شناسهٔ خبر: 20929282 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

اخبار برگزيده

صاحب‌خبر -

توئيت رهبر ايران، دولت آمريکا را
 به سخره گرفت
وب سايت انگليسي ديلي ميل در گزارشي به انتشار پيامي در توئيت رهبر انقلاب پرداخت و نوشت: رهبر ايران، آمريکا را به خاطر حادثه شارلوتزويل مسخره کرد. ديلي ميل نوشت: توئيت رهبر ايران با انتشار تصوير وي که کودکي سياه پوست در بغل داشت در پيامي نوشت که ترامپ به جاي دخالت در امور ديگر کشورها بايد برتري سفيد پوستان را از بين ببرد. رهبر عالي ايران نيز به جمع بسياري از منتقدان آمريکا پيوست و بيان داشت در صورتي که آمريکا قدرت دارد، بهتر است امور کشور خود را بهتر اداره کند و اين برتري نژاد سفيد پوستان را از بين ببرد و بهتر است در امور ديگر کشورها دخالت نکند.
***
بارسلونا هم مدافع حرم داشت؟!
برخي خبرگزاري ها نوشتند: شهر بارسلونا که نه مدافع حرمي داشت، نه موشکي که به مقر داعش شليک کرده باشد! پس چرا مورد حمله تروريستي قرار گرفت؟! روزنامه هايي مثل قانون و سلبريتي هايي مثل مهدوي کيا پاسخ دهند!
***
اشتباه ظريف را اصلاح کردند
بر اساس آنچه رسانه‌هاي دولت از جمله روزنامه ايران و شرق گزارش دادند، محمد جواد ظريف اخيرا در جريان جلسه بررسي صلاحيت کابينه پيشنهادي و در دفاع از برنامه‌هاي خود از ورود 11/8 ميليارد دلار سرمايه خارجي در دولت يازدهم خبر داد. اعلام جذب 11/8 ميليارد دلار سرمايه خارجي که ظاهراً با واقعيت همخواني ندارد، مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفت. در پي اين موضوع، بانک مرکزي با انتشار خبري اعلام کرد: ميزان جذب و تجهيز منابع مالي خارجي براي طرح‌هاي سرمايه‌اي در ايران در طول دولت يازدهم 11 ميليارد و 800 ميليون دلار است که در قالب 36 طرح در کشور اجرايي مي‌شود و اين مبلغ به ‌منزله «تجهيز قطعي» منابع مالي خارجي بوده و جذب کامل تسهيلات به ‌تدريج و در طول دوره ساخت پروژه‌ها انجام مي‌شود. در پي اعلام آمار مربوط به تسهيلات مالي خارجي در کشور توسط وزير امور خارجه در مجلس بر مبناي آمار بانک مرکزي و برداشت نادرست برخي رسانه‌ها به آگاهي مي‌رساند، آمار اعلامي توسط آقاي دکتر ظريف بيانگر ميزان اخذ تسهيلات مالي خارجي براي تأمين مالي طرح‌هاي زير‌بنايي و توليدي کشور و عملياتي شدن فرايند آن از طريق گشايش اعتبار اسنادي است. تسنيم در اين باره نوشت: به نظر مي‌رسد بهتر بود بانک مرکزي در اين خبر به‌جاي اينکه رسانه‌ها را به برداشت نادرست متهم کند، به اشتباه وزير امور خارجه در بيان آمار "تسهيلات مالي خارجي" به‌ جاي "سرمايه خارجي" اشاره مي‌کرد.
***
توضيحات احمدي ‌نژاد در باره 
تخلف هفت هزار ميلياردي‌
محمود احمدي‌نژاد در قالب يک فايل ويدئويي 20 دقيقه‌اي که در سايت دولت بهار منتشر شده به حرف‌هاي دادستان ديوان محاسبات پاسخ داد. او ضمن کذب خواندن ادعاهاي دادستان ديوان محاسبات و طراحي شده خواندن اين سخنان در خصوص موضوع تخلف هفت هزار ميلياردي که به او نسبت داده شد گفت: اين عدد مربوط به قانون هدفمندي يارانه‌هاست. طبق قانون قرار بود قيمت‌ها افزايش يابد اما بخشي از اين افزايش قيمت‌ها به مردم بازگردد. درآمد حاصل از اين افزايش قيمت‌ها به جيب وزارت نيرو و نفت مي‌رفت و آنها هم به سازمان هدفمندي يارانه‌ها پولي نمي‌دادند. طبق قانون اساسي وقتي بين دستگاه‌هاي اجرايي اختلافي پيش مي‌آيد دستور دولت و رئيس‌جمهور بايد مسئله را حل کند. ما هم آمديم و بررسي کرديم و ديديم حق با سازمان هدفمندي يارانه‌هاست و دستور داديم اين مبلغ از حساب وزارتخانه‌ها برداشته و به سازمان هدفمندي يارانه ها پرداخت شود. حالا همين موجب شده که دادستان ادعا کند من بايد اين  هفت هزار ميليارد پول را برگردانم.
