شناسهٔ خبر: 20999072 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیت الله مظاهری: مطالعه از سیره بزرگان دین اسلام و تشیع است

اصفهان - ایرنا - آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید و رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: مطالعه از سیره بزرگان دین اسلام و مذهب تشیع است و ایشان هر شب بیش از 2 تا سه ساعت مطالعه می کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این مرجع تقلید روز چهارشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدارس علمیه اصفهان در مدرسه صدر بازار اصفهان، خطاب به طلاب افزود: پیش مطالعه، مباحثه و جزوه نویسی جزء اصول فقه سنتی ماست که نباید فراموش شود.
وی اضافه کرد: همه بویژه طلاب جوان حوزه های علمیه بدانند که مطالعه و پیش مطالعه و مباحثه امری واجب در تحصیل حوزوی است.
آیت الله مظاهری با تبریک فرارسیدن ماه ذی الحجه و سالروز ازدواج امیر المومنین علی (ع) و حضرت زهرا (س)، افزود: ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) افتخاری بزرگ برای بشریت و به ویژه تشیع است.
وی در ادامه بر تقویت و استمرار فقه جعفری تاکید کرد و گفت: امام راحل همواره بر تقویت و استمرار فقه جواهری تاکید داشتند و از تضعیف شدن فقه جواهری در حوزه های علمیه نگران بودند.
رئیس حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: هدف از فقه جواهری و سنتی این است که خواندن و نوشتن طلبه وقتی وارد حوزه علمیه و عرصه تحصیل می شود باید در سطح بالا و بر قرآن مسلط باشد.
وی ادامه داد: حاشیه نویسی یکی از اموری است که طلاب باید به آن اهتمام داشته باشند و همانگونه که امام راحل فرمودند فقه جواهری امانت است و ما باید با حفظ آن، در امانت خیانت نکنیم.
آیت الله مظاهری، طلاب علوم دینی را بر فراگیری ادبیات عرب سفارش کرد و افزود: قرآن، روایات و احادیث به عربی بیان شده است بنابر این یک طلبه باید به زبان عربی آشنا باشد و عبارات را خوب تجزیه و تحلیل کند.
وی اضافه کرد: همچنین یک طلبه باید به رسائل و مکاسب آگاه باشد و باید بداند برای رسائل و مکاسب بیش از 100 مجتهد تلاش کردند تا امروز به دست ما رسیده است.
رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه توجه به زمان و مکان به عنوان دو عنصر مهم در امر فقه بسیار حائز اهمیت است، تاکید کرد: طلاب باید روی اخلاق، تسلط بر قرآن، اصول دین، ولایت و برطرف کردن نیازهای جامعه و مردم تلاش کنند.
وی طلاب را به رعایت حق الناس توصیه کرد و افزود: خاطره ای که از امام راحل در ذهن دارم، تاکید و حساسیت ایشان بر امر حق الناس است.
آیت الله مظاهری ادامه داد: امام خمینی (ره) در این زمینه ( حق الناس ) بسیار سخت گیر بودند و سختگیری امام راحل در حق الناس باید برای طلاب و روحانیون درس بزرگ و تقوای ایشان نیز باید الگوی ما باشد.
مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدارس علمیه اصفهان روز چهارشنبه با حضور آیت الله مظاهری در مدرسه صدر بازار اصفهان برگزار شد.
آیت الله مظاهری 21 سال پیش به دستور رهبر معظم انقلاب ریاست حوزه علمیه اصفهان را به عهده گرفت.
بیش از 40 مدرسه علمیه ویژه آقایان در استان اصفهان فعالیت دارند که از این تعداد 15 باب در شهر اصفهان و مابقی در سایر شهرستانهای استان است.
قریب 10 هزار طلبه در سطوح مختلف در این مدارس تحصیل می کنند.
این تعداد طلبه در بیش از یک هزار و 800 کلاس درس و بیش از 610 استاد از سطوح مقدمات تا دروس خارج فقه و اصول مشغول به تحصیل هستند.
همچنین استان اصفهان دارای 56 حوزه علمیه خواهران می باشد که از این تعداد هشت حوزه تخصصی در رشته های تفسیر علوم قرآنی، اخلاق و کلام در رشته های مختلف و همچنین مطالعات زنان فعالیت دارند.
7134/ 2093 ** خبرنگار: محمد کامران ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

انتهای پیام /*

نظر شما