روحانی دلسوز، پا به ‌کار و جوان‌اندیش داشته باشد، آن مسجد به شدت فعال و پویا می‌شود. چیزی که حضرت آقا هم در بیانات‌شان به آن اشاره کردند.

گفت وگوی خبرنگار پایگاه خبری گرمه را به مناسبت روز جهانی مسجد، با حجت الاسلام و المسلمین افشین فر در ادامه می خوانید.

 

بعضی کارکرد مسجد را صرفا عبادی می دانند و معتقدند مسجد نباید فعالیت دیگری داشته باشد. این نگاه با کارکرد فرهنگی که شما برای مسجد قائل شدید چگونه قابل جمع است؟
در انبوهی از متون دینی به کارکردهای آموزشی مسجد تصریح شده است. آموزش حکمت در دایره کار پیامبری است که حتی فراتر از کتاب است و پیامبر(ص) این کار را در مسجد انجام داده است. اصولا پروژه پیامبری یک پروژره فرهنگی است. اگر چه تعلیم مردم برای سر زدن به عالم غیب و تجربه امر قدسی با ارزش و کلیدی است، اما این تمام کار پیامبر نیست.

هم اکنون کارکرد مسجد چیست و چه باید باشد؟ این نهاد صرفا یک نهاد عبادی است یا ابعاد دیگری هم دارد؟
کارکرد اصلی مسجد بُعد عبادی-معنوی آن است. این کارکرد مسجد گاهی جدی گرفته نمی شود. کارکرد مسجد به عنوان یک نهاد دینی باید محل تجلی دین به عنوان عنصری باشد که پاسخ گوی نیاز فطری و حس معنویت جویی انسان است. می توان گفت مسجدی که در آن فضای معنوی یافت نمی شود از فلسفه و هدف اصلی خود دور شده است. مسجدی که در آن امام جماعت یک نماز با اخلاص و باروح می خواند و مومنان نیز پشت سر او حاضر می شوند و این امر معنوی را تجربه می کنند، مسجدی است که که نقش اصلی خود را ایفا کرده است و باید آن را قدر شناخت. البته مسجد کارکردهای فرهنگی هم دارد.

از نظر شما مهم ترین آسیب های فرهنگی مساجد چیست؟

قبل از بیان تفصیلی آسیب ها، به ذکر چند آسیب مهم می پردازیم که مدیر فرهنگی مسجد باید به بدان ها توجهی ویژه بکند: ۱- هدف دانستن ابزارهای تربیتی و توقف در روش هایی که خود هدف نیستند بلکه راه رسیدن به هدف هستند؛ ۲- عدم استمرار برنامه های فرهنگی و مقطعی بودن آن ها؛  ۳- عدم تعادل در ایجاد شور و شعور (عشق و بصیرت، عاطفه و فهم)؛ ۴- گرفتار شدن به معضل کمیت گرایی. بسیاری از مسئولان فرهنگی ملاک موفقیت برنامه ها و طرح ها را تعداد شرکت کنندگان می دانند؛ ۵- داشتن نگاه اقتصادی به فعالیت های فرهنگی.

 آیا قائل شدن به کارکردهای سیاسی برای مسجد به کارکرد اصلی آن لطمه نمی زند؟

کارکرد اصلی مسجد که عبادی است، به منظور پرهیز از به وجود آمدن همین مشکل است. مسجد نباید مارک سیاسی بخورد، چرا که قطعا دامنه مخاطب به طرز چشمگیری کم خواهد شد؛ مسجد جای موضع گیری های سیاسی و جناحی نیست. مسجد به معنای حقوقی یک مکان کاملا عمومی است و محروم کردن افراد از آن دخل و تصرف در حق الناس و مصداق سلب حق است. در احکام فقهی تردید می شود که آیا می توان در مسجد را بست؟ این گونه بحث ها و پرسش ها عمومی بودن مسجد را کاملا نشان می دهد.
مسجد پایگاه نظامی نیست. نباید مسجد را با حزب سیاسی و حتی با دانشگاه اشتباه گرفت. جامعه مومنین هنوز به خیلی از آموزش ها نیاز دارد و مسجد یگانه جایی است که می توان این آموزش ها را در آن ارائه کرد. کسی که نه دانشگاه رفته و نه حتی سواد دارد، باید در مسجد چیزهایی را در باره اسلام یاد بگیرد. دانایی مسلمانان از اسلام، رهین مسجد است

حاج آقا از نظر شما یکی از مشکلات اصلی مساجد گرمه چه چیزی را می توان نام برد؟
بنظر بنده علیرغم حضور روحانیون و علمای پیشکسوت، که البته آنها نیز انگشت شمار هستند، جای خالی حداقل دو روحانی مجاهد و متخصص که کار اصلی آن ها اداره کردن و رسیدگی به امور مسجد باشد، در مساجد شهر گرمه به وضوح احساس می شود؛ که اگر بواسطه همکاری و تعامل مردم  و مسئولین مرتبط و همچنین هیات امنای مساجد این مساله مهم به نتیجه گیری مطلوبی برسد، بخش زیادی از چالش های موجود در سطح مساجد و حتی مسائل ریشه ای موجود زیر پوست شهر مرتفع می گردد.
نکته دیگر به نظرم تعامل مربی با خانواده‌ها است. چون خیلی اوقات آن چیزی که ما به بچه می‌گوییم با تفکرات اعضای خانواده مغایرت دارد. نکته‌ بعدی، رفاقت مسجدی است که خیلی مهم است. اینکه در مسجد آدم‌ها با هم رفیق شوند، باعث جذب افراد به مسجد می‌شود.
نکته آخر برای جذب نسل جدید به مسجد، آماده کردن یک فضای دلنشین در مسجد است. چند وقت پیش عکسی را دیدم که گوشه یک مسجد در کنار محل نماز جماعت سرسره و وسایل بازی گذاشته بودند. این می‌شود همان درخت توت کاشتن قدیمی‌ها تو مسجد. یا مثلا درست کردن کافه کتاب برای نوجوان و جوان و... .

و اما کلام پایانی:

ما دوستانمان را به مساجد می‌آوریم اما گاهی با یک تشر و برخورد بد، زده می‌شوند. خیلی از دوستان ما فکر می‌کنند مسجدی‌ها آدم‌های خشک و متعصبی هستند که منتظرند با یک اشتباه دعوایشان کنند. اگر هر مسجد، روحانی خوب و مهربانی داشته باشد که بارها این موارد را تذکر دهد، کم‌کم جا می‌افتد که مسجد برای همه سنین است. خیلی از دوستان هم سن و سال ما از رفتار و اخلاق والدین‌شان شکایت دارند. باید مساجد برنامه‌هایی برای ارتباط مداوم با والدین داشته باشد.

 

حاج آقا ضمن تقدیر و تشکر و سپاس فراوان از اینکه حوصله کردید و وقتتونو به ما اختصاص دادید، اگر اجازه میدید یه عکس یادگاری هم با هم داشته باشیم.

 

انتهای پیام/

نظر شما