***
چريکم و به سوريه مي روم 
مهدي چمران پس از ١٢ سال رياست بر شوراي پايتخت اين روزها زياد مخاطب اين سؤال قرار مي‌گيرد که بعد از شورا چه خواهد کرد؟ روزنامه شرق در همين زمينه از او پرسيد: ‌پس از شورا چه برنامه‌اي داريد؟ چمران گفت: برنامه که براي خودمان است اما برنامه دارم. خبرنگار سؤال کرد: ‌يعني به دانشگاه مي‌رويد؟ پاسخ داد: دانشگاه که هستم ولي شايد ايران نباشم. سؤال شد: ‌کجا مي‌رويد؟ چمران گفت: شامات. خبرنگار شرق پرسيد: ‌چطور و کي مي‌رويد؟ مهدي چمران جواب داد: اين را ديگر نمي‌گويم، امنيتي است. هنوز برنامه‌ها جور نشده است. بالاخره ما چريک بوده‌ايم و مي‌توانيم آنجا هم برنامه ‌ريزي کنيم. البته ما قبلا هم رفته‌ايم و آمده‌ايم و کسي خبردار نشده است.
***
تذکر در لفافه
محمدعلي پورمختار با اشاره به سخنان مطهري در مخالفت با وزير اطلاعات که مدعي موازي کاري سپاه و وزارت اطلاعات بود، گفت: «اينکه دستگاه‌هاي اطلاعاتي از جمله سپاه در حوزه‌هاي مختلف ورود کنند در راستاي انجام وظيفه‌ است و تلقي‌ نادرست برخي نمايندگان، برخلاف وظايف نمايندگي است.» به گزارش خبرآنلاين، نماينده مردم بهار و کبودرآهنگ بدون نام بردن از مطهري، با بيان اين مطالب، گفت: «توقع دارم دوستان نماينده توجه لازم را داشته باشند.» لازم به ذکر است علي مطهري زماني که در مخالفت با سيد محمود علوي وزير پيشنهادي اطلاعات، صحبت مي‌کرد، گفت: «ما به وزيري نياز داريم که بتواند جلوي برخي دخالت هاي سازمان ها 
و نهادهاي موازي با وزارت اطلاعات را بگيرد و قانون هم همين را مي گويد که بايد در امور اطلاعاتي امنيتي کشور تمرکز ايجاد کرد و از تداخل و موازي کاري وظايف جلوگيري به عمل آيد و در قبال وظايف محوله ما به مجلس پاسخگو باشد. از ابتداي انقلاب وظايف اطلاعاتي سپاه پاسداران مشخص بوده، مبارزه با برخي گروه هاي معاند و تروريستي همچون پژاک، منافقين، گروه فرقان و امروز هم مبارزه با داعش بوده است و همچنين وظيفه نيروي قدس سپاه هم خارج از مرزها مشخص شده اما امروزه وظايف اين نهاد در راستاي پاسداري و حفاظت از انقلاب گسترده تر شده است و اينکه آنها در قبال اين وظايف گسترده خود به نمايندگان ملت در مجلس هم پاسخگو نيستند و اين در حالي است که ما در نظام جمهوري اسلامي هيچ نهادي را نداريم که پاسخگو نباشد.»
***
پيرزن عشوه گر درخور تکريم نيست
امام جمعه قم گفت: مهريه شهيد حججي 124 هزار صلوات بر محمد و آل محمد بود و يا اينکه حفظ قرآن کريم با معني آن، که بايد اين مسائل معنوي در زندگي ها گسترش يابد. آيت الله سعيدي همچنين عنوان دشت: از نمايندگان که منتخب ملتي هستند که اين ملت جان و مال و زندگي خود را تقديم نظام مي کنند، چنانچه نماينده اي فرصت پيدا کرد سلفي بگيرد مابقي نماينده ها به او بگويند که با سر سردار عشق سلفي عزت بگيرند، پيرزن عشوه گر درخور تکريم نيست. وي در ادامه گفت: شهيد حججي پيام عزت و دفاع از حريم ولايت را يک بار ديگر به همگان منتقل کرد. خبر شهادت اين شهيد، امواج فتنه و فساد را که دشمن ايجاد کرد به عقب راند. بايد خاطرات ايشان بازخواني شود و ادب ايشان به پدر و مادر که بايد جوانان ما بدانند سايه پدر و مادر براي همگان نعمت است. 
***
بي اعتمادي به سبک ديپلماسي!
محمدجواد ظريف گفت: بند بند برجام نشان از بي اعتمادي ما به آمريکاست. اصولگرانيوز نوشت: مخصوصاً بندي که بر طبق آن ما تمام تعهداتمان را انجام داديم و هم اکنون منتظريم تا آمريکايي‌ها به تعهداتشان عمل کنند!

نظر شما