شناسهٔ خبر: 20974137 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

چرا سعودی زیرساخت‌های یمن را درهم می‌کوبد؟

عربستان شدیدا از قدرت گرفتن یک یمن مستقل بیمناک است. تا جایی که بتواند آسیب انسانی به آن وارد می‌کند و در جایی هم که برای این کشور مقدور نباشد، تلاش می‌کند زیرساخت‌های آن را از بین ببرد تا در صورت خاتمه جنگ نیز این کشور برای سال‌ها و بلکه دهه‌ها نتواند به شرایط رونق اقتصادی و تبدیل شدن به یک کشور نرمال نائل ‌آید.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، همه‌چیز در یمن تحت‌الشعاع مساله وبا و شیوع بیماری‌های واگیر در این کشور بعد از حملات سعودی است، اما یمن جز اثرات انسانی از اثرات مخرب فیزیکی نیز بر زیرساخت‌های خود رنج می‌برد. اخیرا جنگنده‌های سعودی طی دوحمله، یک مکان گردشگری در شهرستان «معین» و مرکز گردشگری «آیه» در شهرستان «شعوب» واقع در استان صنعا را هدف قرار دادند و آسمان شهر صنعا نیز شاهد پرواز جنگنده‌های سعودی بود. این جنگنده‌ها در 19 نوبت، شهرستان «حرض» در استان «حجه» و «الطوال» در جازان را بمباران کردند. سعودی‌ها همچنین در سه نوبت شهرستان «باقم»، در دو نوبت دو منطقه «رشاحه» و «خلیق» را در شهرستان «کتاف» و دو نوبت دو منطقه «الصبه» و «الملاحیط» را در شهرستان «الظاهر» واقع در استان «صعده» را بمباران کردند. همچنین حملاتی به شهرستان «موزع» در استان «تعز»، به منطقه «حریب نهم» و شهرستان «حریب القرامیش» در استان مأرب توسط این جنگنده‌ها صورت گرفته است.

  چرا نابودی زیرساخت‌های یمن؟

از 26 مارس 2015 تاکنون، این مردان، زنان، دانش‌آموزان، کودکان و... هستند که در یمن متحمل شدیدترین عملکرد عربستان سعودی شده‌اند؛ موضوعی که سبب شده نسلی از یمنی‌ها تحت‌الشعاع عصر جنگ‌افروزی رهبران جدید سعودی قرار گیرد. موضوع یمن از زوایای متعددی مورد بررسی قرار گرفته است که یکی از آنها که در گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی شبیه به سازمان ملل متحد مشهود است، مساله شیوع بیماری‌هایی است که در این کشور گسترده شده است. اما یک موضوع به کلی از توجهات حذف شده و اینکه یمن، این فقیر‌ترین کشور منطقه حالا هیچ‌زیرساختی ندارد و تمام سازه‌های آن از بین رفته است. هیچ پل، خیابان، مدرسه، بیمارستان، مرکز علمی، پژوهشی، دانشگاه و به‌طور کلی هیچ‌سازه‌ای از شهرسازی در این کشور وجود ندارد که در صورت پایان جنگ یمنی‌ها دل خوش به آینده آن باشند. اما چرا عربستان زیرساخت‌های این همسایه جنوبی را از بین می‌برد؟ این موضوعی است که باید نگاه استراتژیک و ژئوپلیتیک به آن داشت، دولت سعودی تمام تلاش خود را به کار بسته تا رهبری دنیای عرب و متعاقبا جهان اسلام را برعهده داشته باشد، از این حیث تقلا می‌کند تا از رشد تمام کشورهایی که در شعاع جغرافیایی خود هستند، جلوگیری کند. یمن را در هم می‌کوبد و آن را به قرن‌ها عقب‌تر می‌برد، در امور عراق دخالت می‌کند و از تروریست‌ها در سوریه حمایت و با قطر قطع رابطه می‌کند. با این نیت که قطر دچار بحران فروپاشی اقتصادی و سیاسی شود تا بتواند رژیم هم‌سو با خود را در آن کشور مستقر کند، با ایران وارد منازعه ساختاری – هویتی می‌شود و... .

  بیم عربستان از یمنی مستقل

همه این اقدامات با این هدف صورت می‌گیرد که هیچ‌کشوری توان رقابت با عربستان در سطح منطقه‌ای و زیرسیستم منطقه غرب آسیا و خصوصا خلیج فارس را نداشته باشد. عربستان شدیدا از قدرت گرفتن یک یمن مستقل بیمناک است. تا جایی که بتواند آسیب انسانی به آن وارد می‌کند و در جایی هم که برای این کشور مقدور نباشد، تلاش می‌کند زیرساخت‌های آن را از بین ببرد تا در صورت خاتمه جنگ نیز این کشور برای سال‌ها و بلکه دهه‌ها نتواند به شرایط رونق اقتصادی و تبدیل شدن به یک کشور نرمال نائل ‌آید. عربستان در سیاست‌های بلند مدت خود یمن را بدون موقعیت ژئوپلیتیک می‌خواهد. عربستان یمنی را طلب می‌کند که نتواند از هیچ‌یک از بنادر خود برای تجارت بین‌المللی استفاده کند.

نظر شما