شناسهٔ خبر: 21001600 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کمبود ۱5۰۰ آموزگار دوره ابتدایی ومعلم ورزش ،تامين هزينه رفت وآمد دانش آموزان مدارس استثنايي ، تجهيز کلاس ها و نبود امکانات در يکماه مانده به آغاز سال تحصيلي ، آموزش وپرورش قم را تحت فشار قرار داده است

قم 2780 کلاس درس و 1500 معلم کم دارد

روزنامه جوان

درحالي كه كمتر از يك ماه تا بازگشايي مدارس كشور باقي مانده است ، با اين حال وجود انواع كاستي ها از جمله ،كمبود مدارس وفرسودگي ساختنمانها وتجهيزات دركنار كافي نبودن كادر آموزشي وناتواني دانش آموزان مدارس استثنايي درتامين هزينه هايشان موجب شده، تا امسال نيز مدرسه ها با اما واگر بسيار سال جديد تحصيلي خودرا آغاز كنند موضوعي كه به داستان تكراري هرساله تبديل شده است. اخبار رسيده نشان مي دهد درحال حاضردربسياري از استانهاي كشورازجمله ، مدارس سيستان وبلوچستان،بوشهر ، خوزستان وقم كمبود تجهبزات وفرسودگي به يكي از معضل هاي بزرگ آموزش وپرورش اين استانها مبدل شده است موضوعي كه مدیرکل نوسازی مدارس قم را برآن داشت تا اعلام كند: «درحال حاضر كمبود فضاي آموزشي موجب شده تا اين استان نیازمند به ساخت ۲ هزار و ۷۸۰ کلاس درس باشد.»

صاحب‌خبر -
نويسنده: محمدرضا سوري

هرساله با نزديك شدن به سال تحصيلي ،دست اندركاران اين مجموعه فرهنگي با كمبودها وكاستي هاي بسياري مواجهند كه به عنوان مثال مي توان از كمبود مدارس وفرسودگي آنها وتجهيزات مورد نياز نام برد اين كاستي ها در حالي است كه برخي از استانهاي كشور نيز علاوه براين مشكلات از نبود معلم وكادر آموزشي وحتي پرداخت هزينه هاي آب وبرق وگازنيزبا محدوديت بسيارمواجهند.

اين كمبودها در حالي است كه هرساله ازوزير گرفته تا معاونين آموزش وپروش در رسانه ها اعلام مي كنند كه براي سال تحصيلي مشكلات را به حداقل ممكن رسانده اند.

نياز به معلم ابتدايي وورزش درقم

يكي از مشكلاتي كه مدارس قم خصوصا مقطع ابتدايي از آن رنج مي برد كمبود كادر آموزشي است موضوعي كه براي سال تحصيلي جديد به يكي از معضلات اين استان تبديل شده است.

معاون پژوهش و برنامه ‌ریزی نیروی انسانی آموزش‌ و پرورش استان قم دراين خصوص مي گويد:«تعطيلي تربيت معلم معلمان ابتدايي ،دركنار بازنشستگي معلمان قديمي موجب شده تا براي سال تحصيلي جديد با كمبود معلم مواجه شويم.»

حسین محمودی مي افزايد:«براي سال تحصيلي جديد مدارس استان قم با کمبود ۱۴۰۰ آموزگار دوره ابتدایی روبه‌رو است كه اميدواريم اين مشكل حل شود.»

به گفته وي درحال حاضر سعي شده تا اين كمبودها رفع شودتا براي سال تحصيلي جديد هيچ كلاسي درمقطع ابتدايي بدون معلم نباشد.»

البته دركنار كمبود معلم در مقطع ابتدايي ئرحال حاضر نبود معلم ورزش متخصص سب شده تا محصلان در زنگ هاي تفريح خود اقدام به ورزش كنند.

معاون تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش قم دراين خصوص به "جوان "مي گويد:«درحالي كه در كنار آمزش بايد به پرورش جسم وجان دانش آموزان توجه شود اما همواره اين مهم مورد غفلت قرار گرفته است.»

محسن رمضان بیگی مي افزايد :«درحال حاضر 500 معلم ورزش متخصص در آموزش وپرورش قم درحال فعاليت هستند كه براي رسيدن به استاندارها نياز به جذب 100 معلم ديگر داريم .»

