شناسهٔ خبر: 20960905 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

حمله اصلاح طلبان به عارف و فراکسیون امید

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛ روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «رأی معنادار» نوشت:
«این انتظار نمی‌رفت که اعضای فراکسیون امید به‌اعتبار شناسنامه اصلاح‌طلبانه وارد مجلس دهم شوند و چرخش‌هایی در آنها مشهود باشد... در رأی به برخی وزرا می‌توان تأثیر واضح فراکسیون امید را دید. سؤال این است که چرا فراکسیون امید نمی‌توانسته در جهت آرا و نظر فراکسیونی از دیگر فراکسیون‌های مجلس امتیاز سیاسی لازم را بگیرد؟ سؤال سختی است اما پاسخ هر چه باشد، وقتی آذری جهرمی از مجلسی که بیطرف را با ۱۳۳ رأی می‌اندازد، با ۱۵۲ رأی موافق، رأی اعتماد می‌گیرد، زنگ خطر به‌صدا در آمده است... پس از عدم رأی اعتماد مجلس به بیطرف نگاه‌ها به سمت اعضای فراکسیون امید مجلس چرخید و آنچه بیش از همه سبب تعجب شد، ثبت‌نام  ۱۴۲ نماینده برای دفاع از بیطرف در جریان بررسی صلاحیت او بود، اما در زمان رأی‌گیری تنها ۱۳۲ نماینده با وزارت او موافق بودند و مشخص نشد آن ۱۰ نماینده موافق چگونه در فاصله کوتاهی تبدیل به مخالف شدند؟».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «دیروز پس از عیان شدن عدم اقبال نمایندگان به بیطرف برخی تقصیرات را متوجه عارف، رئیس فراکسیون امید و اعضای آن کردند، چرا که انتظار بود آنها با لابی‌های قدرتمند درصدد اقناع مخالفان برآیند، اما گویی برخی از اعضای این فراکسیون هم چندان تمایلی به وزارت بیطرف نداشتند و امید را تبدیل به ناامیدی کردند. محمدرضا عارف که مدعی قدرت بالای سازماندهی تشکیلاتی است، چرا اقدامی در همسوسازی فراکسیون‌های دیگر مانند مستقلین نداشت که اشتراکاتی با امیدی‌ها دارند؟ همین فراکسیون مستقل با ۸۰ عضو در زمان انتخاب نواب رئیس مجلس، یعنی پزشکیان و مطهری با فراکسیون امید همسو شدند، یا در جریان انتخاب علی لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس به سمت فراکسیون ولایت رفتند. پس ساده بود که آنها را برای رأی به بیطرف قانع کرد، اما ضعف فراکسیون امید در این ماجرا کاملاً مشهود است... صادق زیباکلام نیز در این‌باره اظهار داشت: اگر مردم در انتخابات ۹۸ نیایند پای صندوق رأی و بگویند ما یک‌بارگول خوردیم و دیگر به لیست امید رأی نمی‌دهیم، آن‌وقت چه می‌خواهیم بکنیم. آن موقع به مجلس ۸ و ۹ برمی‌گردیم که اصلاح‌طلبان غایب بودند، در واقع به عقب می‌رویم؛ بنابراین خیلی لازم است مردم اعتماد خودشان را از دست ندهند».
آرمان تاکید کرد: «کم‌کاری و تقصیر فراکسیون امید در عدم رأی اعتماد به حبیب‌ا... بیطرف، تنها گزینه اصلاح‌طلب در کابینه دوازدهم، چنان مشهود بود که برخی فعالان سیاسی این جناح هم به آن اعتراض کردند».
این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «نباید فراموش شود که تیم لاریجانی و مستقلین دیروز پیروز میدان بودند، چنان‌که از رأی‌دادن به بیطرف خودداری کردند، اما از سوی دیگر نمایندگان فراکسیون امید را مجاب به رأی اعتماد دادن به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر نزدیک به رئیس مجلس و مستقلین کردند. توانایی یاران لاریجانی ستودنی است، اما از سوی دیگر نشان‌دهنده ضعف فراکسیون امید است. در چنین شرایطی است که لزوم تغییرات جدی در تصمیم‌گیران اصلی فراکسیون امید بیش از همیشه احساس می‌شود».
همچنین صادق زیباکلام در یادداشتی با عنوان «رأی سیاسی و معنادار نمایندگان» در آرمان نوشت: «از دیدگاه نگارنده، رأی‌ندادن به بیطرف، یعنی رأی‌ندادن مجلس دهم به جریان اصلاحات و شکست او به‌منزله شکست اصلاح‌طلبان است. مهندس بیطرف بارزترین چهره اصلاح‌طلب در میان ۱۷ گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور بود. از هرجهت که عدم رأی اعتماد به بیطرف تحلیل شود، این موضوع نماد شکست اصلاحات در مجلس دهم است».
روزنامه قانون نیز در مطلبی با عنوان «به عقب برگشتیم» نوشت: «بعد از پنج روز مخالف‌خوانی موافقان، سرانجام کابینه‌ای برای دولت دوازدهم بسته شد که شاید بتوان گفت باب میل مردم وبدنه اجتماعی حامی دولت نیست. کابینه‌ای که هیچ کدام از وعده‌های روحانی در آن تداعی نمی‌شود. در این دوره افرادی به کار گرفته شده‌اند که از لحاظ منش با دولت یازدهم تفاوت چندانی ندارند و با این روند باید منتظر حرکت قطاردولت بر ریل یازدهم بودم».
گفتنی است اصلاح‌طلبان که قبلاً و در جریان بستن لیست کابینه دوازدهم بارها اظهار کرده بودند خط قرمز ما وجود رحمانی‌فضلی در کابینه حسن روحانی است، دیدند نه‌تنها وی دوباره برای وزارت کشور به مجلس معرفی شد، بلکه با رأی بسیار بالایی دوباره به وزارت کشور راه یافت و لیست امید مجلس نتوانست حداقلی از تأثیر را در رای‌آوری رحمانی‌فضلی داشته باشد. همچنین رأی آوری سید عباس صالحی برای وزارت ارشاد و همچنین آذری جهرمی برای وزارت ارتباطات و عدم کسب رأی بیطرف-به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی اصلاح طلبان- برای وزارت نیرو نشانگر ضعف مفرط فراکسیون امید در مجلس بود.

نظر شما