به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» شب گذشته میزبان احسان علیخانی مجری، پریسا مقتدی بازیگر، کارگردان، مدیر پیشین مجموعه تئاترشهر و مدیر کنونی تالار هنر، شهرام کرمی نمایشنامهنویس، بازیگر، کارگردان و مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و کوروش قزوینه سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی سیفا بود.
*پریسا مقتدی: هرکدام از ما مهیای تبدیل شدن به یک کارتنخواب هستیم
پریسا مقتدی ضمن ابراز خرسندی از دیدن نمایش بیان کرد: از بازی سیما تیرانداز و پانتهآ بهرام بسیار لذت بردم. خوشحالم که شهرام گیلآبادی با توجه به مسئولیت اجتماعیای که دارد، به موضوع کارتنخوابها پرداخته است.
وی در ادامه افزود: در رابطه با کارتنخوابها مسائل زیادی برای صحبت وجود دارد، اما خیلی از قسمتهای نمایش احساس همذاتپنداری با شخصیتها داشتم و این مسئله تاییدکننده همین پیام نمایش است که هرکدام از ما در شرایطی از زندگی با مشکلاتی روبهرو میشویم که مهیای تبدیل شدن به یک کارتنخواب هستیم؛ در نتیجه بسیار مهم است که چه انتخابهایی میکنیم و چطور میتوانیم از پس مشکلات خود بربیاییم و جامعه چگونه با ما برخورد میکند.
مقتدی در پاسخ به این سوال که ما چه کارهایی برای افزایش نیافتن کارتنخوابها میتوانیم انجام دهیم، عنوان کرد: بسیار سوال عمیقی است و به همان اندازه جواب آن نیز سخت و نیاز به پژوهش دارد و ما بدون اطلاعات، آگاهی و تخصص نباید بههیچ عنوان وارد این حوزه شویم؛ بهاین دلیل که قطعا تاثیرات منفی میگذارد. من امیدوارم کسانی که در این زمینه تخصصهای روانشناسی و روانکاوی و مسئولیتهای اجتماعی دارند، بیشتر به موضوع زنان کارتنخواب بپردازند تا شاهد افزایش آمار آنها نباشیم.
*شهرام کرمی: مهمترین عنصر این نمایش مشارکت تماشاگر در آن است
شهرام کرمی با بیان این مسئله که نمایش این کاربرد و خاصیت را دارد که میتواند نقد اجتماع باشد و بسترهای مختلف اجتماعی را تحلیل کند، عنوان کرد: شهرام گیلآبادی چندین سال است که آگاهانه، گونه و روشی را در تئاتر دنبال میکند که به موضوعات اجتماعی در بستر تئاتر تعاملی، شورایی و نامرئی توجه میکند؛ یک نوع تئاتری که به شکل غیر رسمی، لایههای مختلف اجتماع را به چالش میکشد و مهمترین عنصر آن، مشارکت تماشاگر در اجرایی است که اتفاق میافتد.
کرمی با بیان این که کارتنخوابی و حاشیهنشینی یکی از معضلات همیشگی جامعه، بهخصوص جامعه شهری و مدرن است و به همین دلیل کارگردان نمایش به آن توجه کرده، افزود: به نظر من در نمایش چند نکته بسیار مثبت وجود دارد؛ نکته اول، توجه به قشری از جامعه که کارتنخوابها هستند و به شکل آگاهانه به مخاطب تلنگر زده و این موضوع را گوشزد میکند.
وی در ادامه افزود: نکته دوم، مشارکت و تعامل خود مخاطب در اجرا است و اینکه تماشاگر در جایگاه بازیگر قرار میگیرد و هم نقش و حضور این گروه از اجتماع را برعهده دارد و هم قرار است تحلیلی در رابطه با این موضوع داشته باشد. نکته سوم، آگاهی در خصوص جامعه و اجتماعی است که در آن زندگی میکنیم؛ بهخصوص قشر کارتنخواب.
کرمی در پایان بیان کرد: امیدوارم اینگونه تئاتری که در یک دهه اخیر در کشور ما پیشرفت کرده، در حال گسترش است و تعداد کمی از افراد هنرمند در این زمینه فعالیت میکنند، همچنان تداوم داشته باشد.
*کوروش قزوینه: قطعهای که برای این نمایش به ذهنم رسید را خواهم نواخت
کوروش قزوینه آهنگساز که در قسمتی از نمایش تنبور نواخت، پس از پایان نمایش عنوان کرد: امشب من تئاتر ندیدم، بلکه با سه زندگی، زندگی کردم؛ زندگیای واقعی. بازیگران بهخوبی از پس ایفای نقش خود برآمدند. تماشای زندگی آخر از لادن مستوفی، باعث شد که نغمه و نوایی بر ساز تنبور من بیاید و آن را از عمق وجود بنوازم. این نمایش برای من ثبت شد و در وجود من میماند.
قزوینه در پایان سخنان خود افزود: هفته آینده من در یونان کنسرتی دارم. این نمایش بر من تاثیر عجیبی گذاشت که حتما در کنسرتم به یاد این نمایش، دوباره این قطعهای که همینجا به ذهنم رسید و ساختم را مینوازم.
نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به نویسندگی مشترک محمد چرمشیر و بهمن عباسپور، کارگردانی شهرام گیل آبادی و بازی پانتهآ بهرام، سیما تیرانداز، مینا دریس و لادن مستوفی تا 1 شهریور در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر ساعت 21 به صحنه میرود.
انتهای پیام/
∎
نظر شما