شناسهٔ خبر: 20974172 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

تحلیل اندیشکده واشنگتن

رقابت چندجانبه در دیرالزور

پیش‌بینی‌هایی از سوی واشنگتن صورت گرفته که نشان می‌دهد چنانچه نیروهای شورشی و نیروی دموکرات سوریه بتوانند بر سواحل شمالی رود فرات استقرار یابند و کریدور ایرانی را قطع کنند، این دستاورد می‌تواند امتیازی برای آنها باشد تا بتوانند بر دولت بشار اسد فشار وارد کنند. اما پیش‌بینی‌ها با واقعیت میدانی فاصله زیادی دارند و محقق نخواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، موسسه واشنگتن به قلم فابریک بالانچ مطلبی را منتشر کرده است؛ تحولاتی که در دیرالزور وجود دارد. نویسنده با اشاره به رقابت چندجانبه در این استان آورده است که‌ انگیزه این رقابت اهمیت استراتژیکی است که این استان برای هر یک از طرف‌های درگیر دارد که شامل دولت سوریه، نیروهای مورد حمایت آمریکا، داعش، کردها و ایران می‌شوند.  فتح استان دیرالزور کمک مهمی به دولت و نیروهای سوری خواهد بود، زیرا آنها را در تنگ‌تر کردن حلقه برای داعش یاری خواهد داد. ضمنا این استان یکی از مهم‌ترین منابع نفتی سوریه را در بردارد که نیمی از تولید نفت این کشور را تامین می‌کند. درصورتی‌که نیروهای بشار اسد به این مهم دست یابند، او می‌تواند پایگاه اجتماعی خود را در منطقه مستحکم کند.

اهمیت استراتژیک این فتح برای دولت ایران نیز قابل‌توجه خواهد بود. از آنجا که ایران به دنبال رساندن کریدور مواصلاتی خود تا دریای مدیترانه است، نیازمند برقراری اتصال بین مرز عراق و دیرالزور است. 

پیش‌بینی‌هایی از سوی واشنگتن صورت گرفته که نشان می‌دهد چنانچه نیروهای شورشی و نیروی دموکرات سوریه بتوانند بر سواحل شمالی رود فرات استقرار یابند و کریدور ایرانی را قطع کنند، این دستاورد می‌تواند امتیازی برای آنها باشد تا بتوانند بر دولت بشار اسد فشار وارد کنند. اما پیش‌بینی‌ها با واقعیت میدانی فاصله زیادی دارند و محقق نخواهند شد. اول: نیروهای شورشی مورد حمایت آمریکا طبق آمار نهایتا دو هزار نفر هستند که توانایی مقابله با هزاران نیروی داعش را نخواهند داشت. دوم: در سال 2016 تلاشی مشابه برای حمله هوایی به همین مناطق از سوی نیروهای مذکور با شکست مواجه شده بود. سوم: نیروهای شیعه دیگر مانعی خواهند بود که بر سر راه نیروهای شورشی قرار خواهند گرفت. چهارم: نکته‌ بسیار مهم در این ‌بین این است که نیروهای دموکرات سوریه تمایلی به حمایت از نیروهای شورشی ندارند.

  اما باید توجه داشت نیروهای دموکرات سوریه نگران رقابتی هستند که پس از شکست داعش در این منطقه به وجود خواهد آمد. لذا در حمایت از نیروهای مورد حمایت آمریکا در این منطقه دچار تردید هستند.  امروز حزب اتحاد دموکراتیک سوریه حضور روسیه را بر حضور آمریکا ترجیح می‌دهد. کردهای سوریه همکاری با روسیه را در جهت حفظ و بازپس‌گیری قلمرو خود بهترین راه می‌دانند.

نظر شما