وي ادامه مي دهد:«اين درحالي است كه اين كمبودها سبب شده تا با توجه به قرار گرفتن ۲ ساعت درس تربیت بدنی در هفته برای هرکلاس درس،به سختي بتوانيم كادر مورد نياز دراين زمينه را تامين كنيم.»

البته در اين ميان بايد گوشه چشمي نيز به كمبودو مشكلات پيش روي دانش آموزاني كه درمدارس استثنايي درس مي خوانند نيز داشت .

درحال حاضر نزديك به 2000 دانش آموز استثنایی در استان قم به تحصیل مشغول هستند كه از اين تعداد 500 نفردر مدارس عادی ومابقي در مدارس ویژه تحصيل مي كنند.

آمارها نشان مي دهد ، هم اكنون کمبود تجهیزات برای رفت و آمد و امکانات آموزشی از مهترين مشكلات اين دانش آموزان است .

رئیس آموزش و پرورش استثنایی قم دراين خصوص به "جوان "مي گويد:«درحالي كه اين دانش آموزان براي رفتن به مدارس استثنايي نياز به سرويس دارند اما مشكلات مالي برخي از خانواده آنها سبب شده تا با سختي بتوانند از سرويس براي فرزندانشان استفاده كنند.»

علیرضا کبیری با اشاره به اينكه 1000 نفر از این دانش آموزان با سرویس رفت و آمد می‌کنند مي افزايد:«با اين وجود مابقي براي رفتن به اينگونه مدارس به سختي بسيار از جمله مشكلات مالي مواجهند.»

اين مسئول فرهنگي ادامه مي دهد:« کل هزینه سرویس‌ها ۵۲۰ میلیون تومان است کهازاين مقدار ۱۷۵ میلیون تومان توسط توسط والدین پرداخت می‌شود و ۲۷۹ میلیون تومان ديگر آن نيز با كمك استانداری تامين مي شود.»

يكي از مشكلاتي كه مدارس استان از آن رنج مي برد توقف هوشمند سازي مكانهاي آموزشي در اين استان است به طوري كه به گفته برخي از شاهدان ، قرار بود این طرح از سال ۹۰ ، ۹۱ با هوشمندسازی ۲۰ درصد مدارس کشور جایگزین روش‌های سنتی آموزش آغاز شد اما در قم حدود یک سال است که به طور جدی این شیوه اجرایی شده و هم اکنون نیز کمبود بودجه آموزش و پرورش سدی در راه تکامل آن قرار دارد.

مدارس قم فرسوده اند

درميان مدارس استانهاي كشور كه با كمبودهاي بسيار مواجه هستند مي توان به عنوان نمونه از قم نام برد.

آمارها نشان مي دهد ، درحال حاضر كمبود وفرسودگي مدارس يكي از عمده ترين مشكلات آموزش وپرورش استان قم به شمار مي رود.

مدیرکل نوسازی مدارس قم دراين خصوص مي گويد:«براي سال تحصيلي جديد اين استان نیازمند ساخت ۲ هزار و ۷۸۰ کلاس درس است که این تعداد ۲۲۹ مدرسه را شامل می‌شود . »

محسن پورگلیان با اشاره به اينكه قم نسبت به ساير استانهاي كشور پائین‌ترین سرانه آموزشی کشوری را به خود اختصاص داده است مي افزايد:«هم اكنون ۳۲ مدرسه در ناحیه یک، ۵۵ مدرسه در ناحیه ۲ و ۴۲ مدرسه هم در ناحیه ۳ باید ساخته شود و این در حالی است که ناحیه چهار و منطقه پردیسان هم نیازمند ساخت ۱۰۰ مدرسه هستند . »

وي ادامه مي دهد:« سرانه هر دانش آموز در قم در حال حاضر حدود چهار مترمربع است که این رقم ۲۰ درصد از سرانه کشور کمتر است . »

به گفته وي ،طی چهار سال گذشته ۱۶۶ هزار مترمربع مدرسه با هزار و ۲۹ کلاس در قالب ۱۳۰ پروژه احداث شده است، این در حالی است که هم اکنون ۱۵۰ مدرسه دیگر نیازمند مقاوم سازی و ۱۵۰ مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی است.

نظر شما