شناسهٔ خبر: 20949166 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار دیپلماسی

صاحب‌خبر -

هنری کیسینجر:
آمریکا در توافق هسته‌ای
 از ایران امتیاز کافی نگرفته است
وزیر امور خارجه پیشین آمریکا گفت که واشنگتن در توافق هسته‌ای از ایران امتیاز کافی نگرفته است. به گزارش ایسنا، هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: من پیش از این گفته‌ام که ما در توافق هسته‌ای با ایران به اندازه کافی از آنها امتیاز نگرفتیم، اما این توافق دست کم ظهور قابلیت هسته‌ای ایران را به تعویق انداخت و از این نظر مثبت بود. وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره مسأله هسته‌ای کره‌شمالی مدعی شد که این کشور چندین ‌سال پیش مقادیری مواد هسته‌ای در اختیار سوریه قرار داده و چنین شایع شده که شماری از ماشين‌های خود را نیز به ایران داده است، بنا بر این، کره‌شمالی یک عامل گسترش هسته‌ای است.

نخست‌وزیر ترکیه:
با ایران و روسیه برای صلح پایدار
در سوریه همکاری می‌کنیم
نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به سفر مقامات نظامی ایران و روسیه به آنکارا گفت: ما برای تضمین برقراری صلح پایدار در سوریه با یکدیگر همکاری می‌کنیم. به گزارش ایسنا، بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه روز یکشنبه در فرودگاهی در آنکارا در جمع خبرنگاران گفت که ترکیه از سوی گروه‌های تروریستی مورد تهدید است و هزینه گزافی برای بی‌ثباتی ایجاد شده توسط این سازمان‌های تروریستی در منطقه می‌دهد. وی در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر مقامات نظامی و دیپلماتیک ایران و روسیه به ترکیه گفت: ما در حال همکاری با یکدیگر برای تضمین برقراری صلح پایدار در سوریه هستیم. هدف ما این است که آتش‌بس موقت را دایمی کنیم. ایران، ترکیه و روسیه مذاکرات آستانه را با هدف برقراری صلح در سوریه آغاز کردند. این کشورها در آخرین دور از مذاکرات خود طرحی را برای ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه ارایه دادند که کار روی جزییات آن همچنان ادامه دارد.

بشار اسد:
به ایران و روسیه اعتماد داریم
رئیس‌جمهوري سوریه در همایش سالانه وزارت خارجه سوریه گفت: در موضوع نشست آستانه ما به ایران و روسیه اعتماد داریم. به گزارش ایسنا، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در سخنانی گفت: در رابطه با موضوع نشست آستانه ما به ایران و روسیه اعتماد داریم و می‌دانیم که هدف آنها حل بحران است؛ اما ترکیه طرفدار تروریست‌ها است و چون شکست خورده بود می‌خواست این شکست را با ورود به نشست آستانه بپوشاند. آنها به دنبال اهداف خود هستند و اردوغان نمی‌تواند حمایتش از تروریست‌ها را توجیه کند. وی همچنین گفت: حزب‌الله لبنان همپیمان ماست که قهرمانان آن در کنار ارتش سوریه جنگیدند و ما با افتخار در مورد آنها صحبت می‌کنیم و همان‌گونه که مبارزان‌مان دفاع می‌کردند و به شهادت می‌رسیدند، مبارزان حزب‌الله نیز دفاع می‌کردند و به شهادت می‌رسیدند. اسد در ادامه گفت: ایران در حق ما کوتاهی نکرد، سلاح و مشاوران نظامی به ما داد، کمک‌های ایران در موفقیت‌های ما بسیار تاثیرگذار بود و در کنار ما ماند و از اصول خود کوتاه نیامد. رئیس‌جمهوری سوریه همچنین گفت: روسیه نیز در چندین جا تصمیمات کشورهای غرب را وتو کرد و از حق ما دفاع کرد.

ایران
 موضوع گفت‌وگوی نتانیاهو با پوتین
دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نتانیاهو در سفرش به روسیه قصد دارد از نگرانی‌هایش درباره ایران با پوتین گفت‌وگو کند. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار است روز چهارشنبه هفته جاری به روسیه سفر و در شهر سوشی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کند. بنا بر اعلام دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، وی در این دیدار قرار است درباره ایران و نگرانی‌هایش نسبت به آنچه نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه عنوان شده، گفت‌وگو کند. این چهارمین باری است که نتانیاهو در 16 ماه گذشته به روسیه سفر می‌کند. وی پیش از این در ماه مارس در دیدارش با پوتین در مسکو با ادعای حضور نظامی ایران در سوریه، نسبت به حضور دایمی ایران در مرزهای اراضی اشغالی فلسطین ابراز نگرانی کرده بود. ایران همواره با رد این ادعاها تأکید می‌کند که حضور این کشور در سوریه تنها به صورت مستشاری و بنا به درخواست دولت مشروع سوریه است.

نظر شما