شناسهٔ خبر: 20955045 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

میانگین رای اعتماد به کابینه پیشنهادی از دولت دهم تا دوازدهم 47 رای بیشتر شد

کابینه منهای ۲

لیست وزرای پیشنهادی یازدهم تمام و کمال به مجلس آمد ولی لیست وزرای کابینه دوازدهم یک جای خالی داشت. در لیست پیشنهادی روحانی، گزینه وزارت علوم معرفی نشد. گزینه مد‌نظر دولت برای تصدی وزارت علوم، علی خاکی‌صدیق، یک شب قبل از معرفی رسمی به مجلس، منصرف شده بود و فهرست اسامی تنها 17 وزیر راهی خانه ملت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، چهارسال پیش 18 وزیر پیشنهادی کابینه یازدهم مورد ارزیابی نمایندگان مجلس نهم بودند و امسال نمایندگان مجلس دهم بودند که به بررسی کابینه 17 نفره دوازدهم پرداختند. نخستین وجه تمایز دو کابینه یازدهم و دوازدهم در معرفی آنها به مجلس بود. لیست وزرای پیشنهادی یازدهم تمام و کمال به مجلس آمد ولی لیست وزرای کابینه دوازدهم یک جای خالی داشت. در لیست پیشنهادی روحانی، گزینه وزارت علوم معرفی نشد. گزینه مد‌نظر دولت برای تصدی وزارت علوم، علی خاکی‌صدیق، یک شب قبل از معرفی رسمی به مجلس، منصرف شده بود و فهرست اسامی تنها 17 وزیر راهی خانه ملت شد.

  هماهنگی حداکثری مجلس با حسن روحانی

مجلس دهم به اکثر وزرای کابینه دوازدهم اعتماد کرد. آمار و ارقام رای اعتماد روز گذشته مجلس شورای اسلامی نشان از هماهنگی حداکثری نمایندگان ملت با حسن روحانی دارد. 12 نفر از 17 وزیر پیشنهادی بالای 200 رای موافق کسب کردند. میانگین آرای موافق در این مجلس 220 رای بود در حالی که این عدد برای کابینه دولت یازدهم 204 رای و برای کابینه دولت دهم 173 رای بود.

در لیست پیشنهادی وزرای دولت دوازدهم همچون کابینه یازدهم نام هیچ زنی دیده نمی‌شود. در هفته‌های اخیر تلاش زیادی از سوی برخی جریانات برای قرار گرفتن نام یک زن در لیست کابینه انجام شد که البته به نتیجه نرسید. شهیندخت مولاوردی بیشترین شانس را در این زمینه داشت. او گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش بود. البته هنوز وزارت علوم شانس برخورداری دولت از یک وزیر زن به کابینه را برای روحانی حفظ کرده است.

وجه تمایز دیگر در بررسی کابینه‎های روحانی، تفاوت حضور تعداد نمایندگان مجلس در جلسه ارائه رای اعتماد به کابینه بود. در مجلس نهم 284 نماینده در این جلسه حاضر بودند ولی دیروز 288 نماینده در جلسه حضور داشتند.

  یک وزیر پیشنهادی به خانه بازگشت

گرچه در کابینه اول روحانی، سه وزیر رای اعتماد نگرفتند اما در جریان رای‌گیری روز گذشته در مجلس شورای اسلامی تنها وزیری که رای اعتماد نیاورد، حبیب‌ا... بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو بود که با 133 رای از ورود به کابینه دوازدهم بازماند. او تنها هشت رای کم داشت که بتواند بار دیگر وزیر شود.

  اعتماد مجلس به یاران لاریجانی

وزرای پیشنهادی نزدیک به رئیس مجلس یعنی عبدالرضا رحمانی‌فضلی و عباس صالحی با 250 و 242 رای از وزرای با رای موافق بالا بودند. در حالی که محمود حجتی و حبیب‌ا... بیطرف که بسیار نزدیک‌تر به اصلاح‌طلبان هستند با 164 و 133 رای کمترین آرای موافق را به خود اختصاص دادند.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در دولت یازدهم در حالی که پس از علی طیب‌نیا، رکورد آرای موافق در کل ادوار مجلس را با 272 رای موافق شکسته بود، از حضور در کابینه دولت دوازدهم کنار گذاشته شد و نکته جالب‌تر آنکه جایگزین وی یعنی حبیب‌ا... بیطرف تنها وزیر پیشنهادی بود که در این دوره نتوانست رای اعتماد وزرا را برای ورود به ساختمان توانیر کسب کند.

اگر آرای موافق به وزرای دولت‌های پنجم تا دوازدهم را باهم مقایسه کنیم، کابینه دولت سازندگی، اصلاحات و دولت محمود احمدی‌نژاد در دور دوم نسبت به دور اول میانگین آرای موافق کمتری را به خود اختصاص داده‌اند اما دولت دوم حسن روحانی برخلاف دولت‌های گذشته میانگین آرای موافق بالاتری را نسبت به دولت اولش کسب کرده است.

  زنگنه رکورد‌دار شد

بیشترین جهش رای در وزرایی که تکرار شده‌اند مربوط به مسعود سلطانی‌فر است که 108 رای بیشتر از دور قبل خود کسب کرده است. پس از وی بیژن زنگنه با 64 رای بیشتر در رتبه دوم قرار دارد. در این بین زنگنه صاحب یک رکورد ویژه نیز شد. او نه‌تنها با 230 رای موافق رکورد رای اعتماد وزرای نفت تاریخ جمهوری اسلامی را شکست، بلکه با 9 بار اخذ رای اعتماد از مجالس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف رکوردی بی‌نظیر به جای گذارد. جالب آنکه او تنها به مجلس هشتم معرفی نشده است.

در میان وزرایی که رای اعتماد گرفته‌اند، امیر حاتمی وزیر دفاع با 261 رای بیشترین و محمدجواد آذری‌جهرمی جوان‌ترین وزیر کابینه با 152 رای کمترین رای موافق را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین دو کابینه حسن روحانی، هشت وزیر مشترک دارند. آخوندی، سلطانی‌فر، زنگنه، علوی، ظریف و ربیعی 6 وزیری هستند که آرایشان در مقایسه با دولت گذشته، افزایش یافته است. اما در عوض آرای قاضی‎زاده‌هاشمی و حجتی کم شده است.

 

نظر شما