شناسهٔ خبر: 20984986 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

چهل سال پیش…

تمامی مطالب از روزنامه اطلاعات روز سه‌شنبه اول شهریورماه ۱۳۵۶ (برابر با ۷ رمضان ۱۳۹۷، ۲۳ اوت ۱۹۷۷) نقل شده است

صاحب‌خبر -
امضاء قرارداد قطعی خرید دو نیروگاه هسته‌ای از فرانسه
قرارداد قطعی خرید دو نیروگاه اتمی تولید انرژی برق اتمی با شرکت سازنده «فرماتوم» فرانسوی در شهریور ماه جاری در تهران امضاء میشود.قولنامه‌های مربوط به خرید این دو نیروگاه در ۲۸ آبانماه (۱۳۵۳) ۲۵۳۳ با مدیران این شرکت در تهران امضاء شده بود. طبق این قرارداد شرکت فرانسوی، دو نیروگاه هر یک بظرفیت ۹۰۰ مگاوات(۹۰۰ هزار کیلووات) برای ایران خواهد ساخت و بهره‌برداری از آنها بترتیب در سالهای ۲۵۴۲ و ۲۵۴۳ شروع خواهد شد و برق آنها به شبکه سراسری کشور متصل میشود.

در کنار هنرستانهای صنعتی کارگاههای تولیدی تأسیس میشود
با تأسیس کارگاههای تولیدی در کنار هنرستان‌ها و انستیتوهای تکنولوژی از وجود هنرجویان و هنرآموزان در کار تولید میز و نیمکت برای مدارس و تعمیر وسایل مکانیکی و برقی و ساختمانی و دیگر خدمات فنی استفاده میشود.برای استفاده از امکانات این کارگاه‌های تولیدی واحدهای وزارت آموزش و پرورش اولویت خواهند داشت.فعالیت کارگاه‌های تولید در این زمینه‌ها است:
* قبول سفارش برای ساختن محصول در کارگاه مانند تهیه میز و نیمکت برای مدارس٫
* ارائه خدمات فنی مانند اعزام هنرجو برای سیم‌کشی و لوله‌کشی و انجام کارهای تأسیساتی و …

مجتمع جهانگردی پنج هزار تختخوابی در رشت احداث میشود
طرح ایجاد اولین مجتمع جهانگردی شمال با پنج هزار تختخواب و با امکان پذیرائی از ۳۰ هزار نفر «دریارو» که در ۱۷ کیلومتری رشت احداث خواهد شد بتصویب دبیرخانه شورایعالی هماهنگی و نظارت بر توسعه مناطق ساحلی دریای خزر رسید، هم‌اکنون سه طرح مشابه دیگر در درست بررسی است که با تصویب آنها ده هزار تختخواب جدید در نواحی ساحلی دریای خزر ایجاد خواهد شد.
مجتمع‌های جهانگردی براساس آخرین طرحهای شهرسازی کنار ساحل کشورهای خارجی، احداث خواهد شد و شامل هتل ـ متل ـ تأسیسات پلاژ ـ بنگالو ـ ویلا ـ کمپینگ و انواع تأسیسات رفاهی خواهد بود.

تصفیه‌خانه و شبکه گازرسانی سرخس ـ نکا تا دو سال دیگر بهره‌برداری میشود
بمنظور تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه نکا و احتیاجات مصرف‌‌کنندگان واقع در مسیر سرخس، نکا مطالعاتی به عمل آمده و طرحی بنام طرح سرخس نکا که از منابع گاز «خانگیران» تغذیه میشود پایه‌گذاری کردند.
طرح گازرسانی سرخس، نکا که بمنظور بهره‌برداری از منابع گاز طبیعی میدان «خانگیران» بمورد اجراء گذاشته شده است، انرژی حرارتی مورد نیاز نیروگاه حرارتی نکا را که مجهز به چهار واحد توربوژنراتور گازی هر کدام به ظرفیت تولیدی ۴۴۰ مگاوات خواهد بود از اواسط سال ۲۵۳۸ تأمین خواهد نمود.

فوتبال، والیبال و بوکس از برنامه ورزش مدارس حذف شد
فوتبال، والیبال و بوکس از برنامه ورزشی مدارس حذف شد و از سال تحصیلی آینده ورزشهای مادر(شنا، ژیمناستیک و دوومیدانی) جایگزین این ورزشها خواهد شد. ورزش‌های سنگین فقط بصورت خارج از برنامه، در مدارس دنبال خواهد شد و جزو برنامه‌های اصلی نیست. تشکیلات ورزشی مدارس با اجرای این طرح دگرگون خواهد شد و از نخستین روزهای سال تحصیلی آینده کلیه تاسیسات ورزشی کشور در اختیار جوانان و نوجوانان دانش آموز قرار می‌گیرد.

برنامه اصلاح ترافیک تهران اعلام شد
طرحها و پیشنهادهای اصلاحی برای رفع تراکم ترافیک در تهران عصر دیروز در جلسه‌ای با حضور شهردار جدید پایتخت و در کمیسیون حل مشکل ترافیک مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
اهم برنامه‌های پیشنهادی در این کمیسیون را دگرگونی تشکیلات شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، حذف تابلوهای زائد توقف ممنوع و تعیین خط‌مشی تازه سازمان ترافیک تشکیل میدهد.در طرح مزبور، اصلاح تقاطع‌ها، احداث مترو، احداث اتوبان کمربندی با کمک وزارت راه و ترابری، اصلاح شبکه‌های ارتباطی داخل شهری، نصب علائم راهنما و جهت‌نما برای کمک به رانندگان در انتخاب مسیر صحیح و جمع‌آوری تابلوهای زائد توقف ممنوع پیش‌بینی شده است.

code

نظر شما